- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
تجربیات مدون آموزشی
(ویژه ارتقاء شغلی عالی)
موضوع:
چگونه اعتماد به نفس و خودباوری را در کلاس ادبیات در دانش آموزم نهادینه کردم؟
در این تحقیق که اینجانب در مورد اعتماد به نفس و خود باوری و مقابله با کمرویی یکی از دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی انجام دادم پس ازاینکه این وضعیت را در این دانش آموز مشاهده نمودم به گردآوری اطلاعات از والدین و مدیر و دیگرهمکاران پرداختم و پس از اینکه با یکی از دوستان که مشاور بود تبادل نظر کردم به این مطلب دست یافتم که این دانش آموزبه دلیل اینکه فرزند اول بوده ودر کارها امر ونهی زیادی شده و همچنین از قبول مسئولیتها تاحدی سر باز زده است این عوامل از جمله مهمترین عوامل کمرویی وی شده است.
در این تحقیق با انجام این اقدامات که به والدین و دیگر همکاران این آموزشگاه اشاره کردم توانستیم تاحدی در کاهش کمرویی این دانش آموز مؤثر باشیم:
1- به خانواده او تذکر داده که در کارهای منزل و خارج از منزل بیشتر اورا مشارکت دهیم
2-در سر کلاس و همچنین در منزل به او داشتن شهامت و عزت نفس را تلقین کنیم
3-در مدرسه و خصوصاً در ساعت ورزش اورا در بازی و ورزش مشارکت بیشتری دادیم
4- به او در کلاس مسئولیت داده که گروه کلاسی درس حرفه را بگرداند و از وی در کلاس سؤال و جواب میکردم
5-در کلاس سایر دانش آموزان به علت ساکتی و کم حرفی وی اورا مورد تمسخر قرار میدادند که با این قبیل از دانش آموزان برخورد کرده و آنها را از انجام این کار باز داشتم
هر کسی ممکن است باموقعیت های نا خواسته و نا خوشایندی روبرو شود و نتواند با آنها مقابله کندو واکنش مناسبی از خود نشان دهد.
(شارتیه، براتیه، ترجمه هوشیار، رزم آرا،1369 کمرویی و راههای درمان آن -انتشارات سپنچ) کمرویی به عنوان یک نقیصه جدی در زندگی فردی و اجتمایی است در هر جامعه درصد قابل توجهی از کودکان و نوجوانان و بزرگ سالان با این اختلال رفتاری و عامل باز دارنده رشد شخصیت اجتماعی مواجه هستند. جامعه ما نیاز مند انسانهایی پویا، کوشا، هوشمند و خلاق و متعهد و مسئولیت پذیر است بنابر این اساسیترین آفات رشد متعدل در خانوادهها میتواند در جامعه اسلامی فراگیر شود، بدون تردید اختلال کمرویی قابل پیشگیری و درمان است. (افروز 1379 روانشناسی کمرویی و روشهای درمان-نشرفرهنگ اسلامی)
تعاریف واژگان:
چگونه: ادوات استفهام (از چه نوع) در چه وضع، چه جور، چه طور منظور از چگونه در این تحقیق کیفیت میباشد ( فرهنگ معین صفحه 551)
دانش آموز: کسی که دانش میآموزد. (منظوردختری در گروه سنی 12-13 سال میباشد)
کمرویی: یک توجه غیرعادی و مضطربانه به خویشتن در یک موقعیت اجتماعی که در نتیجه فرد دچار تنش روانی عضلانی شده، شرایط عاطفی و شناختیاش متأثر شده و زمینه بروز رفتارهای خام و سنجیده و واکنشهای نا مناسب در وی فراهم میشود. (افروز 1379 روانشناسی کمرویی و روشهای درمان- نشر فرهنگ اسلامی)
مدرسه: طبقه، درجه، مرتبه، رده، صنف، ردیف، اطاق درس (عمید ص 979)
راهنمایی: دوره راهنمایی تحصیلی پس از دوره ابتدایی آغاز میشود و مرحله دوم آموزش همگانی به شمارمی رود. طول مدت تحصیل در آن سه سال تعیین شده است. در سال تحصیلی 51-1350 اجرای این دوره تحصیلی در سراسر کشور آغاز شد
کلاس: جای درس خواندن، محل درس دادن، آموزشگاه (عمید ص 107)
ترغیب: برغبت آوردن، راغب کردن، خواهان کردن (عمید ص 389)
اینجانب …….، دارای مدرک لیسانس ادبیات فارسی، مدت …. سال است که در خدمت آموزش و پرورش هستم. تاکنون مدارس زیادی تدریس کردهام و تجربههای زیادی در مسائل آموزشی و تربیتی کسب نمودم.
در سال 92-91 در مدرسه راهنمایی…….. خدمت کردم. در پایه دوم با دانش آموزی با نام فاطمه مواجه شدم که به شدت از این که مورد توجه قرار بگیرد، رنج میکشید و همیشه دوست داشت در حاشیه باشد و کمتر در کلاس ابراز نظر میکرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم با توجه به این که تجربه زیادی در این چند سال کسب نمودم، این دانش آموز را از مشکل روانی ای که برایش پیش آمده آزاد کنم و حس اعتماد به نفس و خودباوری را در او نهادینه کنم
دانش آموز فاطمه. ش که تا کنون 2 سال است که با او درس دارم و دانش آموز ساکت و کم تحرک وکم حرف میباشد از لحاظ در سی در حد متوسط بوده و اگر از وی سؤال شده باسخ میدهد در غیر این صورت سکوت را اختیار مینماید، در فعالیتهای کلاسی مشارکت نداشته و اهل بگو و بخند با بجه ها نیست به این دلیل که آشنایی نسبی با او داشتم از وی نام و مشخصاتش را نپرسیدم چون که او به آهستگی صحبت میکند من احساس میکنم که چیزی مانع صحبت کردنش میشود هر هفته 8 ساعت در آن کلاس تدریس داشتم. در تمام ساعات تدریسم فاطمه سکوت اختیار میکرد و چیزی نمیگفت به دنبال علت مسئله بر آمدم.
با مطالعه منابع و صحبت والدین دلایل این مشکل را چنین یافتم:
با توجه به شواهد و مدارک به دست آمده ٬ میتوان گفت ٬فاطمه از نظر خانوادگی هیچ مشکلی نداشته واحساس ناتوانی و عدم سازش و مشکل عاطفی هم در وی مشاهده نگردیده اورا فردی خجالتی وکم ارتباط با دیگران یافتم. خجالت یکی از علل احساس حقارت است. کم ارتباط داشتن با دیگران هم باعث کمرویی وکم صحبتی میشود
این عوامل سبب جلب توجه من به وی شده که چگونه این مشکل او را بشناسم و آن را حل نمایم.
بس از آنکه مدتها بود به این دانش آموز فکر میکردم که چگونه مشکل کمرویی او را حل نمایم و درس طراحی مسائل یادگیری در رابطه با حل مشکلی از خود یا دانش آموزا ن مطرح شد این جرقه در ذهنم ایجاد شد که کمرویی (فاطمه) را چگونه حل کنم؟
او که از لحاظ درسی نسبتاً خوب است اما گوشه نشین و ساکت و ارتباط اجتماعی با دیگر دانش آموزان ندارد. اوکه به نظر من کمرو است از عزت نفس پایینی برخوردار است. خیلی زود با چند سؤال گیج میشود، خیلی زود میترسد و در برخورد با دیگر دانش آموزان اصلاً"صحبت نمیکند. به این دلیل که در این مدرسه کسی به عنوان مشاور وجود ندارد بر آن شدم که با مطالعه و کنجکاوی خود در مورد این دانش آموز بررسی کنم تا علت این کمرویی را فهمیده و آن را برطرف نمایم. اما کمرویی مشکل پیچیدهای است که برای غلبه برآن باید از روشهای مختلف استفاده کرد. توصیهها و تمریناتی که ارائه میشود، تنها زمانی میتوانند ارزشمند باشد که تصمیم خوددانش آموز (فاطمه محیطی) را نسبت به تغییر روش زندگی اتخاذ کرده باشد و در کنار آن به این اعتقاد داشته باشد که امکان تغییروجود دارد. درواقع تا زمانی که اعتقادی به تغییرپذیری نداشته باشد، تصور تغییر یافتن محال است. عنصرلازمدیگر شجاعت در عملکرد است. این یعنی از تغییر نترسیدن و به پیشواز تغییرات رفتن در جهت بهبود روش زندگی و داشتن زندگی بدون کمرویی.
هنگامی که به طور قطع و یقین مشکل را احساس کردم. پرسش و پاسخهایی در کلاس با هم کلاسیهایش انجام دادم. مطمئن شدم که فاطمه از نظر عضوی وبدنی هیچ مشکلی ندارداز لحاظ خانوادگی هم مشکلی ندارد .
دوستانش اقرارکردند که وی درزنگتفریح با آنها صحبت میکند اما بسیار کم. قبل از هر چیز از دور نظاره گر رفتار او شدم از پشت پنجره دفترمدرسه او را مورد مشاهده قرار دادم؛ متوجه کم تحرکی و کم نشاطی او در رفتار با دوستانش شدم. سپس تصمیم گرفتم که با او شخصاً هم مصاحبه کنم.
فاطمه دروس شفاهی را نمیتواند بیان کند اما دروس کتبی را که نوشتاری است به خوبی و با خط خوب مینویسد و در امتحانات کتبی معمولاً نمره خوبی میآورد ولی در پرسش کلاسی دچار ترس و دلهره شده وپاسخ نمیدهد.2 بار با خانواده او تماس گرفته و پدر اورا دعوت کرده و جویای علت شدم و او مطرح کرد که در خانه به او توجه میشود او فرزند اول خانواده است و همچنین د رکار های منزل کمک میکند ولی درکارهایی که به خارج از خانه مربوط باشد تمایل ندارد و کاری از پیش نمیبرد. همچنین متوجه شد م که درمنزل اورا خیلی به انجام دادن و یا ندادن کارهای مختلف امر ونهی می کنندو اورا مورد انتقاد قرار میدهند.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1618
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...