- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
عدهاي كنترل رفتار فراگيرندگان و تسلط بر عوامل رفتاري آنان را انضباط مي نامند, برخي معتقدند؛ نظم و انظباط شامل هر نوع سازماندهي در محيط مدرسه و كلاس است، به نحوي كه سبب افزايش يادگيري شود.
پایبندی به ضابطه ها در یک گروه اجتماعی باعث تداوم آن می شود. انضباط، اخلاق کلاس درس است و بدون آن کلاس تبدیل به یک ازدحام یا غوغا می شود. (سی ام فلینگ، الیزابت پروس،1373 ، ص 80)
در سال تحصیلی اخیر شاهد مسأله ي بي انضباطي بچه ها و مشكلات مدرسه که باعث آزار برخي همکاران مي شد، بودم.
تقريباً هفته اي سه بار و هر هفته يكي از همكاران مي ناليد در حالي كه از شدت عصبانيت گر گرفته بود از كلاسش وارد دفتر مي شد و معمولاً هم از دانش آموزان كلاس سوم مي ناليدند و آن ها را دانش آموزاني نفهم و بي انضباط مي خوانند كه به همه چيز توّجه دارند مگر درس و تكاليفشان و اينك آن ها هيچ احساس مسئوليتي در قبال وظايف تحصيلي و مدرسه خود ندارند و تنها براي گذراندن وقت به مدرسه مي آيند و هيچ ارزشي براي زحمات معلم هايشان قائل نيستند.
خوشبختانه با راه کارهایی که در این پژوهش هم به آنها پرداخته شده ، توانستم تا حد زیادی این رفتارها را کنترل کنم و مانع تکرار مجدد آنها توسط دانش آموزان گردم.
کلید واژه : بی انضباطی – حرفه و فن – سوم راهنمایی
اينجانب ……….. ، دبیر حرفه و فن ، در سال …… به استخدام رسمي آموزش و پرورش در آمدم . در حال حاضر با …..سال سابقه مشغول به کار در آموزش و پرورش و حرفه ی دبیری می باشم. سال هاي نخستین خدمتم را در روستاهاي دور و نزديك و همراه با دانش آموزاني گذراندم كه اغلب داراي شخصيت هاي پر تحرك و در عين حال سر شار از فهم و نجابتي شايسته يك پسر ايراني بودند شايد نحوه زندگي آن ها سبب شده بود بزرگتر از سن شان رفتار كنند. آن ها بچه هايي آرام و منضبط بودند و مشكلي برايم ايجاد نمي كردند فقط به فكر درسشان بودن چون در خانه هايشان وظايف زيادي را بايد انجام مي دادند. پس در منزل فرصت كمتر مي داشتند و سعي مي كردند از همه لحظات كلاس براي برطرف كردن مشكلات درسي شان استفاده كنند . امادر این چند سال اخیر كه بیشتر ساعات کاری را در شهر مشغول خدمت شدم، شاهد مسأله ي بي انضباطي بچه ها و مشكلات مدرسه که باعث آزار برخي همکاران مي شد، بودم. من در مدرسه راهنمايي سيدجمال الدين اسدآبادي شهر فاضل آباد شهرستان علی آبادکتول، مشغول به كار شده ام و نسبت به ديگر مدارس كه درس داشته ام كلاس هايي پر جمعيت دارد..
ساختمان آموزشگاه دارای نماز خانه کتابخانه وفضایی برای آزما یشگاه وکارگاه حرفه وفن که امکانات محدودی دارداختصاص یافته ودفتر آموزشگاه واتاق دفتری داری می باشد.اکثر دانش آموزان دارای وضعیت اقتصادی وفرهنگی متوسطی واغلب آنها در خانوادهای با باورهای دینی قوی رشد کرده اند.وطبق پرسشنامه ای که از والدین داشته ایم .بیشتر با مشکلات اقتصادی وخانوادگی دست وپنجه نرم می کردنددر عین حال تعدادی از والدین به لحاظ اجتماعی از رتبه خوبی برخوردار بودند.
البته من در مدارس پرجمعيت ديگري هم تدريس داشته ام كه مي توان گفت در آن مدارس هم اين مشكل احساس مي شد البته خود من از جهت برقراري ارتباط با بچه ها راحت هستم و مشكل چنداني نداشتم اما از تنش هايي كه بين بچه ها و ساير معلمان ، مدير و معاون و ... ايجاد مي شد بسيار رنج مي بردم تقريباً هفته اي سه بار و هر هفته يكي از همكاران مي ناليد در حالي كه از شدت عصبانيت گر گرفته بود از كلاسش وارد دفتر مي شد و معمولاً هم از دانش آموزان كلاس سوم مي ناليدند و آن ها را دانش آموزاني نفهم و بي انضباط مي خوانند كه به همه چيز توّجه دارند مگر درس و تكاليفشان و اينك آن ها هيچ احساس مسئوليتي در قبال وظايف تحصيلي و مدرسه خود ندارند و تنها براي گذراندن وقت به مدرسه مي آيند و هيچ ارزشي براي زحمات معلم هايشان قائل نيستند.
من به آنها حق مي دادم حضور چند دانش آموز اخلال گر باعث شده بود ديگران را تحت تاثر قرار داده با خود همراه سازند و بجه ها اين كلاس مرا هم با وجود اينكه علاقه بسيار زيادي به بچه ها دارم و دوست دارم هميشه آن ها را شاد ببينم تا سرو صدا و حرف زشت زدن به يكديگر ، تحريك كردند و نزديك بود قانون مخصوص خودم را فراموش كنم اختيار و نفوذ اخلاقيم را رها كرده و وارد گود رقابت با آنها شدم اما به سرعت خودم را كنترل كردم و اجازه ندادم خشم و غصب بر من چيره شود و من هم به كسي توهين كنم و يا اينكه بخواهم كسي را تنبيه کنم وقتي محيط هاي آموزش مختلف را مقايسه مي كردم مثل روز برايم روشن بودكه تفاوت رفتار و آرامش و انضباط و متقابلاَ ارزشي كه دانش آموزان براي خود قائل بودند مستقيماً در نحوه آموزش و يادگيري آنها مؤثر بود و امر آموزش و تسهیل مي كرد و مهم تر اينكه در كلاس هاي منظم از زمانيكه با يكديگر مي گذرانديم لذّت مي بردیم امّا امسال بايد هميشه در يك حالت كاملاً هوشیار مي بودم تا اينكه مشكلي پيش نيايد كه مانع آموزش شود. خيلي خسته مي شدم و جالب اينكه بچه ها هميشه نا آگاهانه سعي داشتند بلكه فرصتي پيدا كنند تا مساله اي ايجاد كرده و وقت كلاس را تلف كنند و من هميشه سعي مي كردم حسن روابط را با آن ها حفظ كنم و آن ها را زیر نظر بگیرم . نمی گذاشتم موفق شوند و من گواه و مهر تائيدي بر محكوميت هايي باشم كه به رفتار منفي بزرگترها نسبت مي دهند به هر حال به سختي فشار بي انضباطي و به قول برخي همكاران بي ادبي و بي فرهنگي بچه ها را تحمل می كردم و بر خلاف خلقياتي كه داشتم و با بچه ها به شوخي طبعي و لطافت بر خورد مي كردم حالا بايد خيلي با احتياط رفتار كنم و سنگيني گذشت زمان را احساس مي كردم كه بسيار برايم ملال آور بود و مي ترسيدم اين حالت به بچه ها منتقل شود اين مسأله بسيار فكرم را مشغول كرده و بود و تصميم گرفتم با ديگر همكاران در اين باره صحبت كنم با تعجب ديدم بيشتر آن ها اظهار مي كنند دانش آموزان اين كلاس را رها كنيد اين ها به هيچ وجه قابل كنترل نيستند بايد برويم كلاس درسمان را بدهيم و خارج شويم به آن ها رو ندهيد و خارج از حيطه درسي با آن ها صحبت نكنيد كه كارتان پس معركه است آن ها معتقد بودند بايد از روشي خشك استفاده كرد كه بچه ها به خود اجازه ندهند كلاس را شلوغ كنند و يا اينكه از همان تدابيري استفاده كند كه سعي دارند آن را ريشه كن كنند مثلاً براي اينكه سرو صداي بچه ها را آرام كنيم خودمان صدايمان را بلند كنيم و يا وقتي مي خواهيم دعوايي را خاتمه دهيم از زور استفاده كنيم در مقابل بي ادبي دانش آموز بي ادب باشيم . اگر بد دهن است بد و بي راه بگوييم و قبل از همه اينها اينقدر خشن و خشك رفتار كنيم و مقررات سخت وضع كنيم كه جرأت حرف زدن نداشته باشند .
اما آن ها به اين توّجه نداشتند كه با اين روش هاي انعطاف ناپذير آرامش را هم از خود و هم از بچه ها مي گيرند و آن ها را به حضور در كلاس و مدرسه بي علاقه مي كنند و در تمام زمان بايد سنگيني نگاه تنفر آميز بچه ها را تحمل كنند و بدون هيچ لذّتي از اين ارتباط مقدس كلاس را به پايان برسانند.
به امید خداوند متعال برای بهبود نظم دانش آموزانم سعی شده با استفاده از درس طراحی مسائل یادگیری و اقدام پژوهی به پرسش های زیر پاسخی داده شود:
۱) چگونه می توانم با افزایش روحیه نظم در دانش آموزان اتلاف وقت در کلاس را کاهش دهم؟
۲)چگونه می توانم با ایجادانگیزه در دانش آموزان انضباط را در حین تدریس افزایش دهم؟
۳)چگونه می توانم با تغییر چیدمان کلاس و استفاده از روش های فعال انضباط را در حین تدریس افزایش دهم ؟
با توجه به آنچه گفته شد بر آن شدم با مشاهده مصاحبه پرسشنامه ومطالعه کتابها مقالات وسایت های مختلف دلایل بی انظباطی دانش آموزان پایه سوم راهنمایی را پیدا کنم وبرای بهبود آن اقدام نمایم.
شواهد 1
چگونه: چه ،گونه،به دو معنا در فرهنگ معنی شده1 از چه نوع در چه وضع ؟ 2 ادات تعجب چه جور چطور ؟ (فرهنگ معین صفحه 941جلد 1)
می توانم : تواننده،توانا، توانسته، قدرت داشتن، توانايي داشتن ف(فرهنگ معین صفحه 491 )
انضباط: (مص ل)1سامان شدن ، به نوا شدن ، خوب نگاه داشتن ، نظم داشتن ، 2 سامان پذ یری، آراستگی، 3پیروی کامل از دستورات نظامی (فرهنگ معین صفحه 329جلد 1)
دانش آموزان: 1آنکه علم آموزد 2(نو.)شاگرد دبیرستان(فرهنگ معین صفحه 1061جلد 2)
سوم راهنمایی: هدايت،راهبري،(ص730معين)دوره راهنمايي پس از دوره ابتدايي آغاز مي شود ومرحله سوم آموزش همگاني به شمار ميرود. طول مدت تحصيل در آن سه سال تعيين شده است ومعمولا گروه سني 11تا 13 سال در ان تحصيل مي كنند.www.aftabir.comكه در اين تحقيق 25 دانش آموز پسر 13-12 ساله هستند.
حرفه وفن: درسی است که در دوره راهنمایی تحصیلی در کلیه پایه ها در دو ساعت عملی و یک ساعت نظری تدریس می شود.
بهبود : بهبودن, خوببودن،به دو معنا در فرهنگ معنی شده 1 - بهتری ترقی تدریجی . 2 - عافیت سلامتی تندرستی. · (فرهنگ معین صفحه 476جلد 1)
حجم:7005KB | بازدید :1293
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1622
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1080
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2115
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1563
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1415
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1302
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...