- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اینجانب.........دارای مدرک کارشناسی با --- سال سابقه خدمت به عنوان دبیر فیزیک در آموزش وپرورش یکی از مدارس دبیرستان استان........ به نام دبیرستان ------- واقع دربخش ------ که تعداد دانش اموزان این مدرسه ------نفر مشغول به خدمت هستمدر نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله معلم تحقق مییابد.
روشهای آموزش، محتوای دروس موضوعهای علمی، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله معلم به دانش آموز منتقل میشود. و از این رو در هر تحول آموزشی معلم از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است. بنـابراین میتوان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع، نیازمند وجود معلمانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنهٔ آموزشی را رها کنند و در یک کلام میتوان گفت:
معلمان، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاوی، تفکر، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست. معلم پژوهشگر معلمی است که مشکلات کلاس خود را مشاهده کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید. بنده نیز با مشاهدهٔ وجود مشکل در کلاس درسی خودم [ کلاس فیزیک سال دوم ریاضی] در پی حل آن برآمدم. چرا که در کلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس میشد. [البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند «طبق عادت».] دانش اموزان در نیم ساعت اول گوش میکردند و سپس خسته میشدند و با توجه به حجم زیادی که کتاب فیزیک سال دوم دارد این نحوه برای من معظل شده بود. این گزارش دربارهٔ نحوهٔ مقابله با این مشکل است. امید است با ادامهٔ این روشها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم.
دانش آموزان پایه دوم دبیرستان رشته ریاضی فیزیک، دبیرستان امامت، شهرستان تبریز در سال تحصیلی 89 ـ 88
" بیان مسئله تحقیق:
دانش آموزان کلاس دوم ریاضی دبیرستان امامت با اینکه دانش آموزان خوب و منظمی بودند و هنگام تدریس اینجانب سکوت را رعایت میکردند، عده ای از آنها به دلیل زمینهٔ ذهنی قبلی که از دانش آموزان سال گذشتهٔ همین پایه داشتند؛ اعم از سخت بودن درس فیزیک 2 و غیر قابل فهم بودن و ... تأثیر زیادی در ذهن دانش آموزان دیگر هم ایجاد میکردند و با یک حالت تلقینی همهٔ کلاس اعتراف به سخت بودن درس داشتند و نمرات آزمون آنها بسیار پائین تر از حد انتظار من بود. و دانش آموزان به مدیر دبیرستان مراجعه کردند و گفتند: خانم فراهانی خیلی خوب درس میدهد ولی خیلی سطح بالا درس میدهد ما اصلاً متوجه نمیشویم. و اظهار داشتند تنها در درس فیزیک نمرات آنها پائین است. همچنین خانوادههای آنها نیز اظهار میکردند که؛ چرا دختر من از فیزیک وحشت دارد و میگوید نمیتوانم آن را بخوانم، نمیفهمم. تعدادی هم خیلی بی انگیزه بودند و هنگام تدریس ممکن بود به فعالیتهای دیگر بپردازند. و به قبول خودشان قید فیزیک را زده بودند. و در نهایت این مشکل مرا بسیار ناراحت کرد و مدیر دبیرستان نیز موضوع را با من در میان گذاشت که اقدام به کلاس تقویتی فشرده برای کلاس دوم ریاضی بکنم. تا در نوبت اول نتیجه مطلوب حاصل آید. و من با تجربه ای که از سالهای گذشته داشتم و میدانستم کلاس تقویتی نیز باعث بالا رفتن معلومات آنها نمیشود و فقط یک سری مطالب به صورت محفوظات در اختیار آنها قرار میگیرد تصمیم گرفتم راه حلی برای این معضل پیدا کنم.
الف: توانایی در تدریس فیزیک با شیوه های نوین آموزشی
ب: توانایی در ارتباط با دانش آموزان
ج: توانایی برخورد مناسب با اولیای دانش آموزان
د: توانایی در برقراری ارتباط مناسب با همکاران
الف ) عدم توجه به تفاوتهای فردی
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افکار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونیاند و این تحولات تا حدی است که به جرأت میتوان گفت: علوم بعد از تولید، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسند کهنه میشوند. و قوانین و نظریههای جدیدی مطرح میگردند.
اما عجبا! که نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمیخورد. اکثر معلمین روشهای کهن تدریس (سخنرانی صرف معلم) را که از گذشتگان آموختهاند را دنبال میکنند.
نتایج تحقیقات نشان دادهاند که روش سخنرانی، غیر مفید بوده و مانع شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیتها در افراد میشود و آنها را تبدیل به افرادی مینماید که مغز خود را از محفوظات پر نمودهاند و هیچکدام از علوم را نمیتوانند در عمل بکار گیرند. با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس معلمان مشاهده نشده است. چند سالی است که جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است. از جمله برگزاری جشنوارهها و همایشها و دورههای آموزشی ضمن خدمت، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و ... و به دلیل مداوم نبودن برنامهها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت معلمین مبدع و نوآور با معلمین دیگر و عادت معلمین به روش سخنرانی، دشواریهای بکار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس معلمان مشاهده نشده است.
بعد از چندین جلسه تدریس و ارزیابی کلی کلاس به این نتیجه رسیدم که اکثر دانش آموزان به آموختههای خود در کلاس اکتفا میکنند و در خارج از کلاس هیچ تلاشی برای یادگیری بیشتر انجام نمیدهند. بهمین خاطر سؤالهایی در ذهنم ایجاد شد: آیا در روش تدریس بنده اشکالی وجود دارد؟
آیا دانش آموزان به درس فیزیک علاقه ندارند؟ برای یافتن پاسخ سؤالهای خود مسئله را با دیگر دبیران مطرح نمودم، اکثریت آنها مطرح کردند که دانش آموزان درسهایشان را در خانه تمرین و تکرار نمیکنند و از معلم میخواهند که در کلاس فرصت دهد تا آنها مطالعه نمایند، سپس به سؤالات معلمان پاسخ دهند. بهمین خاطر دریافتم که اشکال در روش تدریس بنده نیست و اصولاً دانش آموزان افرادی راحت طلب هستند. مسئله را با مدیر مدرسه مطرح نمودم، ایشان نیز یک جلسه در کلاس آنها حاضر شدند و برایشان دربارهٔ اهمیت مسئله صحبت کردند. ولی این کار هم نتیجه ای نداشت.
به نمرات سال قبل آنها مراجعه کردم و مشکل حادی مشاهده نکردم. پرسشنامه ای تنظیم کردم و در مورد فعالیتهای آموزشی خود و مطالب کتاب و مشکلات خودشان سوالاتی مطرح نمودم تا علت عدم علاقهٔ آنها به مطالعه را ریشه یابی کنم ولی از پرسشنامه هم چیزی دستگیرم نشد که پرسشنامهها ضمیمه شده است از کلاسهای تقویتی و فوق برنامه استفاده کردم ولی باز هم سودی نداشت.
برای سنجش میزان یادگیری آنها چند جلسه از روشهای دیگر تدریس استفاده نمودم، روشهایی که موجب یادگیری بیشتر دانش آموزان در کلاس و فعالیت بیشتر آنها میشد. مشاهده کردم که میزان یادگیری آنها در کلاس در سطح بالایی است و اگر روشی را انتخاب نمایم که آنها خودشان در کلاس فعالیت نمایند نتیجه بهتری خواهم گرفت.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...