- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چگونه توانستم استعدادهای بالقوه دانش آموزانم را در زمینه انشانویسی بالفعل کنم؟
نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته میتوان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خواندهها را خوب فهمید تا بتوان نوشت.
در پایان این پژوهش نتایج زیر بدست آمد:
· دانش اموزان به درس انشا علاقه مند شدند.
· اکثر فراگیران در درس انشا فعال شدند.
· کلاسها برای معلمان دیگر خسته کننده و ملال آورنبود.
· در میان دانش اموزان و معلمان بیشتر شد.
· این شکل کار زمینههای رشد اجتماعی فراگیران را نیز فراهم میسازد
· انسانهای متفکر و خلاق و نقاد را به بار میآورد.
· عادت به مطالعه و بررسی و تحقیق را را نیز فراهم میسازد.
· گنجینه لغات فراگیران افزایش مییابد.
· افزون بر نگارش، مهارت سخن گفتن بسیاری از آنها بهبود خواهد یافت.
· خلاقیت فراگیران را افزایش یافت
انسان تنها آفریده ای است که میتواند منظور خود را با زبان و به وسیله نمادهای کلامی و گفتاری، به دیگران انتقال دهد. او یاد گرفت که از تصاویر نیز به عنوان نمادهای ارتباطی استفاده کند و دوباره آموخت که بنویسد. واقعاً قابل تحسین است که انسان گفتن را به نوشتن تبدیل کرد و این یعنی ثبت و ماندگاری کلام و گفتهها. شاید اگر کلام خداوند هم در ادیان مختلف، نوشته نمیشد، به شکل امروزی در اختیار جامعه قرار نمیگرفت
نوشتن و انشا نعمت عظیمی است که با هیچ نعمت دیگری قابل مقایسه نیست. خداوند تبارک و تعالی دو نعمت اساسی خواندن و نوشتن را در سوره مبارکه علق، بیان فرموده است. از این نکته میتوان استفاده کرد که برای خوب نوشتن باید بتوان خوب خواند و خواندهها را خوب فهمید تا بتوان نوشت. این منطقی است که هر کسی خواندهاش را خوب بفهمد، میتواند آن را به زبان خودش، خیلی خوب بنویسد..
(انشا درس روییدن در خود-رئوفی 1390)
اگر معلمان جامعه به تفکر خلاق و منطقی و انتقادگر معتقد و متصف بوده و در پی اعمال این تفکر باشند، بالطبع باعث انتقال به افراد تحت آموزش خود شده، آنان نیز به صورت نسبی به این گونه اندیشیدن مسلح میشوند
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی میباشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایههای دیگر میباشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایههای دیگر راحت تر هستند و بالعکس؛ در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی (قرائت فارسی و املای فارسی) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص مییابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار میباشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی, یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن میباشد. از آنجا که یکی از اهداف درس فارسی در دورهٔ دبستان تقویت مهارت تفکر خلاق در فراکیران است و یکی از اهداف مهم در دورهٔ ابتدایی میباشد ما خود را موظف به انجام این کار می دانیم لذا تصمیم گرفتیم با کمک انشا تفکر خلاق را در فراگیرانم بهبود بخشیم. امید است در سایهٔ رحمت حق تعالی از عهده این کار بر بیاییم.
اینجانب ……………، دبیر ادبیات فارسی، دارای ………………….، مدت …….. سال است که در خدمت سازمان مقدس آموزش وپرورش مشغول تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم هستم. مدرسه تثبیتی من در سال 92-91 آموزشگاه راهنمایی …………… واقع در شهرستان …………… میباشد.
بیان مسئله
پس از چند جلسه تدریس در درس انشا پایه سوم راهنمایی به این نتیجه رسیدیم که در طول سالهای گذشته به درس انشا اهمیتی داده نشده بود زیرا دانش آموزان به آسانی نمیتوانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و درس انشا برای آنها جذابیتی نداشت. نارسایی حتی بر نحوهٔ پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود.
همچنین بارها در کلاس درس و به خصوص درساعت انشا و در جریان حل تمارین، مخصوصاً قسمتهایی از کتاب کار فارسی که نیاز به تفکر و خلاقیت دارد متوجه شدم دانش اموزانم با مشکل رو به رو میشوند. کلاس انشا سرد و بی روح بود و اغلب نوشتههای فراگیرانم کلیشه ای و تکراری بودند. هم چنین در نوشتن موضوعاتی واگرایی که برای انشا در جریان کلاس انشا ارائه میکردم متوجه شدم که تعدادی از آنها در این امر مشکل دارند یا اینکه فقط پاسخهای تکراری را بیان میکنند. بارها پیش آمده که پاسخهای تعداد زیادی از آنها به مسائلی که نیاز به تفکر و خلاقیت دارد شبیه به هم و تکراری هستندو به رو نویسی از روی تعداد محدودی از بچهها روی میآورند.
روزی در کلاس به فراگیرانم گفتم این جمله را ادامه بدهند: (اگر من ...............................) بعد از توضیح درخواست مربوطه متوجه شدم که تعداد زیادی از آنها جملات کلیشه ای و تکراری که از روی یکدیگر نوشته بودند، را به کار بردهاند یا که اصلاً هیچی ننوشته بودند این مسئله فکر مرا به خود مشغول ساخته بود که به راستی چگونه میتوانم دانش آموزان را با درس انشا آشتی دهم؟
کلاس انشا را از حالت خشک و سرد بیرون بیاورم؟
و شیوههای بهبود مهارت تفکر خلاق را در کلاس درسم به اجرا در بیاورم تا فراگیرانم بتوانند نوشتههای خلاقی را روی کاغذ بیاورند و به کلاس ارائه کنند.
این موضوع ابتدا مرا نگران کرد ولی من تصمیم گرفتم که این مشکل دانش اموزانم را علت یابی و حل کنم. از انجایی که در ترم آخردانشگاه درسی به نام اقدام پژوهی ارائه شده فرصت را مناسب دانستم تا آموختههای نظری کلاسهای دانشگاه را در کلاس درسم عملی کنم.
در جریان کلاس مسئله ای را که با آن مواجه بودم مطرح کردم و اتفاقاً یکی از دوستانم که مشغول تدریس در پایه سوم راهنمایی میباشد با من هم نظر شد و اظهار کرد که او هم مثل من با این مشکل رو به رو است. یکم قوت قلب گرفتم و عزمم جدی تر شد تا این مسئله را بتوانم به نحو احسن علت یابی کنم. با بیان مسئله برای استاد و مشورت با ایشان تصمیم گرفتیم که به اصطلاح با یک تیر دو نشون بزنیم. یعنی با توجه به این که در این ترم درس اقدام پژوهی داریم بر آن شدیم که هدف مشترکمان را دنبال کنیم تا هم فعالیت عملی اقدام پژوهی را به نحو احسن انجام بدهیم وهم قدمی در راستای رفع مشکل دانش آموزانمان در کلاس برداریم.
هم چنین باتوجه به اظهارات دانش آموزان در بسیاری مدارس از ساعت انشا برای جبران سایر دروس استفاده میشود و این امر نشانگر اهمیت ندادن به آن است.
- انشا در لغت به معنی ایجاد، پرورش، ابداع و خلق کردن است.
- آنچه را که امروزه فنّ انشا گفته میشود از نخستین معنای آن ”ایجاد“ گرفته شده است
- یعنی انشا به معنی ایجاد کلام، سخن و نگارش آن است و معادل فارسی انشا ”دبیری“ است که به معنی منشی گری و کتابت میباشد و دبیری فنی است که انسان به وسیله آن میتواند محتویات خود را روی کاغذ بیاورد.
(انشا و انواع ان- قالیباف-1389)
انشا از نظر لغوی:
انشا در لغت به معنی آفریدن، آغاز کردن و از خود چیزی نوشتن است و در اصطلاح ادب پارسی انشا نویسی عبارت است از:
بیان خاطرهها ـ پندارها ـ خیالها ـ احساسها ـ عقیدهها ـ مشاهدهها و اندخته های فکری و ذهن از راه نوشتن
انشاء چیست؟
انشاء به معنی ایجاد کردن، پرورش دادن، ابداع و خلق کردن است. در اصطلاح ادبیات انشاء عبارت از نگارش جملات و عباراتی است که افکار نویسنده را به صورتی روشن و زیبا بیان کند که خواننده آنها را به سهولت بفهمد و برایش خوشایندو مطلوب باشد.
(انشا و انواع ان- قالیباف-1389)
تعریف مهارت تفکر خلاق:
مهارتی است که شخص از تلفیق مهارتهای حل مساله و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار شده و قدرت کشف و انتخاب راه حلهای جدید را پیدا میکند.
انواع تفکر: 1- تفکر واگرا 2- تفکر همگرا
تفکر خلاق با تفکرواگرا رابطه مستقیم دارد.
افراد با تفکر واگرا سعی میکنند پدیدهها و امور و افکار را آن چنان که هستند به راحتی نپذیرند، بلکه نگاه متفاوت تری داشته باشند و از قالبهای فکری همسان دور شوند، به عبارتی پدیدهها را با چشم و منظر دیگری نگاه کنند به نقل سهراب سپهری:
چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید
چترها را باید بست، زیر باران باید رفت
اما در تفکر همگرا، فکرهای جدید و نو کمتر در آن راه پیدا میکند، امور و پدیدهها را آن چنان که هستند میبینند و میپذیرند.
(مهارت تفکر خلاق- مهدی فتحی ۱۳۸۴)
مراحل تفکر خلاق:
1- آمادگی: در این مرحله افراد به امور و پدیدههای مختلف زندگی دقت و توجه بیشتری پیدا میکنند، به حدی که گاهی پدیدههای زندگی مدتهای طولا نی ذهن شخص را به خود مشغول مینماید.
2- مطالعه: در این مرحله فرد با بررسی و مطالعه بیشتر روابط بین پدیدهها را بهتر درک میکند.
3- تغییر: در این مرحله شخص به نوع روابط بین پدیدهها که ذهن او را به خود مشغول کرده پی برده و با طرح سؤالهای مختلف در ذهن به نقد و بررسی آن میپردازد.
4- پختگی: در این مرحله شخص با گذر از مراحل قبل به درک و شناخت عمیق تری از روابط بین پدیدهها میرسد و گویی پدیدهها، جزیی از وجودش شده است.
5-اشراف: در این مرحله شخص به پاسخهای ناگهانی دست پیدا میکند و معمولاً با کلماتی نظیر «آهان، یافتم»... متجلی میشود.
6- وارسی: در این مرحله فرد به بررسی بهترین ایده ای که در مراحل قبلی به آن رسیده است میپردازد تا صحت و سقم و درستی آن را مشخص نماید.
7- اجرا: در این مرحله فرد افکار یا ایدههایی که مورد تأیید واقع شدهاند را به مرحله اجرا در میآورد.
(مهارت تفکر خلاق- مهدی فتحی ۱۳۸۴)
فهرست مطالب
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...