منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

تحقیق ویژه ارتقاء شغلی - تحقیق امور تربیتی



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 50     کد محصول :5733      حجم فایل:79,23 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چكيده:

امور تربيتي به عنوان نهادي در بطن آموزش و پرورش با هدف تربيت انسانهايي مطلوب و سازنده با معيارهاي اسلامي و الهي صدقه جاريه شهيد رجايي است اما حقيقت اين است كه سنت تربيت و پرورش رسمي دانش آموزان ريشه در گذشته دارد . اين مقاله به عنوان تاريخچه امور تربيتي ابتدا نگاهي به اين پديده در قبل از انقلاب دارد و سپس سير تكويني آن را بعد از انقلاب دنبال مي نمايد. در اين بررسي به تحولات نيروهاي تربيتي و ساختار اين تشكيلات كه در سه دهه گذشته رخ داده است پرداخته شده است.

مقدمه:

تاريخ هر پديده اي و بررسي آن در بستر زمان ضمن اينكه آدمي را به شناخت دقيقتر آن پديده رهنمون مي سازد قدرت پيش بيني و امكان تصميم گيري صحيح و هدايت مناسب آن را نيز فراهم مي سازد . آموزش و پرورش هر جامعه اي نيز به عنوان يك پديده اجتماعي در گذر زمان دستخوش تحولات و فراز و فرود هاي بسياري قرار مي گيرد . يكي از آن تحولات ، پيدايش امور تربيتي و توجه خاص به امر پرورش مهارتهاي لازم و ايجاد نگرش ها و ارزشهاي اخلاقي ، انساني و ديني در دانش آموزان است. تاثير چنين پديده اي بي شك در نظام آموزشي كشور و به تبع آن بر فرهنگ و تربيت اجتماعي آحاد مردم تاثير تعيين كننده اي دارد.

اگرچه در قديم الايام پدران و مادران كودكان خود را در گيرودار زندگي روز مره تربيت مي كردند و راه رسم زندگي و آداب كسب و كار و زراعت را به آنان مي آموختند ولي طبقات متوسط شهري و بعضا روستايي كودكان خود را به مكتب مي سپردند تا با سواد شوند و در كنار آن تربيت لازم را نيز پيدا مي كردند. اين سنت تا مدتها پيش نيز به طور غير رسمي ادامه داشت و اكنون نيز شايد در برخي جوامع داير باشد. بنابراين جاي ترديدي نيست كه نظام تعليم و تربيت  سابقه ديرينه اي  در کشورمان دارد و همين قدمت بر اهميت و ضرورت بررسي و تبيين تاريخي آن تاكيد مي نمايد.

آغاز تعليم و تربيت رسمي:

تعليم و تربيت رسمي  براي اولين  بار در زمان ناصرالدين شاه در ايران پاگرفت كه در آن زمان " وزارت علوم " نامگذاري شده بود. سپس در زمان مشروطيت " وزارت معارف " نام گرفت . اين وزارتخانه در سال 1329 شمسي  به " وزارت فرهنگ"  تغيير نام داد و در سال  1343 به سه نهاد "وزارت فرهنگ و هنر" و "وزارت آموزش و پرورش" و سازمان اوقاف تقسيم گرديد( دبيرخانه شورا). در بهمن ماه 1346 از بطن وزارت آموزش و پرورش دو وزارتخانه آموزش و پرورش و آموزش عالي متولد گرديد.

امور تربيتي قبل از انقلاب

تعيين نام  اين وزارتخانه با ترکيبي از دو مفهوم متفاوت " آموزش" و " پرورش "توسط نظام حاکم در سال 43 13بي دليل نبوده است . اساسا قبل از اينکه اين وزارت خانه به آموزش و پرورش تغيير نام دهد از سال 1341 توجه به تغيير فرهنگ نسل جوان و پرورش آنان متناسب با اهداف انقلاب سفيد شاهنشناهي و خواسته هاي طاغوتي رژيم دست نشانده پهلوي آغاز شده بود و سازمان پيشاهنگي از اولين نهادهايي بود که به دنبال تغيير نام اين وزارتخانه به آموزش و پرورش، امور پرورشي دانش آموزان را به عهده گرفت . بدين ترتيب كليه فعاليتهاي فوق برنامه از قبيل روزنامه نگاري ، نمايشنامه،  مسابقات درسي ، ورزشي و هنري در سطوح مختلف بين مدرسه اي ، شهري ، استاني و ملي ، اجراي مراسم صبحگاهي، بازديد از كارخانجات و موسسات توليدي ، برگزاري نمايشگاه صنايع دستي و كاردستي دانش آموزان ، اردوهاي دانش آموزان در سطح منطقه اي و ملي، اردو هاي تابستاني و كلوپ هاي هنري و  فعاليتهاي مشابه  تحت مديريت سازمان ملي پيشاهنگي ايران كه معاون آموزشي وزارت، خود رئيس اين سازمان بود اداره مي شد. سازمان پيشاهنگي با عناوين سه گانه : شير بچه ، پيشاهنگي و سيار در مقاطع تحصيلي ابتدايي ، راهنمايي و متوسطه و همچنين سازمان جوانان شير و خورشيد سرخ با فعاليتهاي متنوع از جمله نهادهاي تربيتي بودند که دانش آموزان را به سمت اهداف خاصي  هدايت مي نمودند.[1][1]

بعدها اداره كل امور تربيتي زير مجموعه  معاونت آموزشي قرار گرفت و با دو اداره امور فعاليتهاي فوق برنامه و اداره امور اردوها و مسابقات هنري و درسي در كنار سازمان پيشاهنگي و سازمان جوانان شير وخورشيد سرخ به طور مستقيم مسئوليت پرورشي دانش آموزان را به عهده گرفت . سپس تشکيلاتي به نام " لژيون خدمتگزاران بشر " به اين مجموعه افزوده شد كه چگونگي خدمات برون مرزي را به دانش آموزان مي آموخت .

امور تربيتي بعد از انقلاب

بعد از انقلاب  اسلامي يعني در هشتم اسفند 1358 ، با تدبير شهيدان ، رجايي و باهنر ، نهاد «امور تربيتي» در آموزش و پرورش با ساختار جديد و اهداف نظام اسلامي بنيان نهاده شد. اهميت اين تدبير ، زماني روشن مي شود که بدانيم در آن زمان ، آموزش و پرورش و مدارس کشور علاوه بر اين که گرفتار فرهنگ غربي و ستمشاهي بود ، آماج انواع  حملات گروههاي سياسي شده بود و اگر اين اقدام صورت نمي گرفت ، ميليون ها جوان کشور در معرض تبليغات گروههاي مختلف قرار گرفته بودند و مدارس کشور، بهترين ميدان جذب نيرو براي انواع گروههاي سياسي مي شد. علاوه بر اين ، ضرورت داشت که فرهنگ اسلامي  به نحو درست در ميان جوانان و دانش آموزان گسترش مي يافت و از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در آموزش و پرورش حراست مي شد. تاکيد مکرر امام خميني( ره ) بر تربيت صحيح جوانان و دانش آموزان در آن زمان ، به نوعي مهر تاييدي بر تشکيل نهاد «امور تربيتي» در مدارس به شمار مي رفت.

اين دو شهيد بزرگوار ( رجايي و با هنر ) با تاسيس نهاد امور تربيتي و جذب مربيان شريف و زحمت كش ، در حفظ دست‌آوردهاي انقلاب ، ترويج ارزش‌ها و معارف اسلامي، مبارزه با افكار انحرافي و مخرب پس از دوران پيروزي انقلاب ، حضور پرشور در خط مقدم جبهه هاي نبرد حق عليه باطل و پاسداري از شرف و حيثيت و هويت ديني و ملي ملت بزرگ ايران و تهييج دانش آموزان براي حركت در اين راه پرثمر ، برنامه ريزي در راستاي شناسايي و رشد و هدايت استعدادهاي ميليون‌ها نفر دانش آموز سهم بزرگي داشتند و همچنين شركت در سازندگي كشور و از همه مهم تر ، تلاش براي تربيت ديني دانش آموزان ، به فرموده‌ي مقام معظم رهبري ، حضرت آيت الله خامنه اي ، صدقه‌ي جاريه و كار حسنه اي از خود بر جاي گذاشتند.

حقيقت اين است که جوهر اصلي تأسيس امور تربيتي حفظ و حراست از انقلاب بود. يعني  انگيزه‌هاي سياسي بود كه موجب تأسيس اين نهاد گرديد. به همين دليل در آن روزگار شعار " مربيان تربيتي سربازان انقلابند " به عنوان نشاني از شهيدان رجايي و باهنر محور برنامه‌ريزي‌ها و فعاليت‌هاي امور تربيتي قرار گرفت . در واقع مسائلي از قبيل هنجار‌هاي رفتاري دانش‌آموزان و مهارتهاي اساسي و ساير مهارتهاي زندگي  كه بعداً به بدنه امور تربيتي ملحق شدند، نقشي در پيدايش اين نهاد نداشتند. امور تربيتي به ضرورت انقلاب اسلامي و به عنوان جبران كاستي‌هاي سياسي و عقيدتي و انقلابي كاركنان و معلمان آن روزگار در دل آموزش و پرورش شكل گرفت. به اين ترتيب در شرايط تأسيس جمهوري اسلامي و حضور گروه‌هاي سياسي و نظامي مخالف نظام، نهاد تربيتي براي دفاع از انقلاب و طاغوت‌زدايي در حوزه آموزش و پرورش تلاشهاي فراواني كرد. اسناد، سخنراني‌ها و عملكرد اين نهاد در دهة اول (67ـ 57) نشان مي‌دهد كه در اين برهه از زمان امور تربيتي كاركردي سياسي داشته و وظيفه آن مبارزه با گروه‌هاي سياسي مخالف انقلاب و بازماندگان رژيم سابق و نيز تامين نيرو براي جبهه و جنگ بوده است و با تثبيت نظام جمهوري اسلامي، حذف گروهك‌ها و پايان جنگ در سال 68 اين وظيفه به پايان مي رسد.

فعاليت مربيان تربيتي ابتدا منحصر به مدرسه بود ولي سپس متولياني براي پشتيباني آنان در ادارات آموزش و پرورش شهرستانها ، استانها و ستاد وزارتخانه تعيين گرديد . به طوري که تا سال 1360 اداره اي تحت نام  اداره کل امور تربيتي در ستاد وزارتخانه و نمايندگي هايي با عنوان امور تربيتي در سطح استانها و شهرستانها تمشيت امور تربيتي را در سطح کشور بر عهده گرفتند.

در اين ميان سازمان ملي پيشاهنگي ايران همچنان به فعاليت خود ادامه مي داد . زيرا امام خميني (ره)  رهبر كبير انقلاب اسلامي ايران در تاريخ  24/12/57 يعني يك ماه پس از پيروزي انقلاب در اجتماع چندين هزار پيشاهنگ و مربيان پيشاهنگي كه براي ديدار ايشان درمدرسه فيضه قم گرد آمده بودند فرمودند:" پيشاهنگي بايد باقي بماند و خدمات خود را ادامه دهد" . اما يكي دوسال بعد، فعاليتهاي  اين سازمان به حدي رنگ باخت و فراموش شد كه مجلس شوراي اسلامي در سال 1361 سازمان پيشاهنگي ايران را منحل نمود و كليه مايملك مادي آن كه شامل اردوگاهها وخانه هاي پيشاهنگي وفضاهاي آموزشي بود به امور تربيتي واگذار گرديد و بدين ترتيب امور تربيتي از نظر مادي و امكانات غناي بيشتري يافت .

امور تربيتي بعد از آن که در مدارس گسترش و قوام يافت ، کارهاي متعددي را برعهده گرفت و توانست جوانان زيادي براي خدمت به انقلاب اسلامي تربيت کند. کارنامه درخشان امور تربيتي  سبب شد که هنگام تصويب قانون وزارت آموزش و پرورش ، اين نهاد مورد توجه مسئولان قرار گيرد . به طوريکه  مجلس شوراي اسلامي در مصوبه 25 بهمن 1366 ، ذيل ماده 4 از فصل سوم قانون اهداف وزارت آموزش و پرورش ، چنين تصويب کرد : «جهت تقويت بنيه تربيتي نظام «واحد امور تربيتي» در سطح معاونت وزارت تشکيل مي شود.» (معاونت پرورشي و تربيت بدني )

بر اساس مصوبه فوق نهاد امور تربيتي در آموزش و پرورش با سه هدف عملياتي و اساسي در نظام آموزشي كشور گسترش يافت.

فهرست

شاخه های سه گانه «تبلیغ»، «تعلیم» و «تحقیق» برای احیای اندیشه انسانی 15
پرورش، عامل احیای انگیزه در انسان 16
سیطره فعالیت اندیشه و انگیزه در فرد و جامعه 16
نقش پر اهمیت «تصمیم» در فرد و جامعه 17
تأثیر بیشتر دیدار مربی تربیتی با دانش آموز 18
رشد دانش آموزان در سایه تغذیه مربیان پرورشی 18
ضرورت تعامل دو نهاد خانه و مدرسه 20
ارائه متون درسی اسلامی، نتیجه پرورش دینی 21
چگونگی اسلامی شدن علوم در مدارس و دانشگاه ها 22
ضرورت بهره برداری معارف اسلامی دربارأ علوم گوناگون 23
نگاه طبیعی علوم به پدیده های هستی، لاشه ای از دانش حقیقی 24
ضرورت به یادگیری دانش اسلامی 24
مدرسه 27
روشهای تدریس 28
ارسطو : 37
تفاوت کار ارسطو و افلاطون ؟ 39
اندیشه های لاک کدامند ؟ 41
تفاوت اندیشه های لاک و دکارت را بنویسید ؟ 41
منبع شناخت از دیدگاه لاک چیست ؟ 41
دیدگاه لاک در مورد تجربی بودن و رد دیدگا دکارت چیست ؟ 42
ههمیت فلسفه ی سیاسی لاک در چیست ؟ 42
اندیشه های سیاسی لاک کدامند ؟ 42
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

محصولات مرتبط
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35643
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقدمه   براساس نظریه موفقیت (انگیزش مبتنی بر موفقیت طلبی)، انسان ها هنگامی عملا به سطوح بالایی از بازدهی و کارآیی نائل می شوند که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در آنان ایجاد شده باشد .به عبارتی دیگر، هر چه نیاز افراد به کسب موفقیت بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فعالیت های آنها نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت . در چنین حالتی، پیوستگی شدید و نزدیکی میان انسانهایی که می...
پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35642
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی...
پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35641
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 4 صفحه قسمتی از فایل وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

قیمت: 15,000 ريال کد فایل:35640
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل پیشنهاد ارزشیابی با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم ؟ (بیش فعال) هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم. با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1287

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1609

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1072

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2097

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1555

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1406

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1296

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...