- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کاردارند. برخی از مردم،ورزشکار حرفه ای اند و گروهی ورزشکار آماتور . گروهی طرفدار و علاقه مندبه ورزش و دیدن برنامه ها، مسابقات و نمایش های ورزشی بوده، و عده ای نیز از راه ورزش امور زندگی خویش را می گذرانند.
وزارتخانه ها و ادارات ورزشی فراوانی تاسیس شده و مخارج زیادی صرف ورزش ، ساختن استادیومها، مجتمع ها وباشگاه های ورزشی و نیز تهیه وسائل و لباسهای ورزشی و یا تماشای مسابقات ورزشی می شود. بخش های قابل توجهی از برنامه های تلویزیون،رادیو،مجلات و سایر رسانه های گروهی، به ورزشی واخبار ورزشی اختصاص دارد و خلاصه ورزش یکی از اموری است که در جهان به صورت جدّی مطرح بوده و از جهات مختلف دارای اهمیت می باشد، از جمله:
امروزه یکی از مشکلات جامعه بشری، مسئله بی کاری و عوارض ناشی از آن است. بیکاری، به ویژه برای نوجوانان و جوانان و به خصوص در ایام تعطیلات تابستانی مدارس ومراکز آموزشی، بسیار خطرناک و مضرّ است و باید با آن مبارزه شده ، یا به نحوی اوقات کاری را پر نمود که مفید بوده و یا لااقل مضر نباشد. بسیاری از انحرافات، ازقبیل: اعتیاد به مواد مخدر، دزدی و ایجاد مزاحمت، دعواها و درگیری های خیابانی،انحرافات جنسی و ... زاییده بی کاری و ولگردی است.
ادامه اهداف تربیت بدنی دوره پنج ساله ابتدایی از طریق تکمیل استانداردها و فُرمها.
تعلیم مهارتهای لازم و آشنا ساختن دانش آموزان با مقرّرات و قوانین بازیها.
آشنایی و آموزش مهارتهای اولیه رشته های مختلف ورزشی.
افزایش تجارب اجتماعی و تقویت مبانی اخلاقی از طریق استفاده از خصوصیات بازیهای گروهی.
سنجش قوا به منظور شناخت استعدادهای ورزشی از طریق اجرای تستهای ورزشی و راهنمایی استعدادهای شناخته شده به مهارت های ورزشی.
برنامه ریزی جهت تدریس بهتر و آسانتر:
برنامه ریزی به ظاهر امری آسان می آید. لیکن با توجه به حساسّیت این مرحله آمادگی برای اجرای یک برنامه متناسب و مولّد دقت، صحت، دانستن عوامل مؤثر در برنامه و آگاهی از امکانات، محدودیت ها و شرایط کافی و شناخت مبانی برنامه ریزی مورد بحث و بررسی در برنامه ریزی به دو امر مهم برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی سازمانی باید توجه کرد که در اینجا به برنامه ریزی آموزشی و فعالیتهای ورزشی و سازماندهی فعالیتهای ورزشی اکتفا می کنیم. اگر بخواهیم یک برنامه آموزشی خوب طرح ریزی کنیم بطور مستّمر در راه بهبود برنامه ها بکوشیم، ابتدا هدفهای تربیتی مشخصی را باید در نظر بگیریم که در فصل قبلی تا حدودی به آن اشاره گردید را براساس مواد درسی انتخاب و در محتویات ماده درسی طرح شده قرار میدهیم و روشهای تدریس با ویژگیهای قید شده به مرحله اجرا می بایست گذارده شود. بدین ترتیب تمام جنبه های هر برنامه آموزشی فقط وسیله است برای رسیدن به هدفهای اصلی آموزش و پرورش.
اصول سازماندهی فعالیتهای ورزشی برای اجرای یک برنامة جامع ورزشی در سراسر سال با توجه به سه مرحله که ذکر میگردد، پیش بینی و مهیا گردد:
1) برنامة سالیانه 2) برنامة واحدی 3) برنامة جلسه ای (روزانه)
در سازماندهی برنامه های تربیت بدنی رعایت چند اصول ضرورت دارد:
1) سلسله مراتب 2) تنوع و تعدّد 3) کفایت تمرینی
4) فصول فعالیتها 5) انعطاف 6) وحدت و هماهنگی
برنامه ریزی اصولاً می بایست پیش آگاهیهای دقیقی داشته باشد که به نکاتی از آن اشاره می نمائیم:
« هدفهای برنامه تربیت بدنی، خصوصیات دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی، عوامل اقلیمی و جوی، امکانات تسهیلاتی، نیروی انسانی، احترام به گرایشها و سنتهای محلی و بومی و باورهای اجتماعی »
عواملی که تدریس درس تربیت بدنی را آسان می نماید:
شاگرد: اطلاع از خصوصیات جسمانی و روانی و اجتماعی دانش آموز.
وسایل (امکانات): داشتن امکانات و وسایل مورد نیاز در حدّ معقول.
معلم: ویژگی ساخت روانی و اجتماعی معلم.
توضیح: ساخت عبارتست از خصوصیات عقلانی، اجتماعی، روانی و جسمانی.
روش تدریس: انتخاب بهترین روش مناسب.
برنامه: داشتن طرح درس مناسب که از قبل تهیه و برنامه ریزی شده باشد.
مقتضیات زمان و مکان: مناسبت وقت مناسب از نظر جوی و محیط مناسب جهت آموزش موردنظر.
هدف آموزشی: عمده ترین اصل تدریس.
انتخاب روش تدریس مناسب می بایست با توجه به عوامل ذیل انتخاب گردد:
علاقمند ساختن دانش آموزان (تشویق و ترغیب) در حد معقول و پسندیده.
بهبود رشد نوجوانان و جوانان (تقویت ارگانهای داخلی) از قبیل دستگاه گردش خون و تنفس و غیره.
افزایش قابلیتهای جسمانی و توانایی های فردی: پرورش جسم و تأمین سلامت.
آموزش مهارتهای حرکتی و هماهنگ نمودن آنها با شرایط جسمانی کلی فراگیرندگان.
اصلاح ضعف های جسمانی: ضعف هماهنگی در اندام، ضعف عضلانی، ضعف قلب و دستگاه گردش خون و تنفس.
استراحت، سرگرمی و تفریحات سالم و ایجاد جاذبه برای سالم سازی.
مراحلی که قبل و در حین تدریس مربی برای آموزش بهتر باید بدان توجه نماید، عبارتند از:
تلاوت قرآن کریم و خواندن دعا قبل از تدریس (چنانچه درس روزانه در اولین زنگ صبح با درس تربیت بدنی شروع می گردد)
انعطاف و تسلیم در برابر نظرات به حق و درست شاگردان.
حُسن خلق و فروتنی.
حفظ حیثیّت خلق و فروتنی بعنوان یک الگوی تربیتی.
مداومت و استمرار آموزش (خستگی زودرس و بعبارت دیگر سَنبل ننمودن آموزش موردنظر)
انتخاب مطالب مورد آموزش مطابقت با استعداد کل کلاس داشته باشد.
رعایت ترتیب و تسلسل حرکات.
کوشش در تفهیم و احساس مسئولیّت در فراگیری و رد نشدن سریع از آموزش موردنظر.
تدریس ضوابط، مقرّرات و قواعد توأم با آموزش مهارت موردنظر.
تکرار و تمرین مورد آموزش و پرسش و پاسخ بصورت تئوری و عملی در آموزش موردنظر جهت ارزیابی و موقعیت در نحوة تدریس.
تذکر بسیار مهم در ارتباط با روشهای تدریس:
بطور کلی غرض از انتخاب روشهای تدریس در امر آموزش این است که تغییرهای مطلوبی در رفتار و کردار دانش آموزان ایجاد گردد (تعریف کوچکی از یادگیری). بعبارت دیگر عمل یادگیری بنحو احسن صورت پذیرد، چراکه کار و فعالیت یک معلم و یا مربی وقتی توأم با موفقیت خواهد بود که با انتخاب روش مناسب تغییرات یادگیری را در دانش آموزان آسانتر، مؤثرتر، مطمئن تر و سریعتر القاء نماید. ضمناً ناگفته نماند که هر معلمی عقاید، افکار و استعدادها، ابتکار و مدیریت ویژه ای را دارد. از این رو چگونگی استفاده از روشهای مختلف نیز برحسب شخصیت هر معلم فرق می کند.
ممکن است معلمی (مربی) از اجرای روش معینی نتیجه مثبت بگیرد. در حالیکه همان روش برای مربی دیگر سودمند نباشد.بنابراین هر معلم تربیت بدنی باید براساس امکانات موجود و رعایت تواناییهای مختلف دانش اموزان و همچنین ذوق و سلیقه و تواناییهای شخصی، روشی را انتخاب نموده که باعث موفقیت بیشتر او در امرآموزش به دانش آموزان واقع گردد.
هدف از درس تربیت بدنی در خلال آموزش باید در رفع نیازهای مثاگردها قرار بگیرد . که عمده ترین این اصول در دو بخش خلاصه می گردد.
الف: استفاده از روش های سازمان دهی درون کلاسی
ب: استفاده از روش های سازمان دهی برون کلاسی که شامل نظم و انضباط ، میل به بیرون ریختن هیجانات و میل به جلب نظر میباشد .
اصولی که مربیان لرای برقراری نظم و انضباط باید بدان توجه نمایند عبارتند از:
1) برای دانش آموزان چند مقررات کلاسی با توجه به شرایط محیطی وضع نمائید.
2) با دانش آموزان رفتار دوستانه ، اما جدی داشته باشید . در روزهای نخست شروع کار، بالاخص اگر به عنوان یک تازه وارد بیک مدرسه وارد شده اید، با اعتماد بنفس کارتان را آغاز نمائید.
( خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج)
3) بدون برنامه به کلاس نروید ( طرح درس ) و اصولا فرد مشکل ساز را در هرکلاس در نظر بگیرید .خوش خلقی کرده و با ادب هدایتش کنید و از قید و بندها چشم پوشی کنید . برای نفوذ و تسلط بر دانش آموزان تدابیر و فنون فراوانی بکار ببرید. برنامه های خود را طرح ریزی کنید . از پند و اندرز چشم پوشی کنید .
4) هرگاه که مجبور شدید با دانش آموزی با خشونت رفتار کنید ( در حد معقول و عرف حرفه ی معلمی) سعی کنیدکه دوباره روابط خود را به هرشکل که صلاح میدانیدبرقرار سازید .( با توجه به مسائل ویژه تربیتی در مرحله نوجوانی از نظر سن و دیگر مسائل نقش معلم در برقرار سازی ارتباط بسیار مهم است.)
5) سعی کنید از بحث و بگو مگو اجتناب کنید
6) صریح وقاطع رفتار کنید و محکم و ثابت قدم باشید .( ضمنا در این مورد می بایست شما دارای ویژگیهای یک معلم خوب و پرکار و فعال باشید. )
7) از روش های اصلاحی رفتاری (روانشناسی تربیتی ) استفاده کنید و برای موفقیت در این گونه موارد می بایست مطالعه داشته باشید ، تا بتوانید از نظر رفتاری با توجه به ویژگیهای سنی که بسیار مهم است رفتار ناصحیح فردمورد نظررادر کلاس اصلاح نمائید.
8) هنگامیکه به کلاس تسلط کامل دارید، از بعضی از چیزهای پیش پا افتاده و معمولی چشم پوشی نمائید.
هرگاه معلمی بخواهد وظیفه اش را به نحو احسن از نظر حرفه ی مقدس معلمی انجام دهد و تعلیماتش منشأء اثر واقع گردد می بایست به نکات ذیل توجه نماید.
1) آشنایی و تسلط کامل به مواردیکه تدریس می نماید.
2) داشتن مطالعه ی قبلی در زمینه بحث مورد نظر
3) طبق طرح و نقشه قبلی وارد کلاس گردد ( طرح درس روزانه)
4) در هنگام تدریس عملی، ملبس به لباس کامل ورزشی باشد .
5) در جایی بایستد که که کاملا هنگام تدریس همه ی دانش آموزان او را ببینند.( جاگیری مناسب)
6) تمام حرکات و فنون را طوری در آغاز کلاس درس دهد که مطمئن شود همگی متوجه شده اند.
7) حرکات را با تأنی و آرامش شروع نماید و زمانیکه مطمئن شد همگی متوجه شده اند ، به آموزش بعدی بپردازد .
8) سخنانش به طور واضح و رسا باشد.
9) خیلی کم صحبت نماید و با دقت کلمات را انتخاب کند.
10) اطمینان از اینکه حرکت را صحیح تعلیم داده، داشته باشد.
11) راهنمایی خوب و مفیدی در ابتدا و انتهای کلاس داشته باشد .
12) با توجه به وضع جسمانی حرکات تکرار شوند.( در صورت نیاز )
13) هرچه زودتر افراد را به بازی بگمارد (تمرین و تکرار هم توأم با رقابت باشد)
14) افراد هم قوه با هم تمرین نمایند.
15) در کارهایش با رویه ی دوستانه عمل نماید. ( در حد متعارف و ظرفیت افراد مورد اموزش)
16) از نظر صفات انسانی نمونه باشد.
تهیه و تنظیم برنامه تفضیلی یک جلسه درس:
یک رشته درس مجموعه ایست از مطالب ، فعالیت ها و منابع مختلف میباشد که تنها یک مدت زمان معین از برنامه آموزشی سالیانه را بخود اختصاص میدهد.
بدیهی است که یک رشته درسی باید به قسمت های کوچکتر جهت تدریس روزانه تقسیم گردد .
ضمناطرح درس روزانه شامل مجموعه فعالیت ها و برنامه هایی است که معلم از پیش جهت رسیدن به یک یا چند هدف آموزشی ویژه برای یک درس یا یک جلسه دریس سازمان می دهد. طرح درس روزانه موجب می شود که معلم فعالیت های ضروریآموزشی را به ترتیب و یکی بعد از دیگری در مراحل و زمانهای مشخص و به شیوه های منطقی پیش ببرد و نتایج حاصل از ان را برای تدریس برای مراحل بعدی اموزش مورد استفاده قرار دهد. در واقع این اعمال ارزیابی دائمی فعالیت های آموزشی را در برداشت که نتیجه آن بهبود کیفیت آموزش است.
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1609
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2096
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...