منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

تجربيات مدون تدريس دبير حرفه و فن



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 51     کد محصول :5883      حجم فایل:40,49 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده

آنچه می شنویم ، فراموش می کنیم.  آنچه می بینیم ، به خاطر می سپاریم آنچه انجام می دهیم ، یاد می گیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست ، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری » اتفاق می افتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.

مقدمه

هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود . خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت ، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل ، هوش ، دست ، چشم و ... را برای تامین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است . لذا این انسان است که بتواند استفاده ی بهینه و تفکر عالی از آن ها داشته باشد .

سخن دل

از آن لحظه که واقف کردیم محتوای حرفه و فن تغییر یافته و نیز بیشتر محتوای آن (60درصد) بر مبنای حیطه مهارتی (روان – حرکتی) و عملی تدوین شده است ، بسیار مسرور گشتم ، زیرا پیوسته آرزوی دلم بود که روزی باشد ما دبیران حرفه و فن و دانش آموزان از محفوظات درس دور باشیم و به جانب تفکر و نوآوری ، خلاقیت و مهارت عملی روی بیاوریم ، بالاخره انتظار بسر رسید ، اما ، اما ، اما ... با توجه حاصل تجربیات در طول دوران مدرسی ، دبیری ، سرگروه استانی ، ناحیه ی ، مطالعات ، بازدیدها ، بحث و تبادل نظر با ابوالجمعی دبیران آموزش حرفه و فن به نظر می رسد اهداف آموزش محتوای کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن در مقاطع راهنمایی محقق نخواهد شد مگر این که موارد زیر مورد توجه خاص بیش از پیش قرار گیرد :

1- ما معلمان موانعی که موجب رشد و بروز بهانه ها از جمله : ((کارگاه نداریم ، فضای کارگاه با آزمایشگاه یکسان است ، کارگاه متصدی ندارد ، آموزش ضمن خدمت کافی نیست ، کارگاه تجهیز نیست ، مدیر و معاون در حد انتظار همکاری نمی کند ، دانش آموزان به انجام کار عملی علاقه ندارند ، اولیاء به اهمیت آموزش حرفه و فن کم توجه است و ...)) کنارگذاشته و دنبال ارائه راهکارهای ممکن باشیم .

2- جایگاه آموزش حرفه و فن مانند دروس زبان ، علوم ، عربی و ... در مقاطع راهنمایی تبیین گردد و کاملا" شناخته شود .

3-انگیزش و زمینه ی علاقمندی دانش آموزان نسبت به یادگیری محتوای آن ، فراهم گردد .

4- دیدگاه و نگرش اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن تجدید نظر گردد .

چرا آموزش حرفه و فن ؟!

باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات . تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیف ترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق می شود و دوست دارد خود را درگیر مهارتهای عملی کند . باید بپذیریم که حرفه و فن دروازه ی ورود به دنیای کار عملی است و موجب رفع خستگی روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است .

درس حرفه و فن است که به دانش آموزان یاد می دهد که چگونه نیازهای اولیه ی خود را رفع نمایند و از ابزارهای بسیار ساده برای ساخت وسیله ی مورد نیاز ، بهره مند شوند و تولید خلاقیت و تقویت استعداد فراگیران می گردد و روحیه ی دوستی ، تعامل در گروه ، همکاری و احترام به یکدیگر ، اعتماد به نفس ، مسئولیت پذیری ، وظیفه شناسی ، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمایان می سازد .

درس حرفه و فن است که به جنبه ی کاربردی علوم مختلف می پردازد و در اکثر کشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقی شده است . بنابراین ، این درس بدون حمایت و توجه خاص عوامل اجرایی بویژه مدیران مدارس ، اولیاء ، مسئولین ذیربط به اهداف غایی و مدنظر مولفین نخواهد رسید .

سئوال : آیا تاکنون کارهای عملی (دست ساخته) دانش آموزان را چون کتابهای درسی ، ورقه های امتحانی و ... در گوشه و کنار مدرسه یا سطل زباله مشاهده کرده اید؟ (قضاوت دقیق بر عهده ی شما عزیزان می باشد) اما قطعا" خواهید گفت خیر ، یا بندرت ، زیرا دانش آموزان به دست ساخته های خود عشق می ورزند و آن را برای خودش محترم و دست رنج خود می داند . پس مدیر محترم ، من معلم ، متصدی کارگاه ، مسئول محترم و زبده و عاشق به آینده نگری میهن خود ، به این همه علاقه و عشق دانش آموزان چه فکر        می کنیم یا فکر خواهیم کرد ؟! و برای توسعه آن و بهره برداری صحیح ، در جهت پرورش همه جانبه ی شخصیت دانش آموزان چه برنامه ریزی می کنیم و یا برنامه ریزی کرده ایم؟!

اکنون چند سال است از تالیف کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن سپری شده است ولی گام اساسی از منظر رویکرد محتوای آن ، برداشته نشده است و تعاملات مثبت که باید در رفع مشکلات ، موانع و توسعه ی رویکرد مشارکتی و فعال به طور جدی و عملی باید انجام گیرد ، صورت نگرفته است!!!

کدام عوامل در تکوین کارگاه ایده آل و مطلوب تاثیر گذارند؟

مهمترین مقوله در تدوین محتوای آموزش حرفه و فن 60% فعالیتهای عملی و رویکرد مشارکتی و فعال وآشنایی با مشاغل مختلف موجود در محیط زندگی می باشد ، این امر تحقق نمی یابد مگر این که عوامل اجرایی در این امر در محقق آن اهتمام ورزند :

1-      مدیر مدرسه

2-      معلم حرفه و فن

3-      مسئول ستاد تجهیزات

4-      متصدی کارگاه

5-      فضای کارگاه (قابل قبول)

6-      تجهیزات کارگاه با وسایل و ابزار آلات مورد نیاز

7-      تقویت و تغییر نگرش و تفکر سیستمی اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن

1-      مدیر

وظیفه اصلی یک مدیر در هر مدرسه ، برنامه ریزی برای انجام امور و پشتیبانی اجرای برنامه های درسی توسط معلم در طول یک سال تحصیلی است . در برخورد با یک برنامه تغییر یافته (کتاب جدید) که شیوه اجرای نوینی را طلب    می کند ، مدیر مدرسه لازم است اسباب و لوازم اجرای درس جدید را تدارک ببیند و معلم را در اجرای درست برنامه درسی یاری رساند و با اجرای دقیق ، از نقش نظارتی خود در چگونگی تحقق اهداف درس مطمئن شود . از جمله در این درس ، اطمینان حاصل کند که کارهای عملی توسط خود دانش آموز و زیر نظر معلم در مدرسه انجام می شود .

۲- معلم

معلم درس آموزش حرفه و فن باید بتواند نیازهای اولیه برای اجرای درست درس را پیش از رسیدن زمان اجرا به مدیر مدرسه اعلام کند و دریافتن راه های ممکن برای دستیابی به لوازم اجرای درست درس نیز به او کمکهای مشورتی ارائه دهد . در صورت نیاز ، برخی از راههای ممکن را با صلاح دید و مشورت مدیر خود بر عهده بگیرید و انجام دهد . بنابراین نیاز سنجی برای کار  عملی از سوی معلم ضروری است .

3-مسئول ستاد تجهیزات

چنین فردی باید به اهداف و لوازم اجرایی یک درس آگاه باشد ، نیازهای جدید درس را برای اجرا ، قبل از شروع سال تحصیلی شناسایی و تدارک دهد و به مدرسه ارسال کند . برای انجام دقیق این کار لازم است قبل از شروع سال تحصیلی ، از مدارس راهنمایی بازدیدی به عمل آورد و از ابزار موجود مدرسه فهرستی تهیه و نیاز سنجی کند ، سپس ، آنگونه که شایسته است ، به نیازها پاسخ گوید .

در این زمینه ، ایجاد هماهنگی با مدیر و معلم درس در تنظیم زمان تامین و تحویل امکانات به مدرسه از اهمیت خاصی برخوردار است . اولویت بندی در برآوردن نیازها با توجه به فصلهای کتاب توسط معلم درس می تواند بنحو مطلوبی انجام پذیرد و اولویت ها با توجه به توزیع دروس در طول سال تحصیلی و تعیین تدریجی زمان تدریس درس و تحویل امکانات به همان نسبت انجام پذیرد تا از ایجاد فشارهای مالی و کاری زیاد جلوگیری به عمل آید .

5-فضای کارگاه

فضای کارگاه باید متناسب تعداد دانش آموزان بر مبنای فعالیتهای کارگاهی عمومی همراه با حرکت و فعالیتهای بدنی و صرف انرژی می باشد ، دانش آموزانی که مشغول فعالیت های کارگاهی هستند ، نیاز به فضای کافی جهت انجام کار عملی دارند . و حداقل فضای موجود برای هر دانش آموز 5/1 متر مربع می باشد.

فهرست
کارگاه ایده آل حرفه وفن 1
چکیده 1
مقدمه 1
چرا آموزش حرفه و فن ؟! 2
1-      مدیر 4
۲- معلم 5
3-مسئول ستاد تجهیزات 5
5-فضای کارگاه 6
6- تجهیز کارگاه با وسایل و ابزارهای مورد نیاز 6
7- تقویت و تغییر نگرش و تفکر سیستمی اولیا نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن 7
مشکلات موجود در کارگاه های مدارس راهنمایی 11
چگونه کارگاه حرفه و فن را فعال کنیم؟ 12
فضا و امکانات مورد نیاز 12
روش های نوین تدریس 20
روش های یادگیری از طریق همیاری : 20
الگوی تدریس چیست؟ 23
روش تدریس انفرادی 24
هدفهای آموزشی انفرادی 24
آموزش انفرادی تجویز شده ( IPI ) 35
نتیجه : 48
منابع: 49
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

محصولات مرتبط
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35643
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقدمه   براساس نظریه موفقیت (انگیزش مبتنی بر موفقیت طلبی)، انسان ها هنگامی عملا به سطوح بالایی از بازدهی و کارآیی نائل می شوند که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در آنان ایجاد شده باشد .به عبارتی دیگر، هر چه نیاز افراد به کسب موفقیت بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فعالیت های آنها نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت . در چنین حالتی، پیوستگی شدید و نزدیکی میان انسانهایی که می...
پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35642
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی...
پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35641
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 4 صفحه قسمتی از فایل وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

قیمت: 15,000 ريال کد فایل:35640
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل پیشنهاد ارزشیابی با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم ؟ (بیش فعال) هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم. با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1291

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1618

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1077

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2107

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1560

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1411

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1300

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...