- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
افزایش علاقه مندی دانش آموزان پایه سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور به خواندن و درک مفاهیم درس زبان انگلیسی
تحقیق حاضر در سال تحصیلی …… در پایه سوم مدرسه راهنمایی ….. واقع در شهرستان ……… و با فراوانی 28 نفر دانش آموز انجام شده است. مسالهٔ مورد نظر بی علاقگی و کم کاری دانش آموزان در آموزش و یاد گیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی بوده و هدف از انجام این پژژ و هش، افزایش میزان علاقه مندی دانش آموزان پایهٔ سوم راهنمایی یاد شده به درس زبان انگلیسی و یادگیری درک مفاهیم آن بوده است.
بر این اساس، پژو هشگر با استفاده از روشهای علمی از منابع گوناگون تحقیق مانند: مدیر، همکاران، دانش آموزان، کتابها، مجلات و اینترنت به تجزیه و تحلیل آنها جهت شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد مساله و یافتن راه حلهای پیشنهادی پرداخت. سپس به انتخاب چندین راه کار عملی از میان راه حلهای پیشنهادی پرداخته و پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای آنها اقدام نمود که عبارت بودند از: استفاده از فلش کارتها همرا با تصاویر، اجرای نمایش متون انگلیسی کتاب درسی، تکرار و تمرین واژ ه ها در قالب متنهای مختلف. لازم به ذکر است، بعد از اجرای راه حلهای فوق، پژوهشگر توانست تا فراوانی دانش آموزان علاقه مند به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی را از 30 درصد به 70 درصد برساند. در پایان این نتیجه به دست آمد که استفاده از روشهای متنوع تدریس، توجه به تفاوتهای فردی و نیازها و علایق آنها و تقویت حافظهٔ دیداری و شنیداری در بالا بردن میزان علاقه به یادگیری درک مفاهیم انگلیسی مؤثر بوده است.
واژههای کلیدی:
درس زبان انگلیسی، علاقه مندی، درک مفاهیم، ارزشیابی، پایهٔ اول متوسطه، دانش آموزان
زبان توسعه یافته ترین ابزار فکری است که برای برقراری ارتباط بین انسانها و جوامع انسانی به کار گرفته میشود. گرچه با ابزارهای دیگری مانند علایم، هنرهای بصری همچون نقاشی و مجسمه سازی نیز میتوان ارتباط برقرار نمود، اما انتقال مفاهیم پیچیده ذهنی به سادهترین و کاملترین شکل ممکن فقط از طریق زبان نوشتاری و گفتاری ممکن است. اما جمعیت کرهٔ زمین به زبانهای مختلفی صحبت میکنند، زبانهایی که هر کدام به گوش دیگری غریب میآیند. طی سالیان اخیر به دلایل مختلف علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، زبان انگلیسی تبدیل به وسیلهٔ ارتباط مردمانی از فرهنگها و ملیتهای متفاوت شده است. در دنیای امروز، اگر بخواهید در رشتهٔ پزشکی تحصیل کنید یا مدیری موفق باشید، دانستن زبان انگلیسی برایتان یک ضرورت به شمار میآید. چرا که در آن صورت میتوانید در تجربیاتی که دیگر مردم دنیا به دست آوردهاند سهیم شوید و در ارتباطی تنگاتنگ با آنان، دانش خود را به روز نگه دارید
علاوه بر آن، در دنیایی که پیشرفت وسایل ارتباط جمعی رفته رفته آن را به دهکده ای فرضی بدل میکند، نیاز به زبانی مشترک برای برقراری ارتباط و پیشبرد اهداف علمی- اجتماعی بشر، بیش از پیش احساس میشود. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی که خواهی نخواهی به زبان ارتباط مردم دنیا بدل شده است در اولویت کاری تاجران، دانش پژوهان و .... قرار میگیرد. البته منظور از یادگیری، کسب تواناییهای لازم به اندازهٔ سخن پردازانی مانند شکسپیر و میلن نیست. بلکه تا حدی است که بتوان دریافت کدام واژه چه مفهومی می توا ند داشته باشد. ( www.aftab.ir)
لازم می دانم سخنی دربارهٔ ضرورت یادگیری زبان خارجی از حضرت امام خمینی (ره) نقل کنم:" بیش تر به زبان (خارجی) احتیاج نبود. امروز احتیاج است. باید زبانهای زندهٔ دنیا جزء برنامهٔ تبلیغاتی مدارس باشد ... امروز مثل دیروز نیست که صدای ما از ایران بیرون نمیرفت. امروز ما میتوانیم در ایران باشیم و در همه جای دنیا با زبان دیگری تبلیغ کنیم."
با توجه به مطالب یاد شده، آشکار میگردد که نقش و جایگاه درس زبان انگلیسی در زندگی انسان به چه میزان دارای اهمیت است. اما سؤال مهمی که مطرح میباشد آن است که، چرا بعضی از دانش آموزان به درس زبان انگلیسی علاقه مند نمیباشند؟ چرا در بررسی نتایج ارزش یابی درس زبان انگلیسی اغلب فراگیران از بخش واژگان و درک مفاهیم، نمرهٔ بیشتری از دست میدهند؟ چرا بعضی از دانش آموزان در پاسخ گویی به طور شفاهی دچار اضطراب میشوند؟ چرا بعضی از دبیران در تدریس این درس موفقیت چندانی ندارند؟ به راستی دلیل این ناکامیها چیست و عوامل آن کدامند؟
در مباحث روانشناسی تربیتی، انگیزش و تعلیم و تربیت رابطه ای مانند آب و ماهی دارند. برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان باید تلاش نمود تا فرد احساس نیاز کند. برای کسب مهارت در یک زمینه یا کسب دانش در موضوعی خاص اگر انگیزه، شوق و یا علاقه در میان نباشد، هیچ گاه به هدف خود نخواهیم رسید. برای اینکه بتوانیم میزان علاقه و میزان انگیزه را افزایش دهیم، از تقویت کنندههای مؤثر استفاده میکنیم.
در میان دروس دورهٔ راهنمایی، زبان انگلیسی زیاد مورد علاقهٔ اکثر دانش آموزان نیست ویا اینکه در یادگیری آن مخصوصاً" در واژگان و درک مفاهیم مشکلاتی دارند. زبان انگلیسی بسیار فرار است و اگر هر چند وقت یکبار تمرین نشود از یاد خواهد رفت. پژوهنده در این پژوهش از هر دو روش تقویت کنندهها هم بیرونی و هم درونی استفاده کرده تا به نتایج مطلوب خود برای حل این مشکل دست یابد.
بر این اساس، عنوان اقدام پژوهی حاضر این است:" چگونه توانستم دانش آموزان کلاس سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور را به خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی علاقه مند کنم." و هدف اصلی آن ایجاد انگیزه و افزایش علاقه در دانش آموزان یاد شده نسبت به مفاهیم و واژگان درس زبان انگلیسی میباشد.
از سوی دیگر، این تحقیق در پی آن بود تا علاوه بر افزایش علاقهٔ دانش آموزان پایهٔ سوم مدرسه راهنمایی 17 شهریور شهرستان علی آبادکتول به یادگیری واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیسی، میزان مهارت آنان را نیز در مکالمه وترجمهٔ متون مختلف انگلیسی و کاربرد آن در ارتقاء سطح آگاهی خود افزایش دهد.
اینجانب محمدحسن قاسمی با میزان تحصیلات فوق دیپلم زبان انگلیسی و لیسانس رشته زیست شناسی و حدود 25 سال سابقهٔ خدمت، در سال تحصیلی 92-91 با سمت دبیر زبان انگلیسی در آموزشگاه راهنمایی 17 شهریور مزرعه کتول واقع در شهرستان علی آبادکتول، مشغول به تدریس بودم. خانوادههای دانش آموزان از نظر اقتصادی و فرهنگی و هم چنین میزان سواد، در وضعیت نسبتاً" خوبی قرار داشتند. دانش آموزان کلاس اینجانب هم با فراوانی 28 نفر از این قاعده مستثنی نبودند. اما آ نچه ذهن اقدام پژوه را به خود مشغول کرده بود، به شرح زیر میباشد:
در اوایل سال تحصیلی یاد شده؛ همواره رفتار دانش آموزان در زنگ زبان انگلیسی، توجه مرا به خود جلب میکرد. بدان معنا که در این زنگ، کم تحرک تر و بی توجه به نظر میرسیدند. با توجه به رفتار آنها دریافتم که در جلساتی که گرامر (دستور زبان) تدریس و تمرین میشد، فراگیران با توجه بیشتری به درس گوش میکردند. اما زمانی که به آنها واژهها و متن (READING) تدریس میشد، آنها با بی حوصلگی به درس گوش می د ادند و دقت و توجه کافی را نداشتند.
طبق ارزشیابیهای مستمر در کلاس، اقدام پژوه دریافت که دانش آموزان نکات گرامری را خیلی بهتر و راحت تر یاد میگرفتند و سؤالات مربوط به گرامر (دستور زبان) را بهتر از قسمت لغات و درک مفاهیم پاسخ میدادند. اقدام پژوه در مقاله ای به موضوعی برخورد که نوشته بود: اکثر کسانی که در دوران مدرسه از زبان انگلیسی استفاده ای نمیبرند به علت نا آگاهی از اهمیت آن است. همین افراد وقتی وارد دانشگاه میشوند و میبینند که زبان علم دنیا و اینترنت و رسانهها انگلیسی است، بیشتر انگیزه برای یادگیری زبان دارند. برخی به دنبال آموختن آن میروند، برخی دیگر به همین شکل، فارغ التحصیل میشوند. بسیاری از دانشجویان حتی در دورههای کارشناسی ارشد و دکتری درس را تمام میکنند، بدون آنکه توانایی ترجمهٔ حتی یک متن انگلیسی ساده را داشته باشند چه برسد به متون تخصصی. و همانها میشوند استاد دانشگاه.
بنابراین اقدام پژوه علاقه مند شد تا این وضع را تغییر داده و زمینه ای فراهم آورد تا دانش آموزان بهتر و راحت تر واژگان و مفاهیم را درک کنند. پژوهنده فکر کرد تا با بهبود بخشیدن به توانایی درک مفاهیم در آینده، این دانش آموزان هم مؤثر میباشد، چون همان طور که ذکر شد، واژگان و درک مفاهیم زبان انگلیس در دانشگاهها و .... نیز برای آنها سودمند میباشد.
امروزه یادگیری زبان انگلیسی یک ضرورت انکار ناپذیر است. چرا که زبان انگلیسی، زبان علم است و آموزش رشتههای مختلف در سطوح عالی و تولید علم به زبان انگلیسی صورت میگیرد. با افزایش روند جهانی سازی ارتباطات بین المللی، برنامههای رادیویی وتلویزیونی، تجارت جهانی و آموزش علوم جدید همگی به زبان انگلیسی صورت میگیرند و عدم آشنایی به این زبان برابر با عدم زندگی در دنیای مدرن امروزی است. زبان انگلیسی از زبانهای زنده و بین المللی دنیاست که پر طرفدارترین زبان مکالمه ای دنیاست. و آنچه که این زبان را به زبانهای دیگر جهان متمایز میکند، یادگیری آسان و روان و آسان بودن در به کار بردن این زبان در مکالمه است.
آموختن این زبان برای دانش آموزان امری جدایی ناپذیر با پیشرفت تحصیلی میباشد. بر این اساس، هدف کلی از پرداختن به این پژوهش، علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری واژهها و در نتیجه خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی بوده است. به دلیل روشن تر هدف این پزوهش این بود کهه پس از اجرای طرح، میزان علاقه مندی دانش آموزان به یادگیری خواندن و درک مفاهیم درس زبان انگلیسی از 30 درصد به 7
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...