- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اینجانب .......... دارای مدرک -------- مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به دبیر ادبیات آموزشگاه واجبات میباشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان....... است. زبان فارسی، آیینه فرهنگ و هویت ملی ما ایرانیان است این زبان، در گذر زمان فراز و نشیبهای زیادی را طی کرده، اما همچنان جاودان مانده است. در دورههای معاصر، به دلیل گسترش ارتباطات، پیشرفتهای صنعتی و هجوم واژههای بیگانه، این زبان بیش از هر دورهٔ دیگر در معرض خطر قرار گرفته است. یکی از نهادهایی که بیش از حد هر نهاد دیگری میتواند در حفظ زبان فارسی تأثیر گذار باشد، وزارت آموزش و پرورش است. هر چند که در سالهای اخیر، سازمان تألیف کتابهای درسی، تلاشهای فراوان و مثبتی را در این جهت آغاز کرده، این کتابها به یک باز نگری مجدّد نیاز دارد. نگارنده در این مقاله بر آن است تا بخشی از مشکلات آموزش زبان فارسی در آموزش متوسطه را برشمارد و راه حلهایی را برای رفع آنها ارائه دهد.
در بین دروسی متعددی که در مدارس ارائه میشود یکی هم «ادبیات فارسی» است. بدیهی است که آموزش این درس مانند تمام دروس دیگر مفید است؛ اما آن چه ما را به برگزاری این میزگرد ملزم کرد این بود که دانستن «ادبیات» نه تنها مفید بلکه ضروری است.
در بین تعاریف مختلفی که از انسان میشود و عموماً تمایز او از حیوانات را بیان میکند متداولترینش این است که «انسان حیوانی است ناطق.» چنانچه این تمایز را بپذیریم منطقاً این ذهنیت پیش میآید که در میان انسانها آن که قدرت سخن گویی و نطق بیش تری داشته باشد از مراتب بالاتری در زندگی برخوردار است. «ادبیات» ابزار اصلی این قدرت است.
منظر دیگری که باید به آن توجه داشت این است که در مدارسی مثل علامه طباطبایی که مختص رشتهٔ ریاضی و فیزیک (و تا حدی علوم تجربی) است «ادبیات» چه جایگاهی دارد؟ دانش آموزان تیزهوشی که در این مدارس تحصیل میکنند بدون مطالعهٔ دقیق ادبیات نیز میتوانند در دروس تخصصی خود نمرات خوبی کسب کنند اما تجربه نشان میدهد که کسانی که در علوم ریاضی و فیزیک نیز حرفی برای گفتن داشتهاند به «ادبیات» مسلط بودهاند. دکتر حسابی و پروفسور هشترودی مثالهایی دم دستی و مناسب برای این مدعا هستند. دکتر حسابی «فرهنگ حسابی» مینویسد و پروفسور هشترودی وقتی در کلاس درس انتگرالی را حل میکند و به پاسخ بی نهایت میرسد میگوید:
به انتگرال عشقت تابع من بی نهایت شدفزون زین حد ندانستم ببخشید آر جسارت شد.
بررسی همین تک بیت نشان گر تسلط (و نه تنها آگاهی) او بر ادبیات است. توجه به ابیات زیر نیز که اثر پروفسور هشترودی است خالی از لطف نخواهد بود:
من گِله ز بخت خویش دارم
از دوست نمیکنم شکایت
چون منحنیام من، او مجانب
باری عجب است این حکایت
خواهیم به وصل هم رسیدن
اما به کجا، به بی نهایت!
در صورت پذیرش این مدعا این بیان قابل تأمل میشود که اگر کسی به ادبیات تسلط نداشته باشد ممکن است دروس ریاضی و فیزیک را خوب یاد بگیرد و خوب هم نمره بگیرد اما بعید است ریاضی دان یا فیزیک دان شود.
برای بررسی بیش تر این موضوع پنج نفر از دبیران ادبیات مجتمع و دو نفر از دبیران ریاضی را دعوت کردیم تا پای صحبت آنها بنشینیم.
الف)فرصت یادگیری به شاگردان برای آموختن و یادگیری مطالب تا سر حد تسلط بر مطالب
ب)بهره گیری از مهارت ها و روش های مختلف جهت کمک به دانش آموزان برای پرورش خلاقیت آن ها
ج)انعطاف پذیری در روش آموزش و عدم استفاده از روش های یکسان برای تمام دانش آموزان
د)استفاده از طرح درس روزانه مدون و متناسب با روش و متدهای جدید آموزشی
نقاط قوت و تأثیر گذار در تدریس:
1- وجود شخصیت محکم و استوار معلم همراه با پشتوانهٔ علمی و متانت اخلاقی یکی از ارکان اصلی هر یادگیری به شمار میآید. شایسته است به ویژگیهای یک معلم موفق نظری بیندازیم:
1-1- برخورداری از سلامت جسمانی و روانی
1-2- آشنایی با شیوههای نوین تدریس و به کار گیری آنان در موقعیتهای مختلف تدریس
1-3- احاطهٔ کامل علمی به مطالب مورد تدریس.
1- 4- برد باری و انعطاف پذیر بودن.
1- 5- آشنایی با ویژگیهای اقتصادی، فرهنگی، جسمی و روحی دانش آموزان..
1- 6- استفادهٔ مستمر از ابزار تشویق.
1- 7- تبعیض قائل نشدن بین دانش آموزان و یک رنگی.
1- 8- توانایی ایجاد روابط صمیمانه با والدین.
1-9- - تکریم شخصیت دانش آموزان وداشتن آگاهی نسبی به علم روانشناسی.
1 -10- برقراری نظم و انضباط منطقی در کلاس
1-11-- شنیدن سخنان دانش آموزان و القاب ندادن به آنان.
1-12- وارد نشدن به حریم شخصی دانش آموزان و ایجاد یک رابطهٔ منطقی و دوستانه با آنان.
1-13- استفاده از انواع ارزشیابیها در زمان مناسب.
1-14- از نظر برخی، معلم بودن به معنی دانستن همه پاسخهاست. بعضی اوقات (نمیدانم) بهترین پاسخ یک معلم
است. به جای از دست دادن اعتبار، معلم اعتماد دانشآموزان را جلب مینماید و این اعتماد اساس یک رابطه مولد
است. پذیرفتن چیزهایی که نمیدانید نشان میدهد که شما هنوز در حال یادگیری هستید
1-15- از روشهای مشابه و یکسان برای تمامی افراد استفاده نمیکند.
الف)سخت گیری در بعضی موارد
صحبتهای آقای پیرزیاد آغازگر این گفت وگوها بود:
در دورهٔ متوسطه سه رشتهٔ اصلی «علوم ریاضی»، «علوم تجربی» (طبیعی) و «ادبیات و علوم انسانی» پایه گذاری شدند. من معتقدم نام گذاران انسانهای فرهیخته ای بودهاند. رشته ای مثل ادبیات برای تمام انسانها لازم و ضروری است. نیازی نیست که همهٔ جامعه ریاضی دان باشند اگرچه مورد نیاز است. اما نمیتوانیم بگوییمم بخشی از جامعه با ادبیات آشنا باشند. سایر علوم نقلی نیز چنین هستند. مثلاً فقه و الهیات نیز مختص به گروه خاصی نیست. آیا در مورد رشتهٔ دانشگاهی الهیات اینن ذهنیت وجود دارد که فقط دانشجویان این رشته باید اله شناس باشند؟ برای بقیهٔ افراد جامعه شناخت خدا نیاز نیست؟ مسلماً این طور نیست. رشتههای علوم انسانیی برای همه لازم است. شاید بهتر باشد چنین دروسی نمره نداشته باشد تا بچهها جذب شوند نه این که دروسی مثل ادبیات دینی و قرآن طوری باشند که دانش آموزانن آنها را مانع پیش رفت خود و مانع کسب رتبههای خوب بدانند. اگرچه می دانم با فرهنگی که امروز مرسوم است حذف نمره کاری بدتر است چون تنها ملاک ارزشی از نظر دانش آموزان را نیز از این درس حذف میکند.
آقای امیرسلیمانی در ابتدای صحبت تاکید دارند که محدودهٔ بحث مشخص شود و پس از توضیحاتی اجمالی چنین اظهارنظر میکنند:
درمقدمهٔ کتابهای ادبیات و زبان فارسی دورهٔ متوسطه و پیش دانشگاهی اهداف آموزشی این دروس ذکر شده است. از جملهٔ این اهداف کسب مهارت درست نویسی،، آشنایی با اثار برجستهٔ ادبی، درک زیبایی آثار ادبی، دریافت اندیشههای والای انسانی در آثار ادبی و.... هیچ ادعایی در این مقدمهها دیده نمیشود که آموختن اینن مهارت میتواند در موفقیت کنکور به شما کمک کند.
در مدارسی مثل علامه طباطبایی تاکید مضاعف بر دروس اختصاصی باعث به حاشیه رانده شدن ادبیات میشود. اگر هم دانش آموزی در دورهٔ پیش دانشگاهی با جدیتت به یادگیری ادبیات میپردازد و برای این درس ارزشی قائل میشود نشانهٔ علاقهٔ او به ادبیات نیست. دشوار شدن سؤالات زبان و ادبیات فارسی در چند سالهٔ اخیر درر کنکور سراسری سببب شده است که دانش آموزان به این درس اهمیت بدهند.
هدف ادبیات نیز مثل هر اثر هنری خلق زیبایی است به منظور تاثیرگذاری عاطفی. و قرار است وقتی در کلاس ادبیات تدریس میشود هم تاثیرگذاری عاطفی صورت گیرد و هم مقاصد دیگر دانش آموز تأمین شود. انجام این کار در پایهها مقدور است اما در دورهٔ پیش دانشگاهی با توجه به فشردگی دروس ممکن نیست.
یکی از مواردی که باعث میشود دانش آموز یا هر کسی دیگر از شعر لذت ببرد طرح موضوعات اجتماعی در شعر است. در کتاب پیش دانشگاهی شعری با عنوان «مست و هوشیار» از پروین اعتصامی است که عموماً دانش آموزان از خواندن آن لذت میبرند، زیرا شاعر با متدی زیبا و بیانی هنری تزویر و فساد اجتماع عصر خویش را تصویر کرده است.
آقای نعیمی با توضیح در مورد تعریف ادبیات بحث را شروع میکند ضمن این که از نظر ایشان سایر علوم نیز میتوانند نظم موجود در جهان را برای انسانها نمایش دهند و برای این کار دروس ریاضی نیز به انسان دید میدهند می گویند:
«ادبیات نوع دگر دیدن است.» البته به نوعی همهٔ علوم این چنین هستند. اما برای هر علمی بیان دیگری وجود دارد. به عنوان مثال اگر سه نفر که یکی فیزیک دان،، دیگری مورخ و سومی ادیب است کنار پنجره ای قرار بگیرند و یکی از دوستان آنها به طرف پنجره بیاید برداشت و بیان هر یک از آنها با دیگران متفاوت است. کسی کهه فیزیک دان است میگوید فردی را میبینم که از مکان اولیهٔ فلان با سرعت ثابت چند متر بر ثانیه بر مسیری مستقیم به سوی ما در حرکت است. کسی که مورخ استت میگوید دوستم که در فلان سال به دنیا آمده و اجدادش به فلان کس میرسد و من در سال فلان با او آشنا شدم و دارای این ویژگیهاست به سمت ما میآید. اما ادیبب میگوید: سروی را میبینم که ماه زیبایی را بر سر خود حمل میکند و به سوی ما میآید.
به این ترتیب منظم کردن ذهنیت و افکار انسانها تنها از طریق ادبیات نیست که ایجاد میشود. ادبیات واضح تر و سریع تر این کار را انجام میدهد.
امروز پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده که حوصلهٔ عموم مردم کم تر شود. نمیتوان از دانش آموز توقع داشت قصاید و مثنویهایی بلند را بخواند. او داستانهای کوتاهه و جملات قصار میخواهد. آقای دکتر «سیروس شمیسا» نقل میکردند که «در دورانی که به عنوان سفر مطالعاتی به کمبریج رفته بودم روزی یکی از شعرهایتی. اس. الیوت (برندهٔ نوبل ادبی) را در جلسهٔ رسمی و مهمی میخواندم (به زبان انگلیسی) یکی از حضار در جلسه من را به جلو فرا خواند و خواست تا شعر را دوباره برایشش خواندم. پرسید شعر از کیست؟ پاسخ دادم. پرسید: شما به جز این، اشعار دیگری هم از الیوت حفظ هستید؟ گفتم چند هزار بیت فارسی و عربی و پانصد، شش صد بیتت هم انگلیسی حفظ هستم! پرسید شما «تی. اس. الیوت» را میشناسی گفتم خیر. گفت منتی. اس. الیوت هستم و بعد با اعتراض گفت شما با ذهن خودتان چه کار کردهاید؟ چه ضرورتی دارد این همه شعر را حفظ کنید؟ من خودم شعرهای خودم را حفظ نیستم. شما باید از ذهن تلفیقی خودتان استفاده کنید».
اما مشکل این زبانهایی است که در اینترنت و ارتباطات پیام کوتاه استفاده میشود. یا برنامههایی که از صدا و سیما پخش میشود حتی اخیراً در یک سریال طنز زبان اصیل فارسی مورد تمسخر است. زبان فارسی ریشه یابی های علمی یا فرهنگی دارد. مثل بسیاری زبانهای دیگر نیست که برای انتخاب کلمات پشتوانهٔ معناداریی نداشتهاند. ما چرا از کلمهٔ «پرتره» استفاده میکنیم در حالی که کلمهٔ «پرده» همان ریشه را دارد.
آقای شهری زاده در ابتدا، سخنان خود نزد متخصصین ادبیات را زیره به کرمان بردن میداند و نیز بیان میکند که قصد دخالت در مباحث تخصصی را ندارد و چنین آغاز سخن میکند:
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1610
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2097
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...