- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
خشم معلم ها
حتماً برای شما، مانند همه مردم پیش آمده که خشمگین شوید. خشم شما با تعداد دانش آموز زیاد در کلاس و مدیریت آن و تدریس. واقعاً برایتان مشکل ساز می شود و فشارهای جسمی و روانی بر شما وارد می کند. وقتی خشم، قسمت احساسی «پیام من» را تشکیل می دهد، در دانش آموز چه اتفاقی می افتد:
- به صورت سرزنش و تحقیرآمیز استنباط شود.
- این خشم به جای این که احساس درونی معلم را آشکار سازد، ظاهراً انگشت اتهام را به سوی دانش آموز نشانه می رود. « من از دست تو عصبانی هستم» یا «تو مرا عصبانی کردی».
حالا ببینیم این احساس خشم از کجا می آید. معلم ها باید بدانند که احساس خشم، یک احساس اولیه نیست بلکه احساس ثانوی می باشد و به دنبال یک احساس ابتدایی پدید می آید.
در این جا از تکنیکی به نام «پیکان رو به پایین» نام می بریم که با اجرای آن شما می توانید بفهمید که احساس اولیه چیست که به صورت خشم نشان داده می شود.
- ابتدا به حالت های بدنی خود توجه کنید. علائمی را در بدن خود مشاهده می کنید، تپش قلب، احساس فشار بر سینه، و غیره، مهم است که اولین علامت را تشخیص دهید. اولین علامت معمولاً تپش قلب می باشد.
- با شناسایی اولین علامت، بر روی یک برگه بنویسید چه چیزی شما را در آن لحظه ناراحت کرده است.
با ذکر مثالی مراحل را توضیح می دهم.
در نظر بگیرید دانش آموزی تکالیفش را معمولاً مرتب انجام نمی دهد و نقص تکلیف دارد. در این موقع، معلم ممکن است خشمگین شود و سر دانش آموز داد بکشد. بهترین حالت این است که معلم از خود بپرسد، چه چیز الان او را ناراحت کرده است؟
پاسخ معلم: از این ناراحتم که علی، اکثر اوقات تکالیفش ناقص است.
سۆال بعد: اینکه علی تکالیفش را ناقص انجام می دهد، چرا من را ناراحت می کند؟
پاسخ احتمالی بعدی: درس را یاد نمی گیرد.
سۆال بعدی: اگر علی درس را یاد نگیرد چرا من ناراحت می شوم؟
پاسخ: اگر علی درس را یاد نگیرد، مردود می شود.
سۆال: اگر علی مردود می ِشود، چرا من را ناراحت می کند؟
پاسخ های احتمالی: مدیر فکر می کند من معلم بی عرضه ای هستم.
علی جذب بچه های خلاف کار می شود.
دوستان عزیز این سۆال و جواب را می توانید هم چنان ادامه دهید تا به لایه های زیرین خشم خود پی ببرید. در این هنگام متوجه می شوید که در زیر خشم، ممکن است یک احساس نگرانی، ناامیدی و غیره باشد.
در این هنگام راحت تر می توانید احساس خشم خود را مدیریت کنید زیرا می بینید که این احساس ناشی از احساسات دیگری است.
و از جنبه دیگر متوجه می شوید که نگاه شما کلاً چگونه است و در پی راهنمایی تخصصی از مشاوران زبده برمی آیید. این تکنیک را برای هر مسأله ای حتی خارج از مدرسه نیز می توانید استفاده کنید و اعماق زیرین احساسات و افکار خود را کشف کنید و به خودآگاهی برسید.
پیامدهای ارسال پیام های من
در مباحث پیشین، در مورد عوارض پیام های تو، صحبت کردیم. ولی گاهی سۆال می ِشود
«آیا پیام های من، خطری دارد یا نه؟»
بله، پیام های من نیز می تواند عوارض نامناسبی داشته باشد، که آنها را بررسی می کنیم:
- برملا کردن درون:
این خطر در بیش تر مردم، حداقل وقتی شروع به برخورد با «پیام های من» می کنند، محصوص است. «پیام های من» چون جملاتی هستند که از احساسات و نیازهای درونی پرده برمی دارد، این خطر را دارد که دیگران شما را دقیق تر بشناسند و به خصوصیات واقعی شما آگاه می شوند و این مسأله ممکن است، باعث طرد شما از طرف دیگران بشود. بنابراین کسی که به خود اعتماد زیادی ندارد، تمایل کم تری برای نشان دادن شخصیت اصلی خود دارد. ولی این همه ماجرا نیست زیرا از طرف دیگر، هرچه شما خود را کم تر نشان دهید، باعث به وجود آمدن رابطه سطحی، نقش بازی کردن و کمبود صمیمیت می ِشود.
- تغییر خود:
پیامد بعدی که فرستادن «پیام من» به وجود آورد، تغییر خود است که از بررسی وضعیت ها به دقت و بسیار بیش تر از گذشته اتفاق می افتد.
- سومین پیامد، مسئولیت است.
یکی از مشکل ترین نتایج «پیام های من» برای بیش تر مردم قبول مسئولیت برای خودشان است. زیرا که انتقال مسئولیت هر اشتباهی به گردن دیگری بسیار آسان تر است. ولی در عین حال این نتیجه می تواند منجر به رشد شخصیتی شما شود.
دستاوردهای موثر پیام های من
- دانش آموزان از این که متوجه می شوند معلم هایشان نیز احساسات دارند، تعجب می کنند.
- وقتی بچه ها متوجه تأثیر رفتارشان بر دیگران می شوند باعث به وجود آمدن هم دلی و تبدیل بی فکری آنها به مراقبت می شود.
- وقتی بچه ها می بینند هم سطح بزرگ ترها هستند، می توانند پاسخ دهنده و مسئول باشند.
- دانش آموزان در این وضعیت معلم خود را الگو قرار می دهند و ثمربخشی در روابط را می آموزند.
ناسازگاری در کلاس
در روابط انسانی، ناسازگاری اجتناب ناپذیر است و در رابطه معلم - شاگری نیز وجود دارد. مواردی پیش می ید که پیام های من، در تغییر رفتار ناپسند دانش موز یا محیط کلاس تأثیری ندارد. و روش هایی که تا به حال گفته ایم، مۆثر واقع نمی شود. اما این مسأله نیز ممکن است به دو دلیل باشد:
1- انگیزه دانش آموز برای انجام رفتار ناپسند آنقدری قوی است که نمی تواند یا نمی خواهد آن را تغییر دهد.
2- رابطه با معلم ن قدر ضعیف است که دانش موز کم ترین اهمیتی به کمک برای برورده شدن نیازهای او نمی دهد و بنابراین کشمکش بین معلم و شاگرد اتفاق می افتد.
برای بررسی تناقضات بین معلم و شاگرد، باید پاسخ سۆال های زیر را بدانیم:
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1618
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2106
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...