- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اقذام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزانم را با فعالیتهای تکمیلی به رسم هندسی علاقه مند کنم؟
در سال تحصیلی 92- 91 که در مدرسه عفت حاجی آباد شهرستان علی آباد به کار داشتم با هدف افزایش علاقه مندی دانش آموزان به رسم هندسی کتاب ریاضی راهنمایی طرحی را با شش راه کار بردانش آموزان مدرسه راهنمایی عفت حاجی آباد ارائه دادم. راه کارهای انجام شده عبارتاند از: 1- بازدید اماکن متبرکه 2-رسم چند قوس و و گنبد 3- طراحی چند قطعه مکانیکی توسط دانش آموز 4-درست کردن الگوی فراکتال هندسی 5- معرفی ستاره جغرافیا که معرف جهات اصلی و فرعی در جغرافیاست 6-معرفی چند کتاب.
علی رغم نتایج مثبتی که انجام این طرح برای من ودانش آموزان داشت بعضی از راه کارها ناتمام ماند یا موفق به اجرای آنها نشدم. بنابراین با یک رویکرد فرایندی و راهبردی منسجم طرحهای قبلی را با کمی تغییر و اصلاح مجدد و روشهای جدید و متنوع دیگر به تقویت موضوع در دانش آموزان و دبیران محترم ریاضی پرداختم.
- در راه کارهایم برای حل این مسئله با فعالیتهای تکمیلی سعی کردم دانش آموزان ودبیران ریاضی را با کاربرد و کارایی رسمهای تزیینی و فنی در مکانها و موقعیتهای مختلف آشنا کنم تا یک تصویر عینی ساده و روشن در ذهن آنان بوجود آید و زمینه را برای علاقه مندی آنان ایجاد کنم.
- به منظور آشنایی و تعمیم و تطبیق کاربرد رسم ریاضی، کاربرد رسمهای کتاب دوره راهنمایی را در منبت کاری آینه کاری و... نشان دادم، همچنین با در اختیار گذاشتن طرحهایی دانش آموزان احجام هندسی زیبا و نقوش سنتی و معماری را با اشکال هندسی درست کردند.
کاربرد رسم را در تذهیب و الگوهای خیاطی به آنان شناساندم، شش کتاب درزمینه آشنایی با رسم جهت مطالعه به دانش آموزان و همکاران معرفی نمودم.
از جمله اقدامات انجام شده برای دبیران تهیه پوستر و برنامه Power point بود. پس از اجرای این راه کارها دبیران ریاضی نیز نسبت به رسم هندسی بی تفاوت نبودند. همچنین دانش آموزان اعتراف بر جذاب بودن رسم هندسه و زنگ ریاضی کردند. آنان رسم ابتکاریشان را بصورت کارت پستال در آورده و به معلمشان تقدیم میکنند اولیای آنها نسبت به اجرای این طرح اظهار رضایت نمودند. درضمن تدریس ریاضی به شیوه نو و جدید تحقق یافت. نتایج به دست آمده حاکی از افزایش علاقه مندی و توجه دانش آموزان و دبیران ریاضی به رسم هندسی میباشند.
کلید واژهها: فعالیتهای تکمیلی، کاربرد رسم تزیینی و فنی در زندگی، اماکن مذهبی
چو بنگریم کرات، سیارات و ستارهها را برمداری از نظم ریاضی ببینیم که اندک تغییری در این حرکت میتوانست نابودی را به ارمغان آورد و چون گوش فرا دهیم هر ترنمی جان مایه ای از راز ریاضی را به جان دارد.
ریاضی علم مناظر و مرایا، علم مقابله و اعداد و علم فهم و نجات، گاه نهایت را چنان نزدیک که میتوان چشم پوشید و گاه نزدیک را چنان دور که عالمی به یاری خواستن. سایه ذره لطف الهی چون بر دلی افتد مجنون وار شیدای دو چندانش کند تا رخصتی یابد وبا چشمه دل ذره بیند و چون ذره در ذره افتد کمال هنر در هر ذره کائنات بیند و اقرار نماید که اوست اولین معلم ریاضی و اولین معلم هنر. (مظفر غربی)
در این سیر سایه رضوان بردلم افتاد و درپی فرصتی تا اولین معلم هستی را از خود خشنود گردانم قلم وجان در وادی عشق به مشق واداشتم وبا تلاشی بدون چشم داشت سعی کردم که دانش آموزان و دبیران ریاضی را به رسم هندسی که بخشی از درس ریاضی راهنمایی است علاقه مند کنم.
امید است مثمر ثمر واقع شده و مورد عنایت همکاران و خوانندگان عزیز قرار بگیرد.
اینجانب ……….. دارای مدرک …………، تقریباً مدت …… سال است که مشغول خدمت در کسوت مقدس آموزگاری میباشم.
هنگامی که دردوران راهنمایی، مشغول به تحصیل علم ودانش بودم، علی رغم علاقه خاصی که به درس ریاضی داشتم ٬ بخشی از این درس به نام رسم درمن وسایر همکلاسیهایم یک نوع دلزدگی و بی علاقگی ایجاد میکرد.
معلم مربوطه آموزش مختصری به ما میداد ٬ سپس ازما میخواست که روی صفحه روغنی و با قلم رسم و جوهرتکلیف مربوطه راانجام دهیم. من واکثریت قریب به اتفاق بچهها به دلیل پخش شدن جوهر و کثیف شدن رسم ومشکلات دیگری که ضمن کار پیش میآمد ٬ علی رغم تلاشش وزحمت فراوان ٬ نمره خوبی ازاین قسمت نمیگرفتیم و همیشه میگفتیم که «رسم به چه دردی میخورد و چه ارتباطی باریاضی دارد؟!»
تا این که وارد تربیت معلم شده ودررشته دبیری ریاضی به تحصیل مشغول شدم. درآنجا نیزدربررسی کتب به بخش رسم که میرسیدم همان بی علاقگی وفقدان انگیزه دوران تحصیل به سراغم میآمد و باز همان سؤال که «این مبحث به چه دردی میخورد» را مطرح میکردم.
درآن جا چند رسم ابتکاری را کشیدم که مورد تأیید استاد و سایردانشجویان قرارگرفت و همین امرمشوقی شد، که درارتباط این بخش بامبحث ریاضی و به طورکلی، کارآیی آن ٬ بدنبال جوابی قانع کننده باشم.
دانش آموزان مدرسه عفت حاجی آباد بیشترازمدارس دیگر، نسبت به قسمت رسم ریاضیات دلسرد و بی تفاوت بودند و بارهااین جملات را ازآنها شنیدم که میگفتند: «رسم چه کارش باریاضی» یا «درس خیلی مسخره ای است وبه چه دردی میخورد؟».
تکالیف رسمشان رایا اولیاء انجام می دادندیااگرخودشان ترسیم میکردند، صرفاً برای رفع تکلیف بود.
طبق مطالعات انجام شده درآزمون تیمز حدود 80 تا 90 درصددانش آموزان کشورهای مختلف٬درک صحیحی ازچگونگی کاربردهندسه دردنیای واقعی ندارندوهمین مانع نوآوری وتفکرخلاق درآنان شده وباعث دلسردی آنان نسبت به هندسه میشود. (کیامنش ٬ نوری-13777).
بنابراین درسال تحصیلی 91-90 با اجرای شش فعالیت تکمیلی درکارآیی وکاربرد رسم هندسی درمکان هاو موقعیتهای مختلف تاحدزیادی موفق به ایجادعلاقه مندی دردانش آموزان نسبت به رسم وتدریس آن به شیوه نووجدید شدم. درحین انجام اقدامات فوق متوجه شدم که همکاران محترم ریاضی نسبت به کاربرد وکارآیی رسم هندسه نیزنا آگاه وبی تفاوت هستندوهمین امربی علاقگی دانش آموزان راتشدید مینماید.
با بررسی گزارشات ارائه شده توسط مؤسسه تیمزمشخص گردیده است که معلمان ایران درمقایسه باهمکاران خوددرکشورهای دیگرآموزش کمتری میبینند. (کیامنش٬ نوری –1377)
بنابراین به نظرمی رسد که تنها عامل، دانش آموزان نیست که برروندکار تأثیر میگذارد، بلکه باید عوامل دیگرازجمله علاقه وآگاهی دبیران ریاضی نسبت به کاربرد و کارآیی رسم هندسه را نیز مد نظرقرارداد.
اکثردانش آموزان این مدرسه ٬ علاقه وتمایل زیادی نسبت به درس ریاضی ازخود نشان میدهند و شاید این درس را بیشتر از دروس دیگرمطالعه میکنند، اما برای آنان این سؤال که «رسم چه کارش با ریاضی؟» مطرحبود. بنابراین ازابتدای سال تحصیلی ازطریق یک رویکرد فرآیندی وراهبردیی منسجم با استفاده از طرحهای قبلی با کمی تغییر و اصلاح مجدد ٬ و روشهای جدید ومتنوع ٬ به تقویت موضوع دردانش آموزان و همکاران محترمم پرداختم.
فهرست مطالب:
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...