- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
مقدمه:
اینجانب ... دارای مدرک -------- مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به دبیر ادبیات آموزشگاه واجبات میباشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان..... است. تدریس، یک سمفونی موسیقی است که باید صحیح نواخته شود و احساس لازم را به شنونده منتقل نماید. موسیقی زیبایی که جامعه را به لذت و وجد و پویایی وامی دارد. تدریس هنر ظریفی است که موفقیت آن به عوامل چندی وابسته است که عدم توجه به آنان ما را از مسیر اصلی دور مینماید و در حقیقت زحمات ما را به هدرمی دهد. بسیاری از دانش آموزان به درس ادبیات علاقه نشان نمیدهند و در برنامه ریزی خود جایی برای ادبیات در نظر نمیگیرند. بدین جهت معلم را به اهداف مورد نظر نمیرسانند. بسیاری از اولیا نیز با فرزندان خود دراین زمینه هم فکری دارند. در بسیاری از مواقع مشاهده میکنیم که بی علاقه بودن یادگیرندگان به موضوعی خاص، ناشی از علاقه مند نبودن والدین و مربیان آنهاست. که این امر علتهای مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد. شاید یکی از علتها این باشد، که در مدارس به این درس اهمیت داده نمیشود و تصور میکنند چون فارسی زبان رایج است، هر کس بدون کمترین اطلاعات میتواند از عهدهٔ تدریس برآید در صورتی که این، تصور نادرستی است، چون زبان، مهمترین ابزار انسان برای تفکر، سخن گفتن، گوش دادن، خواندن و نوشتن است به همین جهت از درسهای دیگر مهم تر و شایستهٔ توجه بیش تری است که اگر به آن توجه نشود به طور غیر مستقیم به کار معلمان دروس دیگر هم لطمه وارد میکند، بنا بر این شرط اول برای موفقیت در این درس و رسیدن به اهداف آموزش زبان و ادبیات فارسی علاقه مندی دانش آموزان به این درس است که این علاقه را باید تقویت کرد و اگر وجود ندارد به وجود آورد به طورخلاصه میتوان اهراف برنامه را از بین بردن همهٔ موانع و مشکلات موجود در مسیر دست یابی به اهداف آموزشی درس ادبیات و تقویت همهٔ عوامل تأثیر گذار دانست
1 - پرسش بسیاری از دانش آموزان این است که یادگیری ادبیات در کدام بخش از زندگی ما قرار میگیرد و چرا باید آن را آموخت؟ و این که ادبیات چه نقشی در زندگی ما خواهد داشت؟ معلم باید از رسالت ادبیات، که آشنا کردن انسان با شیوههای زندگی بهتر و تلاش برای کمال و پیشرفت است برای دانش آموزان سخن بگوید و
این که، ادبیات با مهرورزی و هم دردی، همواره بشر را به سوی آرمانهای والای انسانی، هدایت کرده و وسیله ای است برای زندگی بهتر. لازم است برای پاسخ گویی بهتر به این پرسش به تعریف ادبیات بپردازیم: زبان و ادب فارسی، پلی است برای انتقال فرهنگ از نسلهای گذشته به امروز و از امروز به آینده. ادبیات، هنر آفرینندگی است و به آثار باارزشی که بر گرفته از اندیشه و خیال باشد اطلاق میشود و، بهخاطر بیان ارزشهای اجتماعی و انسانی، برای کلّ جامعهٔ بشری، مفید بوده است. ادبیات با زندگی ماآمیخته است. ما همه روزه، در اشکال متفاوت از نظم و نثر، تأثیر میپذیریم. از اندیشههایی که از طریقآثار ادبی منتقل میشود، پندهایی برای زندگی میآموزیم و مشتاق به خواندن آنها میشویم. زبان وادبیات، جلوه گاه اندیشه، آرمان، فرهنگ و تجارب و روحیات یک جامعه است. انسانها در گذر زمان اززبان برای انتقال پیامها، عواطف و اندیشههای خویش بهره جستهاند و از ادبیات که زبان برتر است بهعنو ان ابزاری در انتقال بهتر، و مؤثرتر اندیشهٔ خود استفاده کردهاند. ادبیات، در تلطیف احساسات، پرورش ذوق و ماندگار کردن ارزشها و اندیشهها، سهمی بزرگ و عمده بر دوش داشته است. به همیندلیل هر اندیشه ای که در قالب مناسب خویش ریخته شود پایا و مانا خواهد بود.
2- معنا دار کردن یادگیری: از دیگر اقدامات اجرایی برای بازدهی بیش تر ومفید تر این است که کاربردهای درس را در موقعیتهای متفاوت زندگی، برای دانش آموزان بازگو کنیم؛ یعنی طوری عمل کنیم که دانش
آموزان احساس کنند با یادگیری این درس میتوانند مشکلی از مشکلات زندگی خود را حل نمایند. در واقع، یادگیری را برای دانش آموزان معنادار کنیم و روشهای تدریس خود را به شیوه ای طراحی کنیمکه در آن موقعیتهای فراوانی برای ارتباط دروس با زندگی پیش بینی شود.
3- معلم باید مهارت گوش کردن را در دانش آموزان تقویت کند و برای تفهیم مطالب تا حد امکان از نقل حکایات وو داستانهای کوتاه استفاده کند تا دانش آموزان به مطالب اصلی درس به دقت گوش دهند.
4-اشعار را با لحن مناسب بخواند.
5- معلم باید قبل از روان خوانی درس، در بارهٔ موضوع درس، نویسنده یا شاعر موردنظر، مطالبی فراخور سن دانش آموزان بگوید.
6- معلم میتواند کلاس را به گروههای 4 یا 5 نفری تقسیم کند تا دانش آموزان دربارهٔ یکی از موضوعات کتاب فارسی تحقیق کنند و در کلاس آن را به طور شفاهی بازگو کنند.
7- میتوان در معنی کردن متون نظم و نثر از دانش آموزان کمک گرفت تا مهارت بیان و سخن گفتن تقویت شده و کلاس درس هم فعال گردد.
8- دانش آموزان را به نوشتن دفتر خاطرات روزانه تشویق و خواسته شود در هر جلسه یکی دو نفر خاطرات خود را در کلاس بخوانند.
الف)فرصت یادگیری به شاگردان برای آموختن و یادگیری مطالب تا سر حد تسلط بر مطالب
ب)بهره گیری از مهارت ها و روش های مختلف جهت کمک به دانش آموزان برای پرورش خلاقیت آن ها
ج)انعطاف پذیری در روش آموزش و عدم استفاده از روش های یکسان برای تمام دانش آموزان
د)استفاده از طرح درس روزانه مدون و متناسب با روش و متدهای جدید آموزشی
الف)سخت گیری در بعضی موارد
- وجود شخصیت محکم و استوار معلم همراه با پشتوانهٔ علمی و متانت اخلاقی یکی از ارکان اصلی هر یادگیری به شمار میآید. شایسته است به ویژگیهای یک معلم موفق نظری بیندازیم:
1-1- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی
1-2- آشنایی با شیوههای نوین تدریس و به کار گیری آنان در موقعیتهای مختلف تدریس
1-3- احاطهٔ کامل علمی به مطالب مورد تدریس.
1- 4- برد باری و انعطاف پذیر بودن.
1- 5- آشنایی با ویژگیهای اقتصادی، فرهنگی، جسمی و روحی دانش آموزان..
1- 6- استفادهٔ مستمر از ابزار تشویق.
1- 7- تبعیض قائل نشدن بین دانش آموزان و یک رنگی.
1- 8- توانایی ایجاد روابط صمیمانه با والدین.
1-9- - تکریم شخصیت دانش آموزان وداشتن آگاهی نسبی به علم روانشناسی.
1 -10- برقراری نظم و انضباط منطقی در کلاس
1-11-- شنیدن سخنان دانش آموزان و القاب ندادن به آنان.
1-12- وارد نشدن به حریم شخصی دانش آموزان و ایجاد یک رابطهٔ منطقی و دوستانه با آنان.
1-13- استفاده از انواع ارزشیابیها در زمان مناسب.
1-14- از نظر برخی، معلم بودن به معنی دانستن همه پاسخهاست. بعضی اوقات (نمیدانم) بهترین پاسخ یک معلم
است. به جای از دست دادن اعتبار، معلم اعتماد دانشآموزان را جلب مینماید و این اعتماد اساس یک رابطه مولد
است. پذیرفتن چیزهایی که نمیدانید نشان میدهد که شما هنوز در حال یادگیری هستید
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...