- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اگر «تعلیم و تربیت، عبادت است»، در این صورت توجه به قلمرو آموزشی و دقت بر سلامت آن، میباید از واجبات باشد و از آنجا که مهمترین ابزار سلامت، نقد و بررسی است،
در بحث حاضر به بررسی کتابِ درسیِ «مطالعات اجتماعی، سال اول دبیرستان، خواهیم پرداخت.همچنین مطالبی در مورد بحث جامعه شناسی و سخنان حکیمانه چند بزرگ مطرح در جهان نیز بیان شده است.
جامعه شناسی مطالعه قوانین و فرایندهای اجتماعی است که مردم را نه تنها به عنوان افراد و اشخاص بلکه به عنوان اعضاء انجمنها ،گروهها و نهادهای اجتماعی شناسانده و مورد بررسی قرار می دهد .جامعه شناسی مطالعه زندگی اجتماعی گروهها و جوامع انسانی است.مطالعه ای هیجان انگیز و مجذوب کننده که موضوع اصلی آن رفتار خود ما به عنوان موجودات اجتماعی است .دامنه جامعه شناسی بینهایت وسیع است و از تحلیل برخوردهای گذرا بین افراد در خیابان تا بررسی فرایندهای اجتماعی جهانی را در بر می گیرد.
کتاب از یک یادداشت و پنج فصل (تحت عناوین: شکل گیری زندگی اجتماعی؛ نظام اجتماعی؛ نظام خانواده؛ نظام اقتصادی؛ و نظام سیاسی) تشکیل شده است. در اینجا به دلیل برخی از مسائل، فقط به درس اول میپردازیم، اما در عوض در همان درس (به عنوان نمونه) به نکاتی اشاره خواهیم کرد که از سردرگمی جایگاه مطالعات اجتماعی در نظام آموزشی خبر میدهد.
ظاهراً «یادداشت» کتاب، به منظور معرفی کوتاهی از دروس عمومی، برای دانش آموزان نوشته شده است؛ دروسی که از منظر کتاب: " آموختن آنها برای ارتقای بینش علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر فارغالتحصیل دورهی متوسطه ضرورت دارد"، همچنین نتیجه گیری میشود که: " بنابراین محتوای این کتاب طوری تهیه و سازماندهی شده است که صلاحیتهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شما را تقویت میکند.
آنچه از فحوای همین عبارت کوتاه برمیآید این است که محتوای کتاب، نه تنها میتواند (و اصلاً میباید) برای دانشآموزان ایجاد صلاحیت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کند، بلکه همچنین میتواند و میباید در جهت تقویت آن صلاحیت عمل کند. و این بدین معنی است که در همین بدوو امر کتاب خود را نه به عنوان «نوشتاری» در بین انواع نوشتار اجتماعی، بلکه به عنوان مرجع صاحب قدرتی معرفی میکند که میتواند به خوانندگان خود (که دانشآموزان سال اول دبیرستان هستند)، صلاحیت و اعتبار اجتماعی، اقتصادی و ..... اعطا کند؛ اما چگونه به این مهم دست مییابد؟ ـ پاسخ روشن است، از طریق درس آموزهها؛ بدین معنی که هر درس در حکم ابزاری است جهت دریافت و تحکیم صلاحیت در زمینههای مختلف....؛ بر این اساس، اکنون به عنوان نمونه میخواهیم ببینیم در درس اول که عنوانِ آن «شناخت محیط اجتماعی» است، دانش آموزان چگونه به این صلاحیت دست مییابند.
در واقع در این درس برای دانشآموزِ سال اول دبیرستان، نه سخن از چیستی محیط اجتماعی است و نه حرف و کلامی از ابزارهای شناسایی آن؛ بلکه به نظر میرسد، با آموزهای اخلاقی ـ اجتماعی سر و کار داریم. فیالمثل حامل این گزارهی خبریست که دانش آموزانِ سال اول دبیرستان در حال گذر از مرحلهی نوجوانی به جوانیاند و به لحاظ اخلاقی در مواجهه با مرحلهای جدید هستند. به نقل از کتاب: "در آستانه دورهی جدیدی که باید بیندیشند، تصمیم گیری کنند و مسئولیت زندگی خود و حتا دیگران را به عهده گیرند"(ص2). اما مطابق تلقی کتاب، «شرط انجام درستِ» این وظایف، در گروی "شناخت درست از محیط اجتماعی" است (همانجا).
همانگونه که دیده میشود با مغلطهای کلامی روبروئیم. یعنی بدون در نظر گرفتن ساختارهای اجتماعی و اقتدار حاکم بر آن، سخن از «شناختِ درست» میشود. منظور نادیده گرفتن ساختارهایی است که در شکل دهی به چگونگیِ محیط و همچنین تأثیر آن بر قلمرو شناخت، تصمیم و تمایلات نقشی به سزا دارد. با این حال صرفنظر از این امر مهم، میخواهیم ببینیم «شناخت درستِ» مورد نظر کتاب چگونه چیزی است و چه طور حاصل میشود. یعنی همان شناختی که مطابق وعدهی داده شده در درس، میباید بتواند در زمینههای مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای دانشآموز ایجاد «صلاحیت» کند.
اما نکتهی جالب اینجا است که در درس مزبور کوچکترین اثری از تعریف علمی این کلید واژه دیده نمیشود. از اینرو بعید نیست که دانش آموز (و احیاناً معلم پرسشگر و متأمل) با آشفتگی فکری مواجه شوند؛ به این دلیل که کتاب، «شناخت درست»ی را که هنوز نمیدانیم چیست، از «نتیجهی شناخت نادرست» اخذ میکند، و البته باز هم بدون هر گونه توضیحی علمی دربارهی «شناخت نادرست». به عنوان مثال بدون هیچ توضیحی میگوید: ـ "اگر فرد در مرحلهی نوجوانی و جوانی بدون شناخت درست از شرایط اجتماعی، سیاسی واقتصادیِ جامعهی خویش، تصمیمم بگیرد و دست به عمل بزند، موفق نخواهد شد"(ص22، تأکید از من است).
بدین ترتیب بدون تعریف از «شناخت درست» و «شناخت نادرست»، و نیز بدون برشمردن ویژگیهای آنها، دانش آموز میباید شناخت درست را که مسلماً تحت چنین شرایطی تنها میتواند در قالب توصیه و نصیحت مطرح گردند، به منزلهی درس بیاموزد! مثلاً بیاموزد که :" بسیارند کسانی کهه بدون شناخت درست از شرایط اقتصادی و اجتماعی و استعدادها و تواناییهای خود شغلی را انتخاب میکنند و در آن توفیق نمییابند" (همانجا). اما نکتهی جالبتر ابهامی است که در عبارت «شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی» وجود دارد. به بیانی، صرف نظر از اینکه برای دانشآموز 13 و یا 14 سالهای که کتاب برای او در نظر گرفته شده است، هیچ توضیحی داده نمیشود که منظور از مجموع شرایطی که فقطط نامشان پشت سر هم قطار میشوند چیست، به لحاظ ذهنی او را وادار میکنند تا با مشکل حاکم بر روش تدریسِ کتاب خو کرده و بدتر آنکه آنرا بهه مثابه مشکلی شخصی تلقی کند. فیالمثل اینکه، این اوست که قادر به فهمیدن درست مطالب درسی نیست. مطالبی که به دلیل ابهامشان خارج از درکند.
و به نظر میرسد تنها کاری که دانش آموز میتواند بکند این است که با شک و دو دلی خود را به این حدس نزدیک سازد که این چیزی که بدان «شرایط» گفته میشود، صرفاً پند ـ آموزهای انطباقی برای اوست: یعنی همان کسی که در حال گذر به جوانی است و در این مرحله وظیفه دارد تا مراقب تطبیق خود با موقعیتها و منزلتهایی باشد که گویی در جامعه به مثابه موقعیتهایی متافیزیکی و غیر قابل تغییر همواره وجود داشته و نیز منبعد هم وجود خواهند داشت. به بیانی رساتر، تطبیق خود که همانا موقعیت و آرزوهای خود است، با نابرابریهای اجتماعی! مگر هدفِ درس چیزی به غیر از این است....؟! مثلاً آنزمان که میگوید:"بسیارند کسانی که بدون شناخت درست از شرایط اقتصادی و اجتماعی و استعدادها و تواناییهای خود شغلی را انتخاب میکنند و در آن توفیق نمییابند؛ ـ بدون شناخت درست از شرایط اجتماعی همسر انتخاب میکنند و در زندگی زناشویی با شکست روبهرو میشوند؛ ـ بدون شناخت درست از محیط اجتماعی به فعالیتهای سیاسی دست میزنند اما به هدف خود دست نمییابند و از میدان سیاست کنار میروند؛ ـ به دلیل نداشتن شناخت درست از دوستان و گروهی که به عضویت آن در میآیند، به دام اعتیاد میافتند و تا پایان عمر با نتایج تلخ و ناگوار این انتخاب نادرست دست به گریبان خواهند بود. ـ و ... آیندهی شما به میزانی چشمگیر به شناختی بستگی دارد که در این مرحلهی زندگی خود از محیط اجتماعی به دست میآورید. شناختی ناقص که بر پایهی احساسات قرار گیرد و از واقعیات زندگی دور باشد، میتواند آثاری زیانبار بر زندگی آیندهی شما داشته باشد؛
پس بیراه نگفتهایم، اگر ادعا کنیم «درس»ی که با اقتدار تمام چاپ چهاردهم را پشت سر خود دارد، به جای رشد بینش اجتماعی دانشآموز (اینکه فیالمثل مفهوم «شرایط» را برای دانشآموزان از طریق پیوند آن با چگونگیِ ساختارها جا اندازد و سپس از «تغییر و خواستِ بهینه کردن سطح زندگی» به عنوان ابزارهای رشد اجتماعی سخن به میان آورد)، سعی در جا انداختنِ بینشِ محافظهکارانهی تطبیق موقعیت با وضع موجود دارد..
در هر حال از آنجا که «علوم اجتماعی»، زادهی جهان جدید است و در این جهان «شناخت» دیگر نه امری ذاتی، بلکه امری اجتماعی محسوب میشود، از اینرو مقولهی «درستی» یا «نادرستیِ» آن در جهان ایدئولوژیزدهی امروز که به شدت تحت تأثیر اقتدارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است همواره محل تردید و درگیری نیروهای اجتماعی بوده است. بنابراین پرسش این است که با توجه به این مسئله تا چه اندازه میتوان درس مزبور را به لحاظ علمی «مطالعهی اجتماعی» تلقی کرد؟ زیرا تنها به واسطهی پرهیز از صدور احکام درست یا نادرست است که قلمروهای متعلق به علوم اجتماعی میتوانند از حیطهی «اخلاق» و یا «فلسفهی کلاسیک» متمایز شوند و خود را وارد روابط واقعی در جهان و معضلات آن در زندگی روزمره کنند. مشکلاتی که علوم اجتماعی وظیفهی شناسایی آنها را دارد.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...