منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

تجربیات مدون کارشناس بهداشت مدارس و مربی بهداشت مدارس



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 51     کد محصول :5724      حجم فایل:80,72 KB      نوع فایل :rar



تعریف بهداشت

دانش بهداشت, راههای ایجاد, حفظ, ارتقا و گسترش سلامت جسمی –روانی و اجتماعی را به انسان نشان می‌دهد و کم کیف زندگی را برایش بیشتر و بهتر مهیا می‌کند. ومی توان گفت که بهداشت, نه چیزی است که بتوان به مردم تحمیل نمود و نه به آن‌ها هدیه داد یا برای آن‌ها تهیه کرد. بلکه بهداشت را تنها از طریق فعالیت مؤثر مردم آگاه و به حرکت در آمده می‌توان به دست آورد. لذا بدون داشتن بینش و باوربهداشتی, بدون دسترسی آسان به اطلاعات مفید و درست, در زمینهٔ مشکلات شایع بهداشتی و روش‌های پیشگیری بدون آنکه مردم نیازهای بهداشتی خود را بشناسند, طلب کنند و بیابند. عرضهٔ خدمات بهداشتی فقط از بالا به پایین توسط کارکنان بهداشتی, دردی را دوا نخواهد کرد. پس برنامه ریزی‌ها باید چنان باشد که کودکان شهری و روستایی, بخصوص دانش آموزان, به طور فعال, خود در مسائل بهداشتی شرکت کنند و با ارائهٔ برنامه‌های مفید آموزش بهداشت و با توجه به شرایط محل زندگی و خانوادهٔ خویش, نیازهای واقعی بهداشت خودشان را درک کنند. چون روش زندگی در همان مراحل اولیه حیات شکل می‌گیرد.

تاریخچه بهداشت مدارس و تحولات سازمانی آن در ایران

در سال 1293 شمسی هیاتی از پزشکان ایرانی و اروپایی مقیم ایران تشکیلاتی به نام مجلس حفظ الصحه برای مراقبت از بهداشت عمومی بوجود آموردند. در اواخر همین سال دکتر علی اکبر خان (اعتمادالسلطنه) به سمت مفتش صحی مدارس منصوب شد. در سال 1304 شمسی صحیه مدارس به عنوان یک واحد مشخص به وزارت معارف معرفی و به آن وابسته گردید. این واحد دارای قسمت‌های کحالی معاینات بهداشتی دانش آموزان و آموزش  بهداشت بود.

 در سال 1315 صحیه مدارس به نام بهداری آموزشگاه‌ها تغییر اسم یافت و در سال 1318 بهداری آموزشگاه‌ها ضمیمه ادارهٔ کل دانشکده پزشکی و بیمارستان‌ها شد. در سال 1320 دوباره به عنوان دفتر کل بهداری آموزشگاه‌ها تغییر نام داد. اما این دگرگونی‌های اسمی چیزی را بر محتوای خدماتی‌اش نیفزود و بویژه در جهت مسائل بهداشتی و مراقبتی دانش آموزان همچنان ضعیف ماند, چون از نیروی انسانی میان رده ای که بتواند پاسخگوی نیازهای بهداشتی دانش آموزان باشد تهی بود. از این رو در سال 1350 برای پر کردن این خلاء و نیروی اجرایی, مدارس عالی بهداشت تأسیس شد این مدارس در تهران و چهار استان خراسان, اصفهان, آذربایجان شرقی و فارس ابتدا بصورت داوطلب و سپس از طریق کنکورعمومی با مقطع تحصیلی فوق دیپلم دانشجو می‌پذیرفت و آموزش یافتگان خود را که غالباً" دختر بودند, به عنوان مربی بهداشت پذیرفت. طی تغییر نامهای مختلف در سال 1363  دوباره نوای تازهای بر دگرگون کردن این نظم نوپاآغاز شد بر این آهنگ که می‌گفتند گسترش وارتقای خدمات بهداشتی زیر پنج سال نسبت به خدمات بهداشتی دانش آموزان ازاولویت بیشتری برخوردار است. در این راستا از مراقبین بهداشت مدارس استفاده شد. ولی این طرح نسنجیده در جریان اجرا به دلایل مختلف دچار مشکل شد. و عوارض دلسرد کننده و زیانبارش برای عاملان اجرا بیشتر از نتایج مفید آن برای برخورداران از خدمات بهداشتی بود. بلاخره آنچه در مدت 6-5 سال بافته شد دوباره به حال اول بازگشت و در پایان سال 1369 اکثریت مراقبین بهداشت از مراکز بهداشتی به وزارت آموزش و پرورش مراجعت نمودند و از زنجیرهٔ سازمان یافته و مربوط بهداشتی – درمانی که تقریباً" با دیگر حلقه‌هایش هماهنگ شده بود, خارج گشتند. اکنون باید دید که از این تغییر تازه چه حاصل خواهد شد.

 ضرورت بهداشت مدارس

با توجه به مبانی کلی بهداشت که عبارت از اجرای مسایلی غیر درمانی تکیه بر عامل رفتارپذیری انسان در جهت ایجاد عادات مطلوب و فراهم کردن شرایط مناسب محیط حیاتی است, ضرورت شناخت و بکار گیری بهداشت مدارس به عنوان یک حلقهٔ اساسی در زنجیرهٔ حرکت بهداشت و پیوسته به حلقهٔ بنیادی و مقدم آن, یعنی بهداشت زیر پنج سال و با اجرای یک سلسله خدماتی که نیازهای مهم بیولوژیکی و روانی دانش آموزان را در بر دارد, می‌تواند ادامهٔ حیات مؤثر و پیشرفت سالم کودک را تا سن بلوغ تأمین کند. از این جهت می‌بینیم که دریکی ازکمیته های یونسکو این نکته یادآوری شده است که: اولین هدف از آموش ابتدایی, بهبود رشد کودک, شکوفا نمودن استعدادهای وی و برقراری عادات بهداشتی مناسب و درست برای او می‌باشد که به منظور وصول به هدف‌های فوق, اصول زیر باید راهنما گردد:

1- تندرستی نه تنها حق مردم است و دولت باید زمینه‌های ایجاد آن را فراهم کند, بلکه از پایه‌های مسلم رشد اقتصادی اجتماعی جامعه به شمار می‌آید.

2- توجه به مسائل تندرستی باید توجهی همه جانبه باشد و بسیاری از فعالیت‌های غیر پزشکی مثل تغذیه, محیط زیست, مسکن, پوشاک و رفاه اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی را نیز در بر گیرد.

3- این نکته را باید پذیرفت که آموزش و تندرستی از هم جدایی ناپذیر بوده و برنامه‌های آموزشی وتربیتی هر چه خوب و پربارتر باشد در محیطی نا سالم و درد آلود ثمری نخواهد داشت.

ازآنجا که در حدود 3/1 جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل می‌دهند این رقم خود به روشنی بیانگر اهمیت موضوع می‌باشد.

در جهت آسیب پذیری افراد تحت پوشش خدمات بهداشت مدارس نیز می دانیم که مدرسه, سیستمی پیچیده و گاه اضطراب آور است که کودک را در جهت مختلف مسائل خود درگیر می‌کند. این مسائل عبارت‌اند از:

1- خارج شدن کودک از حالت وابستگی کامل به والدین.

2- هماهنگ شدن کودک با محیط تازهٔ اجتماعی و سطوح و سنین مختلف.

3- پرداختن کودک به وظایف یادگیری که برای وی نوعی مبارزهٔ ذهنی و هوشی است.

به این ترتیب مراقبت از کودک ازجهات مختلف بهداشتی می‌تواند ازعوارض اجتماعی ناشی از مسائل درهم وآسیب رسانندهٔ وی پیشگیری کرده, برآیند استعدادهای بالقوهٔ وی را به کمال نزدیک کند.

آموزش بهداشت

آموزش بهداشت در مفهوم و معنای کلی خود, روش تعلیمی است که از طریق آن می‌توان در ایجاد و بهبود عادات و رفتارمطلوب, دگرگونی یا سلب موهومات و خرافات ذهنی, تغییر سنت‌های نامعقول و بی منطق مسائل بهداشتی فرد, مفید و فزاینده ای داشت.

هدف از اجرای این برنامه آنستکه با تکیه بر دانش و ایجاد آگاهی و تاکید بر دلیل خواهی و شناخت نظام علت و معلولی جهان ذهن انسان را از آغاز نسبت به مسائل مرتبط به تأمین به حفظ سلامتی و درک مشکلات خود از طریق استدلال علمی هر چه بیشتر آشنا و آشناتر نمود. در این حرکت غالب دانشمندان معتقدند که از نقطه نظرهای مختلف سن دانش آموز, موقع ومحل مدرسه پذیراترین زمان و مناسب‌ترین مکن برای نیل به مقصود است و دلایل زیر گواه بر ادعای خود می‌دانند:

فهرست
تعریف بهداشت 2
تاریخچه بهداشت مدارس و تحولات سازمانی آن در ایران 2
ضرورت بهداشت مدارس 3
آموزش بهداشت 5
برنامه ریزی آموزش بهداشت 6
روشهای آموزش بهداشت 8
درجه بندی آموزش بهداشت در سالها و مقاطع مختلف تحصیلی 10
راهکارها و پیشنهادات 11
راهکارهای بهداشت روانی در مدارس 14
عملکرد واحد بهداشت مدارس 17
استراتژیهای بهداشت مدارس 19
اهداف آینده 20
اولویتهای کاری 20
نقش تربیتی مدارس و چالش های موجود 20
توصیه بهداشتی برای سلامت دانش آموزان 26
برنامه‌ریزی آموزش بهداشت در مدارس 28
بهداشت مدارس 30
ایمنی و بهداشت محیط مدارس 37
اصول حاکم بر بهداشت محیط 38
رعایت بهداشت محیط در مدرسه از تاثیرگذارترین مسایل بهداشتی 39
بهداشت کارکنان 44
نتیجه گیری 50
منابع 50
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

محصولات مرتبط
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35643
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقدمه   براساس نظریه موفقیت (انگیزش مبتنی بر موفقیت طلبی)، انسان ها هنگامی عملا به سطوح بالایی از بازدهی و کارآیی نائل می شوند که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در آنان ایجاد شده باشد .به عبارتی دیگر، هر چه نیاز افراد به کسب موفقیت بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فعالیت های آنها نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت . در چنین حالتی، پیوستگی شدید و نزدیکی میان انسانهایی که می...
پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35642
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی...
پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35641
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 4 صفحه قسمتی از فایل وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

قیمت: 15,000 ريال کد فایل:35640
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل پیشنهاد ارزشیابی با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم ؟ (بیش فعال) هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم. با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1292

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1620

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1077

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2109

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1561

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1412

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1300

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...