- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اینجانب ---- دارای مدرک کارشناس ------ مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به دبیر جغرافیا آموزشگاه.............. میباشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان --- است. موضوع بازنگری برنامههای آموزشی جغرافیا در ایران زمانی قوّت گرفت که پس از برگزاری کارگاه آموزشی جغرافیا در اسفند 1374 در دفتر برنامه ریزی و تألیف کُتُب درسی، اعضای این گروه متقاعد شدند که زمان تغییر بنیادی در آموزش این شاخه از علوم بین رشته ای فرا رسیده است. علمی که به جهت ایفای نقش پُل ارتباطی میان علوم پایه و علوم انسانی برای بسیاری از کارشناسان برنامه ریزی در هاله ای از ابهام بود و به دلیل مشکلات ِ دستیابی به یک برنامه مدوّن، مورد بی مهری معلّمان، دانش آموزان، اولیاء و... قرار گرفته بود. امّا تغییر نگرش به این علم امروزه آن را به یکی از کاربردیترین علوم در زندگی تبدیل کرده است. در این مقاله سعی شده است، راهکارهای درسی جغرافیا بخصوص در دورهٔ دبیرستان، چالشها و راهکارهای پیش رو، و زمینههای این تحوّل اساسی به آموزش جغرافیا مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
جغرافیا علمی است که در صدد تشریح ویژگیهای مکانها و توزیع انسانها، عوارض و رویدادها، همانگونه که بر سطح زمین رُخ میدهند و گسترش مییابند، میباشد. جغرافیا به مطالعه کنشهای متقابل انسان- محیط در بستر مکانهای ویژه و موقعیتهای مکانی میپردازد. امروزه آموزش جغرافیا بعنوان یک موضوع اصلی و محوری در برنامههای درسی دورههای تحصیلی مدارس گنجانده و مورد تأکید قرار گرفته است و جغرافیا به عنوان وسیله ای نیرومند هم برای ترفیع و ترویج آموزشهای فردی و هم آموزشهای بین المللی، محیطی و توسعه مطرح میباشد.
موضوعات و مشکلات عمده ای که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، بُعد جغرافیایی قوی دارد. آموزش جغرافیا در درک و فهم مسائل و مشکلات محیطی و ارائه راه حلها و برنامه ریزیهای مرتبط با توسعه، نقش بسزایی دارد. آموزش جغرافیا میتواند دانش آموزان را به درک فرایندها و ساختارهای مربوط به توسعه قادر سازد. درک محیط پیرامون، آگاهی از شیوههای متفاوت زندگی، شناخت نظامهای اصلی اجتماعی- اقتصادی و موقعیتهای مکانی و مکانها بعنوان بستر این نظامها، تأثیر شرایط فرهنگی و نظامهای اقتصادی- اجتماعی، دستیابی به طیف وسیعی از مهارتهای جغرافیایی و به کارگیری آنها در زندگی خصوصی، حرفه ای و عمومی و سرانجام علاقمندی و احساس مسئوولیت نسبت به محیط و بوم انسانی در مقیاسهای مختلف از طریق آموزش جغرافیا حاصل میگردد.
براین مبنا ملاحظه میگردد که برنامه درسی جغرافیا و شیوه آموزش آن در کشور ما نیاز به تحوّل بنیادین دارد. آنچه این تحوّل اساسی را ضروری نموده کمبودها و مشکلاتی است که در آموزش فعلی این درس وجود دارد. هدف اساسی در آموزش نوین جغرافیا تربیت شهروندانی است که در آینده علاوه بر رفع مشکلات زندگی خود، بتوانند به نحوء شایسته ای جانشینی نسل کنونی را عهده دار شوند. بر این مبنا از اوایل سال 1375 مباحث اصلی در مورد تغییر بنیادین در تحوّل آموزش جغرافیا در کشور ما مطرح شد. بر این مبنا، برنامه ریزان درسی با تغییر رویکرد از روشهای تحقیق و یادگیری سنتی جغرافیا به موضوعات روز و مشکلات محیط پیرامون، گامی جدید در آموزش جغرافیا برداشتند.
1- آموزش جغرافیا در ایران بر اساس یک برنامه درسی اصولی و استاندارد طراحی نشده است.
2- برنامه درسی جغرافیا فاقد انگیزش است که پیش شرط اصلی تحقیق و کاوشگری و ارائه راه حل و یادگیری است.
3- برنامه درسی جغرافیا متکی بر حیطه دانش بوده و به خاطر سپردن حجم زیاد اطلاعات برای دانش آموزان فشار روانی و سرخوردگی ایجاد میکند.
4 - در برنامه درسی جغرافیا پرورش انواع مهارتها، شامل مهارتهای اجتماعی، تفکر، تصمیم گیری، حل مسأله، تفسیر دادهها، ترسیم نقشه و نمودارها و کاربرد آنها به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.
5- در برنامه درسی جغرافیا، همه چیز بر محور کتاب قراردارد و فیلم و اسلاید و استفاده از وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و ... بسیار کمرنگ میباشد.
6- برنامه درسی جغرافیا، دانش آموزان را به کاوشگری و تحقیق هدایت نمیکند و شیوه ارائه مطالب و محتوای کتابها برانگیزاننده نیست.
7- عکسها و نقشهها در کتابها از کیفیت خوبی برخوردار نبوده و گاه به دلیل نادرست بودن، مشکل آفرین است.
8- حجم کتابهای جغرافیا متناسب با ساعات درسی نیست.
9- روش ارزشیابی درسها، دچار خلل و نابسامانی است و عمدتاً حیطه دانش و اطلاعات مد نظر میباشد. و برگزاری امتحانات هماهنگ استانی یا منطقه ای با طرح بعضی سؤالات غلط یا بی اهمیت به بی علاقگی و بی ارزش شدن درس جغرافیا دامن زده است.
10- ارزشیابی از نقشه با توجه به نمره زیادی که برای آن مد نظر است، صحیح نیست. زیرا ترسیم نقشه، نقشه خوانی، کاربرد نقشه و سایر مهارتهای مربوط به آن نادیده انگاشته شده و توجه تنها معطوف به حفظ نقشه و مکانهای روی آن میباشد.
11- در آموزش جغرافیا، فعالیتهایی که در پایان هر درس باید برای دانش آموزان در نظر گرفته شود بسیار ناچیز و نامطلوب است.
12- در برنامه درسی جغرافیا نقش معلم، فقط انتقال اطلاعات است و برای افزودن سواد اجتماعی و جغرافیایی تلاش نمیشود و معلم در این برنامههای درسی قدرت هیچگونه تغییر و تحوّل، نوآوری و انتخاب و انعطاف را ندارد.
13- با توجه به نقایص فعلی در آموزش جغرافیا، مسؤولین مدارس و ارگانها، استنباط صحیحی از درس جغرافیا و همکاری جهت تهیه وسایل کمک آموزشی، بازدید علمی و... ندارد.
نگرش جدید به آموزش جغرافیا:
آموزش جغرافیا امروزه در کشور ما در حال تحوّل میباشد. تألیف کتابهای جدید در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله کتاب جغرافیای 1 و 2 دوره دبیرستان، نشانگر این رویکرد بوده و مقدمه کوتاه این کتابها به خوبی بیان کننده رویکردی نو در آموزش جغرافیا میباشد. در این مقدمهها بیان شده است که باید دانش آموزان را بطور فعال در روند تدریس درگیر کرد و بجای تأکید بر اطلاعات و آمار، راه استفاده از آنها را آموزش داد.
این تحوّل اساسی در آموزش جغرافیا بر مبنای معلّم، دانش آموز و محتوای درسی مد نظر بوده است که تقریباً بعد از برگزاری کارگاه برنامه ریزی درسی و آموزش جغرافیا در اسفند 1374 بر آموزش جغرافیا مسلط گشت.
در انتخاب محتوای درسی این کتابها رویکردهای مختلف مورد توجه بوده است و مطالب از حالت توصیفی با نگرش سنتی خارج و توصیف مناطق، نواحی و روند تغییر و تحوّل این نواحی جغرافیایی مد نظر قرار گرفته است. از سوی دیگر تنوع مطالب با رویکرد علمی مد نظر بوده که از مقیاسهای محلی تا بین المللی را شامل میشود.
در آموزش جدید جغرافیا برای اوّلین بار از مدلها و تئوریهای جغرافیایی جهت کاربرد، در مسائل تجربی و مطالعات موردی استفاده شده و به نقش انسان در این مدلها و در ارتباط با محیط توجه بیشتری شده است، و به موضوعات مهمی همچون؛ مخاطرات طبیعی، توسعه پایدار، منابع، انرژی، محیط زیست، و... اشاره شده که باعث تنوع مطالب و جذابیت آنها شده است. همچنین برای اوّلین بار شاخههای علمی جغرافیا مانند؛ جغرافیای شهری، جغرافیای روستایی، جغرافیای جمعیت و... مورد بحث قرار گرفته است، که همگی نشان از رویکرد جدید به آموزش جغرافیا در ایران دارد. استفاده از رایانه و اینترنت در آموزش مفاهیم جغرافیایی نیز حاکی از همین رویکرد میباشد.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...