- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
نگارش درواقع زبان وکاربردآن درعرصهٔ تفکروبیان تفکر است. هم گام باآموزش نگارش-به عنوان امری زبان شناختی-بایدبه جنبهٔ فکری واندیشه ای آن هم توجه کرد. یعنی درنگارش زبان درخدمت تفکر است نه درخدمت آفرینش وادب وهنر. (حق شناس،76، شمارهٔ 42)
دردرس نگارش، قدرت تفکر، تمرکزواستنتاج دانش آموزان را باید تقویت کنیم وبه او بیآموزیم که چگونه درمسیر ارتباطات اجتماعی خود، به ارتباطهای وسیع تردست یافت. (سنگری،76، شمارهٔ 42)
درس نگارش می تواندبه یادگیری مجموعه دروس دیگر کمک کند. دانش آموزوقتی دراین عرصه توانا میشود، قدرت دریافت درسهای دیگرراپیدا خواهد کرد.
درواقع مادانش آموزرابرای ارتباط اجتماعی آماده میکنیم و زبان نگارش را به او میآموزیم. به اوتمرین میدهیم برای این که مسائل خودراحل کند؛ بتواند فکر کندوازمحیط بیرون از خود، شناختی برون گرایانه داشته باشد. درعین حال، اورابرای آفرینش ونویسندگی خلاق آماده میسازیم وبه او کمک میکنیم تاآن چه راکه دردرون خوددارد، بابیانی خلاق متجلی سازد.
نظامهای آموزشی، دانش آموزان رادرمیادین گوناگون زندگی فردی واجتماعی به موفقیت برسانند، به ادبیات ونگارش که یک ابزارارتباطی قوی است، بیشتر معطوف نموده است. پس بااین وجودادبیات یک ابزار قوی برای برقراری ارتباط شایسته ترباعلم ودانش بشری می باشدکه بتوا ند زمینهٔ ظهوروبروزعواطف انسانی باشدوبابرقراری ارتباط مناسب تر-صحیح وسالم-به سادهترین شکل خواستهها، تمایلات، اندیشه هاوعواطف راانتقال دهد.
از ادبیّات میتوان برای رسیدن به دو هدف کلّی استفاده نمود:1 ـ استفاده از ادبیّات برای معنا بخشیدن به زندگی 2 ـ استفاده از ادبیّات برای معنا آفریدن در زندگی.
هدف اوّل با خواندن آثار ادبیای که برای نوجوانان خلق شده و هدف دوم با ایجاد زمینه برای خلق آثار ادبی توسط نوجوان، حاصل میشود. بدیهی است که برای رسیدن به این اهداف باید به تقویت انگیزهٔ نوشتن و خواندن در نوجوانان بپردازیم.
برای نائل شدن به این هدف، معلّمان میتوانند از روشهایی مانند: الگوی بدیعهپردازی، خاطرهنویسی، انشای گروهی، قصّهگویی و کار با تصاویر استفاده کنند
کلید واژه: انشا، ترس از نوشتن، خاطرهنویسی، قصّهگویی
یونسکو برای قرن بیست ویکم چهار هدف متصور شده است. این اهداف آموزش برای یادگیری، آموزش برای کار برد، آموزش برای زیستن وآموزش برای با هم زیستن و (زندگی مسالمت آمیز) است.
در هدف نخست، آموزش گیرنده اصول اولیه ومفاهیم وبدیهیات دانش رایاد میگیرد.
در هدف دوم، فراگیر قادر است یافته هاواندوخته های خودرادر زندگی واقعی به کارببردواز آن هابهره مند شود. در هدف سوم، دانش آموزبا علومی آشنامی شودتابتواندسلامت جسم وروان خودرافراهم کند مانند رعایت اصول بهداشتی، تغذیه و ورزش و...در یک نگاه میتوان دریافت این هدف ناظر به بقاءفرد است.
در هدف چهارم، فراگیر باید قادر باشد تمامی دانشها ومهارت های خودرادر خدمت به اجتماع قرار دهدودر سطحی بالاتر، قادر به ارتباط سالم وسازنده با دیگران بوده وبه ارزش هاو زندگی جمعی احترام بگذارد، این هدف ناظر به زندگی اجتماعی است.
انشا واژهای که همواره فکر مرا به خود مشغول میکرد. آن وقتها که هنوز دانشآموز دورهٔ راهنمایی بودم، نمیتوانستم انشای خوبی بنویسم. تمام همّ و غمم در ساعت انشا این بود که چه بنویسم تا هم معلّم از آن راضی باشد و هم نزد بچهها شرمنده نشوم. روزی از دبیر پرسیدم: انشا چیست و چه طور نوشته میشود؟ دبیر جواب داد: انشا، انشائه دیگه! آنچه مینویسی. بعد هم گفت: خوب بنویس، قلم خوردگی نداشتهباشه، نقطه را بگذار، حاشیه را رعایت کن و...
پاسخ او مرا قانع نکرد. دلم میخواست راه و روش نوشتن انشا را خوب یاد بگیرم تا حاصل فکر و زحمتم را در کلاس بخوانم، نه این که مثل اکثر بچّهها والدینم زحمت نوشتن انشا را برایم بکشند و هنگام قرائت آن در کلاس از عهدهٔ تلفّظ کلمات سخت برنیایم. بنابراین از دیگران سؤال کردم امّا راهنماییهای آنها نیز مرا به نتیجه نرساند.
اما زمانی که به عنوان معلّم انشای مدرسهٔ راهنمایی صرم حضور یافتم، پیبردم دانشآموزان هنوز با مشکلات و دغدغههای نوشتن روبرو هستند.
هر جلسه چند نفر پیدا میشدند که انشا ننوشته بودند، بعضی هم از کتابی کپی کردهبودند، انشای برخی دیگر نیز از نوشتههای دانشآموزان دورهٔ ابتدایی هم ضعیفتر بود. اغلب آنها با اصول و فنون انشانویسی آشنا نبوده و حتّی قادر نبودند یک صحنه یا منظره را توصیف کنند.
با خودم اندیشیدم هدف از آموزش انشا چیست؟
کمک به دانشآموزان به منظور تسلّط بر نوشتن و انتقال افکارشان به دیگران؟ آموزش نحوهٔ ارتباط با دیگران، کسب اتکا به نفس و خودباوری؟ یا ایجاد ترس و اضطراب و انتقال این ترس از نسلی به نسل دیگر؟ آیا این چرخهٔ تلخ میبایست همچنان ادامه پیدا کند و دانشآموزان من هم به این چرخه وارد شوند، همانطور که من هم وامدار همین ترس و دلهره هستم.
در این مقاله سعی کردهام، روشهای گوناگون علاقهمند نمودن دانشآموزان به درس انشا و شیوههای عملی اجرای آنها را به منظور تحقّق اهداف درس انشا و از بین بردن ترس از نوشتن در دانشآموزان، ارائه دهم. هدف عمدهٔ اجرای این روشها، آبیاری افکار و اندیشههایی است که ما معلّمان باغبان آنها هستیم. تا خودشان شکوفا شوند نه اینکه مانند مجسّمه آنها را خشک کنیم و تفکّر و تخیّل و خلّاقیّت را در آنها از بین ببریم. به امید روزی که هر دانشآموزی در جامعه با استفاده از خلّاقیّتهای خود یک مبتکر توانا باشد.
انواع مشکلات انشاء و جمله نویسی
نگارش درواقع زبان وکاربردآن درعرصهٔ تفکروبیان تفکر است. هم گام باآموزش نگارش-به عنوان امری زبان شناختی-بایدبه جنبهٔ فکری واندیشه ای آن هم توجه کرد. یعنی درنگارش زبان درخدمت تفکر است نه درخدمت آفرینش وادب وهنر. (حق شناس،76، شمارهٔ 42)
دردرس نگارش، قدرت تفکر، تمرکزواستنتاج دانش آموزان را باید تقویت کنیم وبه او بیآموزیم که چگونه درمسیر ارتباطات اجتماعی خود، به ارتباطهای وسیع تردست یافت. (سنگری،76، شمارهٔ 42)
درس نگارش می تواندبه یادگیری مجموعه دروس دیگر کمک کند. دانش آموزوقتی دراین عرصه توانا میشود، قدرت دریافت درسهای دیگرراپیدا خواهد کرد.
درواقع مادانش آموزرابرای ارتباط اجتماعی آماده میکنیم و زبان نگارش را به او میآموزیم. به اوتمرین میدهیم برای این که مسائل خودراحل کند؛ بتواند فکر کندوازمحیط بیرون از خود، شناختی برون گرایانه داشته باشد. درعین حال، اورابرای آفرینش ونویسندگی خلاق آماده میسازیم وبه او کمک میکنیم تاآن چه راکه دردرون خوددارد، بابیانی خلاق متجلی سازد.
نظامهای آموزشی، دانش آموزان رادرمیادین گوناگون زندگی فردی واجتماعی به موفقیت برسانند، به ادبیات ونگارش که یک ابزارارتباطی قوی است، بیشتر معطوف نموده است. پس بااین وجودادبیات یک ابزار قوی برای برقراری ارتباط شایسته ترباعلم ودانش بشری می باشدکه بتوا ند زمینهٔ ظهوروبروزعواطف انسانی باشدوبابرقراری ارتباط مناسب تر-صحیح وسالم-به سادهترین شکل خواستهها، تمایلات، اندیشه هاوعواطف راانتقال دهد.
از ادبیّات میتوان برای رسیدن به دو هدف کلّی استفاده نمود:1 ـ استفاده از ادبیّات برای معنا بخشیدن به زندگی 2 ـ استفاده از ادبیّات برای معنا آفریدن در زندگی.
هدف اوّل با خواندن آثار ادبیای که برای نوجوانان خلق شده و هدف دوم با ایجاد زمینه برای خلق آثار ادبی توسط نوجوان، حاصل میشود. بدیهی است که برای رسیدن به این اهداف باید به تقویت انگیزهٔ نوشتن و خواندن در نوجوانان بپردازیم.
برای نائل شدن به این هدف، معلّمان میتوانند از روشهایی مانند: الگوی بدیعهپردازی، خاطرهنویسی، انشای گروهی، قصّهگویی و کار با تصاویر استفاده کنند
کلید واژه: انشا، ترس از نوشتن، خاطرهنویسی، قصّهگویی
یونسکو برای قرن بیست ویکم چهار هدف متصور شده است. این اهداف آموزش برای یادگیری، آموزش برای کار برد، آموزش برای زیستن وآموزش برای با هم زیستن و (زندگی مسالمت آمیز) است.
در هدف نخست، آموزش گیرنده اصول اولیه ومفاهیم وبدیهیات دانش رایاد میگیرد.
در هدف دوم، فراگیر قادر است یافته هاواندوخته های خودرادر زندگی واقعی به کارببردواز آن هابهره مند شود. در هدف سوم، دانش آموزبا علومی آشنامی شودتابتواندسلامت جسم وروان خودرافراهم کند مانند رعایت اصول بهداشتی، تغذیه و ورزش و...در یک نگاه میتوان دریافت این هدف ناظر به بقاءفرد است.
در هدف چهارم، فراگیر باید قادر باشد تمامی دانشها ومهارت های خودرادر خدمت به اجتماع قرار دهدودر سطحی بالاتر، قادر به ارتباط سالم وسازنده با دیگران بوده وبه ارزش هاو زندگی جمعی احترام بگذارد، این هدف ناظر به زندگی اجتماعی است.
انشا واژهای که همواره فکر مرا به خود مشغول میکرد. آن وقتها که هنوز دانشآموز دورهٔ راهنمایی بودم، نمیتوانستم انشای خوبی بنویسم. تمام همّ و غمم در ساعت انشا این بود که چه بنویسم تا هم معلّم از آن راضی باشد و هم نزد بچهها شرمنده نشوم. روزی از دبیر پرسیدم: انشا چیست و چه طور نوشته میشود؟ دبیر جواب داد: انشا، انشائه دیگه! آنچه مینویسی. بعد هم گفت: خوب بنویس، قلم خوردگی نداشتهباشه، نقطه را بگذار، حاشیه را رعایت کن و...
پاسخ او مرا قانع نکرد. دلم میخواست راه و روش نوشتن انشا را خوب یاد بگیرم تا حاصل فکر و زحمتم را در کلاس بخوانم، نه این که مثل اکثر بچّهها والدینم زحمت نوشتن انشا را برایم بکشند و هنگام قرائت آن در کلاس از عهدهٔ تلفّظ کلمات سخت برنیایم. بنابراین از دیگران سؤال کردم امّا راهنماییهای آنها نیز مرا به نتیجه نرساند.
اما زمانی که به عنوان معلّم انشای مدرسهٔ راهنمایی صرم حضور یافتم، پیبردم دانشآموزان هنوز با مشکلات و دغدغههای نوشتن روبرو هستند.
هر جلسه چند نفر پیدا میشدند که انشا ننوشته بودند، بعضی هم از کتابی کپی کردهبودند، انشای برخی دیگر نیز از نوشتههای دانشآموزان دورهٔ ابتدایی هم ضعیفتر بود. اغلب آنها با اصول و فنون انشانویسی آشنا نبوده و حتّی قادر نبودند یک صحنه یا منظره را توصیف کنند.
با خودم اندیشیدم هدف از آموزش انشا چیست؟
کمک به دانشآموزان به منظور تسلّط بر نوشتن و انتقال افکارشان به دیگران؟ آموزش نحوهٔ ارتباط با دیگران، کسب اتکا به نفس و خودباوری؟ یا ایجاد ترس و اضطراب و انتقال این ترس از نسلی به نسل دیگر؟ آیا این چرخهٔ تلخ میبایست همچنان ادامه پیدا کند و دانشآموزان من هم به این چرخه وارد شوند، همانطور که من هم وامدار همین ترس و دلهره هستم.
در این مقاله سعی کردهام، روشهای گوناگون علاقهمند نمودن دانشآموزان به درس انشا و شیوههای عملی اجرای آنها را به منظور تحقّق اهداف درس انشا و از بین بردن ترس از نوشتن در دانشآموزان، ارائه دهم. هدف عمدهٔ اجرای این روشها، آبیاری افکار و اندیشههایی است که ما معلّمان باغبان آنها هستیم. تا خودشان شکوفا شوند نه اینکه مانند مجسّمه آنها را خشک کنیم و تفکّر و تخیّل و خلّاقیّت را در آنها از بین ببریم. به امید روزی که هر دانشآموزی در جامعه با استفاده از خلّاقیّتهای خود یک مبتکر توانا باشد.
انواع مشکلات انشاء و جمله نویسی
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...