- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی چگونه توانستم به کمک تکنیکهای خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی را بهبود بخشم؟
هدف این پژوهش بهبود وضعیت یادگیری درس ادبیات دانش آموزان سوم راهنمایی به روش تلفیق تکنیکهای خلاقیت با روشهای تدریس است. روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی بوده و گروه نمونه شامل ۲۱ دانش آموز سال سوم راهنمایی است.
. در این اقدام پژوهی تکنیکهای خلاقیت (از جمله یورش فکری, تکنیک دلفی, تکنیک خلاقیت طرح شبکه ای مغز و تکنیک شوخی), را با روشهای تدریس (از جمله روش تدریس مباحثه و مناظره, روش تدریس فراگیری مشترک, روش تدریس تشکیل تیمهای کلاسی و تدریس از طریق پرسش مؤثر), تلفیق کرده و نهایتاً منجر به یادگیری اثر بخش درس ادبیات دانش آموزان سال سوم راهنمایی شد. بدین ترتیب با درک کامل مطلب و دریافت نمرههای بالا, توسط دانش آموزا ن علاقه آنها به یادگیری و فعال بودن در کلاس افزایش یافته و منجر به افزایش اعتماد به نفس و انگیزه یادگیری آنها شد. همچنین مشارکت در فعالیتهای گروهی و تعامل با گروه نیز در آنها تقویت یافت.
درس ادبیات فارسی یکی از مهمترین دروس دانش آموزان در طی دوران تدریس آنها میباشد. این درس برای بعضی از دانش آموزان به دلیل داشتن لغاتی فراتر از دانش آنها و معانی پیچیده و اشعاری که درک آنها در بعضی موارد سخت و دست نیافتنی برای آنهاست، از محبوبیت کمی برخوردار است.
تدریس واقعی, آموزش نحوه یادگیری است تا دانش آموزان مطالب درس را بهتر جذب, ضبط, هضم و پالایش دهند. اگر معلم چیزی را تدریس کند و تغییری رخ ندهد, یادگیری اتفاق نیفتاده است. تعلیم دادن نه تنها یک شایستگی است بلکه یک مهارت است. از این رو تعلیم دهنده باید در کار خود مجرب و متخصص باشد. معلمی هنرمند است که این شایستگی و مهرت را به نمایش میگذارد. (دوج, ۱۳۸۵)
در سومین روز از آغاز سال تحصیلی با شوق و علاقه خاصی که به یاددهی – یادگیری داشتم وارد کلاس شدم. بعد ازمعرفی خود و آشنایی دانش آموزان, توضیحاتی در خصوص درس ادبیات و روش کار کلاس ارائه دادم. سپس شروع به تدریس کردم. انتظار داشتم دانش آموزان نیز به امر یاددهی- یادگیری علاقه ای نشان دهند اما اینگونه نبود. سعی کردم با ارائه پرسشهایی در حین تدریس, دانش آموزان را به مبحث درسی نزدیک تر کنم. اما کسی مشارکت فعالی در کلاس نداشت. اکثر دانش آموزان علاقه و انگیزه ای به درس نشان نمیدادند. علت را از آنها جویا شدم اما جواب قانع کننده ای هم نداد. با برقراری ارتباط بیشتر, شروع به پاسخ گویی کردند و گفتند که” ما علاقه ای به این درس نداریم. هر جمله کتاب, چندین سؤال دارد. مباحث آن حفظ کردنی است و ما قادر به حفظ آنها نیستیم, مطالب آن سنگین است, حوصله خواندن آنرا نداریم و… ”. به هر نحوی که بود کلاس را جمع و جور کرده و چند صفحه ای درس دادم و در نهایت فرصتی برای مرور مباحث تدریس شده داده و از تعدادی هم پرسش کلاسی کردم اما وضعیت رضایت بخشی نداشتند. در جلسه بعدی نیز دانش آموزان علاقه ای به درس نشان ندادند. دانش آموزان این کلاس از نظر اخلاقی و انضباطی نیز بسیار مشکل دار بودند به نحوی که نه تنها تحمل کلاس برای تمامی معلمان مشکل بود, حتی کنترل آنها برای معاونین مدرسه نیز سخت بود. آنها در کلاس درس نیز, رفتارهای متفاوتی داشتند عده ای از آنها در کلاس مشارکت نداشتند, عده ای با هم صحبت میکردند و مزاحم دیگران میشدند, عده ای هم در کلاس حضور ذهن نداشتند و برخی هم در کلاس, به درس گوش نمیدادند.
مشکل من عدم توجه و تمایل دانش آموزان به یادگیری این درس و همچنین بروز رفتارهای مختلفی همچون عدم مشارکت در کلاس, عدم گوش دادن, عدم حضور ذهن و همچنین صحبتهای کلاسی. حال این سؤالات مطرح شد که:
چگونه با دانش آموزانی که تمایل به مشارکت در کلاس ندارند باید برخورد کنم؟
چگونه میتوانم با دانش آموزانی که در کلاس صحبت میکنند و مزاحم دیگران نیز میشوند رفتار کنم؟
چگونه میتوانم حضور ذهن دانش آموزان را جلب کنم؟
چگونه میتوانم توجه دانش آموزانی که به درس گوش نمیدهند را جلب کنم؟
در نهایت با توجه به خاص بودن وضعیت کلاس تصمیم به استفاده از راه حلی خاص گرفتم که همان استفاده از تکنیکهای خلاقیت بود. این سؤال را مطرح کردم که: ” چگونه با استفاده از تکنیکهای خلاقیت میتوانم تدریس اثر بخش تری را ارائه دهم؟”.
v سؤال اصلی پژوهش:” چگونه میتوانم با کمک تکنیکهای خلاقیت, وضعیت درس ادبیات دانش آموزان این کلاس را بهبود بخشم؟“
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...