- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اینجانب ........ دارای مدرک ……….، مدت ….. سابقه خدمت در نظام مقدس آموزش و پرورش را دارم. تجارب حاضر مربوط به معاونت آموزشی متوسطه 1 ------ میباشد که مدرسه تثبیتی من در سال 94 بود. منطقه جغرافیایی محل خدمتم در شهرستان ---- است. باید بپذیریم وقتی که یک نظام آموزشی بر پایه تفکر مهندسی آموزش استوار گردد آسان تر میتوانیم به آمال و اهداف آموزشی دست یابیم. باید بپذیریم مسئولیت اولیای مدرسه بخصوص معاونین مسئولیتی بسیار خطیری میباشد. معاونین مسئول تغییر و اصلاح رفتارهای ناسازگار و تأمین بلوغ عاطفی و سلامت روانی و نوجوانان هستند و مدرسه محلی است که درآن هر دانش آموز به منظور ارضای نیازهای خویش و براساس تجربههای قبلی رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهد.مثلاً یک دانش آموزی پرخاشگر و بی انضباط است و دیگری فعالیت و پشتکار دارد، سومی رهبری میکند و آن یکی دلقک پیشه است و لودگی پیش میگیرد. بنابراین ما باید مدرسه را به محیطی تبدیل کنیم که در آن هر دانش آموزی بتواند دوست داشتن و دوست داشته شدن و احساس با ارزش بودن را تجربه کند. بخصوص که مدرسه ما بوده و همین امر موجب میگردد که این پناه در بیشتر موارد از داشتن فرصتهای کافی و یا برابر با سایر دانش آموزان هم سن و سال خود محروم بوده و نتوانند تجارب اخلاقی و رفتاری درستی را در جهت اجتماعی شدن کسب نمایند. هرچند سن و سال این دانش آموزان به طور معمول حداقل سه تا پنج سال بیشتر از سایر دانش آموزان هم پایه خویش است اما چون در بسیاری از خانوادهها نشان دادن این را برای خود عیب دانسته و گاها آنها را پنهان میکنند،
معاون آموزشی باید:
- دارای صبر و حوصله فراوان و همیشه آمادگی روبرو شدن با اتفاقات غیر منتظره را داشته باشد.
- یک قاضی خوب باشد. بتواند مشکلات و درگیریهای بین دانش آموزان را به گونه ای حل کند که تبدیل به یک ماجرای دنباله دار نشود و اینکه هر دو طرف دعوا از قضاوت شما راضی باشند (قضاوت عادلانه و جریمه متناسب با خلاف و طبق قوانین مدرسه که قبلابه آنها تذکر دادهاید باشد.)
- به دلیل اینکه با همه در ارتباط هستید (دانش آموزان، اولیای آنها، معلمین، ...) بایددارای اخلاق خوب و روابط عمومی بالاباشید.
- دارای وقار و جذبه باشید تا بتوانید راحتتر کنترل دانش آموزان و مدرسه را در دست بگیرید
(به قول معروف بدون استفاده از تنبیه از شما حساب ببرند.).
- سعی کنید تمامی قوانین مدرسه را اجرا و رعایت کنید هر گونه انعطاف و چشم پوشی بی مورد باعث مشکل شدن کار شما در ادامه خواهدشد.
- همه جای مدرسه را کنترل کنید. از همه اتفاقاتی که در مدرسه میافتد مطلع باشید.
- سعی کنید شناخت کاملی از وضعیت درسی و خانوادگی دانش آموزان پیدا کنید.
الف : امکانات مناسب برای مدرسه را فراهم کردن
ب : بکار بردن روش های جدید در مدیریت مدرسه
ج : توجه به سوالات دانش آموزان و پاسخگویی به آنها
د : فراهمی آوردن بهترین امکانات برای معلمان
1- به کارگیری ادبیات ارتباطی مناسب میان همکاران، اولیاء
و دانش آموزان مدرسه
2 – ارائه راهکارهای مناسب جهت ایجاد روحیهٔ امیدواری،
نشاط و شادابی در مدرسه
3 – تهیه برنامهٔ سالانه و تنظیم تقویم اجرایی
با توجه به نقش برنامه آغازین در منسجم ساختن فعالیتهای روزانه و با در نظر گرفتن تواناییهای محدود این دانش آموزان در این آموزشگاه معمولاً مراسمهای زیر گنجانده میشود:
1 – تلاوت قرآن به یکی از روشهای زیر:
الف) تلاوت قرآن توسط معاون آموزشگاه.
ب) تلاوت قرآن توسط معاون و تکرار توسط دانش آوزان.
پ) پخش نوار قرآن سه بار تکرار از بلندگو و تکرار توسط دانش آموزان به منظور حفظ کردن و آموختن سورههای کوچک قرآنی.
ت) تلاوت قرآن توسط یکی از دانش آموزان.
2 – پخش سرود ملی جمهوری اسلامی در روزهای شنبه.
3 – قرائت دعای صبحگاه بوسیله معاون یا یکی از دانش آموزان.
4 – قرائت دعای امام زمان توسط معاون یا یکی از شاگردان.
5 - قرائت ذکر روز و پنج بار تکرار آن.
6 – انجام حرکت ورزشی با هدایت معاون و نظارت سایر مربیان و پخش هم زمان آهنگهای ورزشی شاد در محیط آموزشگاه.
7- سخنرانی توسط معاون آموزشگاه در مورد موضوعات خاص.
8- تشویق شاگردان ممتاز در روزهای شنبه.
نظارت بر تدریس همکاران یکی ازمهمترین وظایف مدیران ومعاونین آموزشگاها میباشد که در مدارس این وظیفه به طور خاص به عهده سرپرست آموزشی و در کنار آن بعهده مدیر و معاون قرار دارد. چون در حال حاضر پست سرپرست آموزشی در آموزشگاه ما خالی است، هم اکنون مدیر و معاون هستند که به کلاسها سرکشی کرده و همه چیز را تحت نظر دارند. متاسفانه گاه پیش میآید که برخی از همکاران این بازدیدها را به دید دخالت در امر آموزش خود میبینند لذا برای اجتناب از این امر ابتدا در جلسه شورای مدرسه در مورد علت فلسفه این بازدیدها صحبت کرده و بعد توضیح میدادم که هدف فقط انتقال تجربیات از یک همکار به همکار دیگر است. سپس وقتی در کلاس حاضر میشدم عملکرد خوب مربیان را تشویق و در صورت دیدن اشکالی در کار در گوشه ای تنها ایراد کار را به او میگفتم، گاهی نیز از مربی اجازه میخواستم و میگفتم که من تدریس این قسمت را خیلی دوست دارم اجازه میدهید من هم یکبار این فصل را تدریس کنم (تذکر آن که به لطف خدا تدریس من معمولاً با نمایشهای کمدی، تقلید صدا، شکلک درآوردن و … همراه است که موجب میشود دانش آموز با شوخی و خنده درس را بهتر یاد بگیرد چرا که آستانه توجه دانش آموزان از افراد عادی کمتر بوده و زودتر خسته میشوند) جالب آن که گاه خود همکاران از من میخواهند تا در تدریس به آنها کمک کنم. به طریق نه تنها من نظارت خود را انجام دادهام بلکه به یادگیری و افزایش شور و نشاط در کلاس نیز افزودهام.
از آنجا که ارتباط بین اولیاء و دانش آموزان با اولیاء مدرسه نقش بسیار زیادی در افزایش راندمان آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش دارد به همین دلیل در مدرسه ما تصمیم گرفته شد که به صورت ماهانه جلساتی با خانوادهها در مدرسه تشکیل شود. این جلسات به صورت دوره ای برگزار میشوند. به این صورت که یک بار در کلاس درس و به صورت پایه ای بوده و در آن والدین و مربیان ضمن صحبت با یکدیگر تغییرات و رفتارهای یک ماهه دانش آموز را بررسی میکنند. در جلسه بعد نیز به صورت گروهی بوده و یک سخنران برای همه خانوادهها سخنرانی میکند. تا بدین طریق نه تنها ارتباط خانه و مدرسه روز به روز قوی تر شود بعلاوه خانوادهها نیز ضمن آگاهی یافتن هر چه بیشتر از وضعیت درسی فرزند خود با آخرین یافتههای علمی و روانشناختی که توسط روانشناسان بیان میگردند نیز آشنا شده و قادر خواهند بود با چشمی باز با مشکلات فرزندان خود روبرو گردند.
اما باز در این زمان یک مشکل پیش میآمد و آن این بود که بسیاری از خانوادهها تمایلی برای شرکت در این کلاسها نداشتند بنابراین به دو طریق به خانوادهها جهت شرکت در جلسات انگیزه داده شد.
الف) از سخنرانان درخواست شد تا در پایان سخنرانی خود یک سؤال از متن مطالب گفته شده طرح کنند. سپس والدین میبایست بلافاصله پاسخ صحیح را به همراه نام و مشخصات خود نوشته و تحویل میدادند. در جلسه بعد نیز به قید قرعه به یک یا چند خانواده که پاسخ صحیح را ارائه داده باشند به شرط حضور در جلسه قرعه کشی هدیه ای تعلق میگیرد. نکته قابل توجه این است که در این جریان خانواده مجبور است برای دریافت هدیه خود در دو جلسه حاضر شود. یکبار جلسه ای که در آن سخنرانی شده و دوم جلسه ای که در آن قرار است قرعه کشی صورت گیرد.
ب) معمولاً خانمها خیلی در مورد خوراکیها و خواص و تاثیرات آنها بر بدن کنجکاو بوده و دوست دارند بدانند هر غذا چه تاثیری بر بدن ما میگذارد. لذا در مورد فواید، مضررات، تاثیرات، نتایج و عواقب مصرف خوراکیهای متداول تحقیقاتی را انجام داده و در هر جلسه در مورد یک یا چند ماده غذایی صحبت میکردم. از جمله موادی که خیلی در مورد مضررات آنها صحبت شد میتوان تنقلات ناسالمی همچون چیپس، پفک، لواشک و… را نام برد. جالب آن که اگر خانواده ای نمیتوانست در جلسه حاضر شود در اولین فرصتی که میتوانست به آموزشگاه مراجعه مینمود تا بفهمد موضوع طرح شده در جلسه قبل چه بوده است!
بالا بردن اطلاعات عمومی پزشکی خانوادهها:
مهمترین عامل بروز اختلال فامیلی است. بعلاوه بسیاری از این خانوادهها به علت فقر مالی کم سواد و یا حتی بی سواد میباشند به همین دلیل یکی از موضوعاتی که در جلسات از آن استفاده میشد راههای کنترل جمعیت و همچنین بررسی عوامل ایجاد اختلال در فرزندان است تا ضمن آموزش هر چه بهتر آنها از تولد کودکان معلول بیشتری جلوگیری گردد.
گرد آوری آخرین اطلاعات در مورد دانش آموزان:
با توجه به فقر نسبی موجود در خانوادههای معمولاً بیشتر این خانوادهها اجاره نشین بوده و هر ساله با جابجایی منازل آنها روبرو هستیم. از طرف دیگر چون ازدواجهای فامیلی در بین آنها رواج فروانی دارد بسیاری از خانوادهها بیش از یک فرزند دارند. لذا فرمی را طراحی کرده و در ابتدای هر سال در اختیار خانوادهها قرار دادم تا با تکمیل آن آخرین اطلاعات مورد نیاز من را آماده نمایند. سپس این فرمها را بصورت یک کتابچه درآوردم و در مواقعی که نیاز بود از آن استفاده میکردم. این فرم به گونه ای راحی شده است که تمامی اطلاعات شناسنامه ای، خانوادگی، بیماریهای خاص و آدرس و تلفن منزل و محل کار والدین را مشخص میکند. با توجه به لزوم تکمیل مشخصات دانش آموزان در جاهای مختلف بخصوص سایت بگفا و نرم افزارهای ابتدایی و راهنمایی وجود این دفتر تأثیر فراوانی بر سرعت کار ما داشته و از مراجعههای مکرر ما به پرونده دانش آموزان جلوگیری میکرد.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...