- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
هدف گزارش حاضر آن است كه نشان دهد كلاس هاي درس ادبيات كسالتبار است و عوامل زيادي در اين موضوع نقش دارند ولي با اجراي روشهاي متنوع تدريس ميتوان از ملالآور بودن كلاسهاي درس ادبيات كاست و اوقات لذتبخشي را در كلاسهاي ادبيات براي دانشآموزان به ارمغان آورد. همكاري معلم و مسؤولان مدرسه و دانشآموزان و خانوادهها شرط موفقيت در اين راه است.
اهميت ادبيات فارسي قولي است كه جملگي برآنند و اهدافي كه براي درس ادبيات برشمردهاند نيز گوياي همين مطلب است. و بديهي است كه به آموزش ادبيات به دانشآموزان بايد توجه بيشتري كرد زيرا «ادبيات مجموعهي تظاهرات هنري هر قوم است كه در قالب كلام ريخته شده باشد.» درونمايهي ادبيات، انديشه و احساسات و عواطف انساني است و به خوبي ميتوان دريافت كه ادبيات از اين نظر نزديكترين هنر به انديشهي انسان است. كاركرد ادبيات در زندگي اجتماعي نيز بسيار زياد است كه در تاريخ ايران دورهي مشروطه مثالزدني است. سهم ادبيات را در خيزش مشروطيت ميتوان در آثار دهخدا، اشرفالدين گيلاني، عارف، ميرزاده عشقي و ... ملاحظه كرد.
راه کارهای مناسب جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ادبیات
دریکی ازروزهای آذرماه 85درتابلوی اعلانات آموزشگاه بخشنامه ای دیدم باعنوان : راه کارهای مناسب جهت علاقه مند کردن دانش آموزان به درس ادبیات .بلافاصله این سوال درذهنم بوجود آمدکه چرافقط دانش اموزان ؟مگردبیران ادبیات ماکه وظیفه ی تدریس این درس رابه عهده دارند همگی آنان صددرصد به ادبیات علاقه دارند ؟ پس بهتر ان دیدم که این موضوع رادرابعاد زیرمورد بررسی قراردهم .
1- دبیران ادبیات
2- مسوٴلین آموزش وپرورش
1-دبیران ادبیات ونقش آنان درایجادعلاقه به درس ادبیات
همه ی مامی دانیم که دبیرادبیات نقش اساسی وکلیدی رادرایجاد انگیزه وعلاقه به درس ادبیات دارد به شرطی که تمام پارامترهایی که می شودبه کسی عنوان دبیرادبیات گفت دروجود چنین کسی باشد. بسیاری از دبیران ادبیات ازبدحادثه وبدون هیچگونه علاقه ای این رشته راانتخاب نموده اندوبطورکاملاﹰتصادفی دریکی ازانتخاب های چند گانه وبا استفاده ازابزارهای کمکی دیگرمانند منطقه ی محروم ،منطقه ی بومی،قطب وسهمیه توفیق اجباری نصیب آنها شده است ودراین رشته مدرک اخذ نموده اند. عده ای نیزکه قبلاً دررشته هایی دیگرمشغول تدرس بودند برای راحتی و کسب پرستیژدراین رشته ادامه تحصیل داده باکمک گرفتن ازراهای میان برتوانسته اندخودرابه عنوان دبیر ادبیات قالب کنند .صرف نظرازچگونگی تحصیل دبیران ادبیات ومراکزآموزشی که درآنجا مدرک اخذ نموده اند نکته ا ی که بایستی همه ی دبیران داشته باشند علاقه به این رشته است.کسی که بدون میل باطنی خودوفقط برای کسب مدرک این رشته راانتخاب نموده است هیچگاه نمی توانددرکار خودموفق باشدتاچه رسد به اینکه دردیگران ایجادعلاقه کند.برای همین است که بسیاری ازدبیران محترم ادبیات به این کارخودبه عنوان شغل دوم نگاه می کنند.به عنوان مثال : دبیرما بیشتربه ماشین خودعلاقه داردومترصد فرصتی است تامسافرکش شهری وبین شهری شود.عده ای دیگربا وارد شدن به جریانات سیاسی وتعصب شدید درطرفداری یا کوبیدن دیگران فرصت مطالعه را ازخود گرفته دراین کارتاآنجاپیش می روند که نسبت به همه چیزمخالفند نسبت به آینده ی خودودیگران نیزتصویر تاریکی در ذهن دارندوگویا به جای تدریس ماموریت پاشیدن تخم بدبینی ویاس دارند.عده ای نیزبا کارهای به ظاهرفرهنگی وخدمت به دانش آموزان وفرهنگ شهرشان واردفعالیتهای آموزشی شده اند.این آقایان نیزقبل ازاینکه دلسوزدانش آموزان باشند به فکرپرکردن جیب های خودشانندوسعی شان براین است که تابا تبلیعات برروی دیوارخلق الله خودوموٴسسه ی شان رابه زوربه دیگران بقبولانند.همین آقایان به ظاهرخدمتگزار فرهنگی تاجرماٴب در محیط مدرسه به تشویق دانش آموزان پرداخته که اگرمی خواهید فلان رتبه رادردانشگاه رابیاورید ودرفلان رشه قبول شوید درنزدما ثبت نام کنیدومطالبی را که دانستن آن برای دانش آموزان ضروری است درکلاس های دولتی بیان نمی کنند اما درکلاسی ها ی خصوصی چون پولش رامی گیرند نکات تستی ومهم کنکوررابا دقت توضیح می دهند.مشاهده شده که بعضی از همین آقایان می گویند این چندرغازحقوقی که آموزش وپرورش به ما می دهد فقط برای این است که ما درآموزشگاه حاضرشویم ودفترحضوروغیاب راامضا کنیم .تازه یک ژست عالم گونه وروشنفکررا نیزبه خودگرفته فقط خود وروش خویش راقبول دارند .
ادبیات همانگونه که ازنامش پیداست شامل دوقسم 1-ادب نفس 2- ادب درس
ادب درس اخلاقیات معلم راشامل می شود . یک معلم ادبیات باید همواره مراقب رفتار خویش باشد وبا سعه ی صدردر کلاس با دانش آموزان برخوردکند .اگر دانش آموزی درکلاس بعنوان یک عامل مخل خواست نظم کلاس را ازحالت طبیعی آن خارج کند،این معلم است که باید با صبروحوصله ی فراوان اوراهدایت کند واگرتلاش اومثمر ثمرواقع نشد به اولیا مدرسه ارجاع دهد . نه اینکه عنان اختیار خودراازدست داده شروع به بدو بیراه گفتن به دانش آموزکند که این حالت خود با ادب نفس اوسازگاری ندارد.می بینیم همین معلم ادبیاتی که باید با عشق وعلاقه به تدریس بپردازدوایجادعلاقه نیز کند خود دچارمشکلات روحی وروانی فراوانی است که جلوی تمام فعالیتهای اورا گرفته چگونه می تواند در دانش آموزان ایجاد علاقه کند .
ادب درس ومهمترین عامل درایجاد علاقه ی دانش آموزان رابه ادبیات را می توان درموارد زیرازآنهانام برد :
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1618
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...