- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اقدام پژوهی چگونه تعامل خوبی با دانش آموزان و همکاران در مدرسه داشته باشم؟
دربین نیروهای آموزش و پرورش، مدیران باید کسانی باشند که با بردن نامشان به یاد خوبی، صفا، صداقت و تمامی فضایل اخلاقی افتاد اما متاسفانه این موضوع بالعکس است.با راه حلهایی که در این اقدام پژوهی اجرا کردم در پایان زمانی که همکاران متوجه صداقت ودرستی تعامل بنده شدند آرام آرام در نحوه برخوردشان تغییرات ایجاد کردند نگاه هاس سنگین گذشته وجود نداشت. و باعث تعامل بهتری میشد. درک واقعی همکار در شرایط مختلف عامل مهمی در بهبود روابط و تغییر دیدگاه نسبت به مدیر مدرسه گردید.زمانی که مشکلی به وجود میآمد و بنده با کمال میل اداره کلاس یا هر موردی که مشکل را برطرف میکرد را قبول میکردم، در برخوردهای بعدی مشاهد ه میکردم که همکار با چه تواضع و احترام خالصانه ای برخورد مینمود. واین موارد منجر به این شد بتوانم ارتباط مثبت و اثرگذاری را د اشته باشم
کلمات کلیدی: مدیر- اقدام پژوهی- ارتباط مثبت
ارتباطات در نظر شما چه معنی میدهد؟ هریک از ما به تناسب شخصیت و تجارب خود بدان جواب متفاوتی خواهیم داد.
ارسطو در کتاب ریطوریقا میگوید: «ارتباط عبارت است از جستجوی وسایل و امکانات موجود برای ترغیب و اقناع دیگران». در فراگرد ارتباط به طور کلی ما میخواهیم با گیرنده پیام خود در یک مورد و مسئله معین همانندی ایجاد کنیم. (روبرت،1946، ص 11)
تئودور نیوکامب میگوید: «هرگاه شخصی تاثیری را بپذیرد که دیگری در مورد او اراده کرده است. ارتباط برقرار شده است.» (نیوکامب،1950، ص 269)
هاولند: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال یک محرک از یک فرد (ارتباطگر) به فردی دیگر به منظور تغییر پاسخ رفتار او» (هاولند،1948، ص 371)
برلو: «ارتباط، جستجوی پاسخ از سوی گیرنده است» (برلو،1960، ص 62)
آزگود: «تأثیرپذیری بین افراد، سیستمها»(آزگود،1957، ص 272)
میکی اسمیت: «ارتباط عبارت است از فراگرد انتقال اطلاعات، احساسها، حافظه و کارها در میان مردم.» (اسمیت،1988، ص 7)
ارتباطات با تفهیم سر وکار دارد اشخاصی که با یکدیگر در ارتباطاند باید بدانند که چه می گویند و چه میشنوند. برای ما بارها اتفاق میافتد که پیام فرستنده پیام را، دقیقاً تکرار میکنیم بی آنکه پیام اثری در ما بگذارد. ارتباط شکل نمیگیرد مگر آنکه عمل تفهیم انجام گرفته باشد.
ارتباطات به تسهیم معنی نیازمند است. یک فرد ژاپنی و چینی که از دو زبا متفاوت هستند نمیتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. (فرهنگی٬ ٬۱۳۸۷ ص ۸)
تعامل، رابطه دو سویه ای است که انسانها برای رفع نیاز و انگیزه برای زندگی ایجاد میکنند. ارتباط و تعامل سبب میشود انسان سلامتی و آرامش بیشتری را احساس کند. نخستین ارتباط و تعامل اجتماعی در بستر خانواده شکل میگیرد و خانوادهها میتوانند برای اعضای خود و حتی جامعه مفید و مضر باشند. ارتباط و تعامل میتواند نقش پیشگیرانه از انواع آسیبها و اختلالات داشته باشد. (کریمی، روان شناسی اجتماعی، ۱۳۸۰)
ارتباط و تعامل زیر بسترهایی دارند که در رابطه بروز و ظهور میکنند و در سنت و سیره معصومین علیهم السلام مؤکدا قهر بودن و عدم ارتباط و تعامل نهی شده است. ما در زندگی روزمره ارتباطات گوناگونی داریم، ارتباط با خودمان، محیطمان و طبیعت. کسی که نتواند با خود، محیط و طبیعت سازگاری خوبی داشته باشد فرد سالمی نیست. حضرت علی «ع» خطاب به کارگزاران میفرماید: «انعطاف پذیر و انتقادپذیر باشید، انتقامجو، عیب جو و بهانه گیر نباشید. با آرامش و احترام به حرف دیگران گوش کنید، حرف دیگران را قطع نکنید و امین و رازدار باشید.» همه معصومین «ع» با بیانهای مختلف به تاکید ارتباط و تعامل اشاره فرمودند که به طور مثال احترام و تکریم، احساس همدلی، اخلاق تشکر و قدردانی، خوش بینی، فضایل اخلاقی، دین داری، صداقت، محبت و مهربانی، کارگشا بودن، تحمل و صبر و مدارا، رعایت حقوق دیگران، امیدواری، شنونده خوب بودن و بسیاری دیگر حکایت از مهارتها و ایجاد ارتباط در زندگی بشر دارند) جمعی از مولفان، روان شناسی اجتماعی، ۱۳۸۲ (
توصیف وضعیت موجود
اینجانب ……….. با کد پرسنلی …………. دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی میباشم. مدت ……. سال است که مشغول به خدمت هستم پست سازمانی من در سال جاری مدیریت دبیرستان ……………… شهرستان …………. میباشد
مگر نه این است که دربین نیروهای آموزش و پرورش، مدیران باید جلودار این قافله باشند، کسانی که با بردن نامشان باید یاد خوبی، صفا، صداقت و تمامی فضایل اخلاقی افتاد؟ اما باید پرسید آیا اینگونه است؟ آیا اگر پرس و جویی از دانش آموزان و همکاران شود که وقتی نام مدیر را میبرید به یاد چه می افتید؟ آیا یاد شخصی که گاهی اوقات تنها امر و نهی میکند به اصطلاح «نق» می زند، کاری که نوجوان و جوانان از آن متنفرند یا خدای ناکرده به یاد کلماتی همچون بیکاری، پا بر روی پاگذاشتن، چرت زدن، بی انگیزگی و تداعی گر شخصی است که از قافله علم چند صد کیلومتری عقب است و تنها هنرش چسباندن چند تراکت بر روی تابلوی آموزشگاه است و یا در حال تهیه گزارشی از فعالیت و مراسمی که یا انجامش نداده است یا در صورت انجام هدف صرف ارائه یک گزارش بوده است. با توجه به صحبتی که با همکارانم در مدرسه داشتم اکثراً موارد فوق را مورد تائید قرار دادند. و من نیز در اولین تجربهام در پست مدیرت پرورشی بعد از مدتی متوجه شدم که همکارانم احساس راحتی نمیکنند و صمیمت و اعتماد لازم در روابط وجود ندارد. لذا به دنبال راه کارهایی هستم که این مشکل را برطرف نمایم.
تعامل:
رابطه موجود بین دو سری واحد یا سیستم (از هر نوع) بهطوری که فعالیت هر یک بهوسیله فعالیت دیگری مشخص شود.
- در تعامل اجتماعی رفتار یک فرد بهعنوان محرک برای رفتار فرد یا افراد دیگر عمل میکند و بالعکس، در این پژوهش معلملان شاغل در یک مدرسه ملاک میباشند (فرهنگ توصیفی علومتربیتی ُ سایت آفتاب)
معلم: شخصی است که تدریس میکند، یا اینکه به رشد و تکامل تربیتی دیگران کمک میکند. (فرهنگ توصیفی علومتربیتی ُ سایت آفتاب)
در این مرحله از پژوهش جهت یافتن اطلاعات از دو روش مشاهده و مصاحبه و از منابع و مراجعی چون؛ همکاران، مدیر و دیگر کارکنان مدرسه استفاده شده است.
مشاهده:
اگر به صورت منظم به اتفاقات و رخدادهای پیرامون خود توجه کنیم گوییم مشاهده اتفاق افتاده است بنده نیز در این پژوهش در محیط مدرسه با توجه به نوع برخورد همکاران متوجه مواردی شدم که باعث میشد دیدگاه همکاران آموزشی را نسبت به مدیر مدرسه را نادرست جلوه دهد و این ذهنیت ایجاد میشود که مدیر مدرسه هیچ کار مفیدی انجام نمیدهند:
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...