- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
1 تجارت الکترونیکی :تعاریف و مفاهیم
اجازه دهید کار را با نقطه نظر 7(پیتر دراکر) در مورد تجارت الکترونیکی شروع کنیم:تاثیر واقعی انقلاب اینترنت این بود که نقطه شروع را مشخص کرد.اما فقط "اطلاعات" نیست که باعث این تاثیر می شود."هوش مصنوعی" هم نیست. تاثیر کامپیوتر ها و پردازش داده در تصمیم گیری ٬تعیین راهبردها یا استراتژی هم نیست. بلکه چیزی است که کسی آن را پیش بینی نمی کرد و ده تا پانزده سال پیش واقعا صحبتی از آن به میان نیامده بود: این مورد "تجارت الکترونیکی" مهم ترین دستاورد اینترنت به عنوان مجرای جهانی توزیع کالا ٬خدمات و حتی مشاغل مدیریتی و تخصصی است. این پدیده تاثیر عمیقی بر اقتصاد ٬ بازارها و ساختار صنعت ٬ محصولات و خدمات ; بخش های مربوط به مصرف کنندگان ٬ تعداد آن ها و رفتارشان و حتی مشاغل و بازارهای کار داشته است. اما شاید این تاثیر بر اجتماع و سیاست ٬ بر نگرش ما به این دنیا و حتی خود ما عمیق تر باشد.(Drucker ,2002,pp.3-4)
تعریف تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی 1(EC)به روند خرید ٬ فروش ٬ انتقال یا تبادل محصولات ٬ خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت گفته می شود . تجارت الکترونیکی را می توان از دیدگاه زیر تعریف کرد:
ü ارتباطات :از دیدگاه ارتباطات٬تجارت الکترونیکی به معنای تحویل کالا ٬ خدمات ٬ اطلاعات ٬یا پرداخت ها از طریق شبکه های کامپیوتری یا به هر وسیله الکترونیکی دیگر است.
ü تجارت :از دیدگاه تجارت٬ تجارت الکترونیکی قابلیت خرید و فروش محصولات ٬خدمات و اطلاعات را در اینترنت و از طریق سایر سرویس های online ارائه می دهد.
ü فرآیند های کسب و کار :از دیدگاه فرآیند های کسب و کار ٬ تجارت الکترونیکی تجارت را به صورت الکترونیکی و با انجام فرآیند های کسب و کار در شبکه های الکترونیکی از طریق جایگزینی اطلاعات به جای فرآیندهای کسب و کار انجام می دهد.(Weill and vitale)
ü خدمات :از دیدگاه خدمات ٬ تجارت الکترونیکی ابزاری است که در جهت اهداف دولت ها ٬ موسسات ٬ مصرف کنندگان و مدیران عمل کرده ٬ هزینه های خدمات را کاهش داده و در عین حال کیفیت خدمات به مشتریان را افزایش داده و زمان تحویل آن را تسریع می کند.
ü آموزش : از دیدگاه آموزشی ٬ الکترونیکی یادگیری online را ممکن ساخته و به آموزش در مدارس ٬ دانشگاه ها و سایر سازمانها از جمله سازمانهای تجاری کمک می کند.
ü مشارکت : ازدیدگاه مشارکت ٬ تجارت الکترونیکی چارچوبی برای همکاری چه در داخل سازمان و چه بین سازمان های مختلف است .
ü اجتماعی : از دیدگاه اجتماعی ٬ تجارت الکترونیکی محلی برای گردهم آیی اعضا برای آموزش ٬ انجام معاملات و همکاری است.
تعریف کسب و کار الکترونیکی2
برخی افراد اصطلاح تجارت را فقط به معنای معاملات صورت گرفته بین شرکای تجاری قلمداد می کنند.اگر این تعریف از تجارت را در نظر بگیریم ٬ اصطلاح تجارت الکترونیکی کاربرد بسیار محدودی خواهد داشت . بنابراین بیشتر افراد ترجیح می دهند در عوض از اصطلاح کسب و کار الکترونیکی استفاده کنند. منظور از کسب و کار الکترونیکی تعریف وسیع تری از تجارت الکترونیکی است که نه تنها خرید و فروش کالا و خدمات بلکه خدمات رسانی به مشتریان ٬ همکاری با شرکای تجاری ٬ برگزاری دوره های آموزشی الکترونیکی و انعقاد قراردادهای همکاری الکترونیکی در درون سازمان را نیز شامل می شود . به عفیده Mckay و Marshall٬ منظور از کسب و کار الکترونیکی در حقیقت کاربرد اینترنت و سایر فناوری های اطلاعات برای پشتیبانی از تجارت و بهبود عملکرد تجاری است.البته برخی معتقدند کسب و کار الکترونیکی متشکل از فعالیت هایی است که مربوط به خریدو فروش از طریق اینترنت نیست ٬ بلکه فعالیت های همکاری و مشارکت تجاری را در بر می گیرد . در این کتاب منظور ما کاربرد وسیع تر تجارت الکترونیکی است که در حقیقت معادل کسب و کار الکترونیکی می باشد. در این متن از هر دو اصطلاح فوق استفاده شده است.
تجارت الکترونیکی : خالص یا نا خالص
بسته به میزان دیجیتالی شدن (انتقال از شکل فیزیکی به شکل دیجیتال) می توان تجارت الکترونیکی را به شکل های مختلفی دسته بندی کرد:
1) محصول (خدمت) فروخته شده 2) فرآیند فروش 3)عامل تحویل (یا واسطه)
chio(1997) چارچوبی را برای این منظور تهیه کرده است که در شکل 1-1 می بینید. در این چارچوب پیکر بندی احتمالی این سه بعد مختلف را می بینید .محصول می تواند فیزیکی یا دیجیتالی باشد. فرآیند ممکن است فیزیکی یا دیجیتالی باشد و واسطه ارسال نیز احتمال دارد فیزیکی یا دیجیتال باشد. این احتمالات هشت مکعب ایجاد می کنند که هر کدام دارای سه وجه هستند. در تجارت سنتی ٬ هر سه وجه این مکعب فیزیکی است (مکعب سمت چپ پایینی) .در تجارت الکترونیکی خالص ٬ تمام وجوه دیجیتال هستند (مکعب سمت راست بالایی). تمام مکعب های دیگر ترکیبی از وجوه دیجیتال و فیزیکی را شامل می شوند. اگر دست کم یک وجه دیجیتال وجود داشته باشد ٬وضعیت موجود را تجارت الکترونیکی اما تجارت الکترونیکی نا خالص می نامیم. برای مثال ٬ خرید کامپیوتر از سایت وب Dell یا خرید کتاب از Amazon .com تجارت الکترونیکی ناخالص است زیرا محصول به صورت فیزیکی ارسال می شود . اما خرید کتاب الکترونیکی از Amazon.com یا خرید محصول نرم افزاری از Buy.com را تجارت الکتونیکی خالص می نامیم ٬ زیرا محصول ٬ ارسال ٬ پرداخت و انتقال به خریدار تماما به صورت دیجیتال صورت می گیرد.
سازمان های تجارت الکترونیکی
سازمان های کاملا فیزیکی (شرکت ها) با عنوان سازمان های brick-and –mortar (یا اقتصاد سنتی ) شناخته می شوند ٬ در حالی که شرکت هایی که فقط در فعالیت های تجارت الکترونیکی شرکت دارند سازمان های مجازی یا pure-play نامیده می شوند.سازمان های click-and –mortar (یا click –and –brick) سازمان هایی هستند که برخی فعالیت های تجارت الکترونیکی را انجام می دهند٬ اما عمده فعالیتهای خود را به صورت فیزیکی دنبال می کنند. در حال حاضر بیشتر شرکت های brick –and–mortar در حال تبدیل شدن به نوع click –and –mortar
هستند (مانندMarks &Spencer) .
تجارت الکترونیکی اینترنتی و غیر اینترنتی
تجارت الکترونیکی بیشتر از طریق اینترنت انجام می شود ٬ اما می توان آن را از طریق شبکه های خصوصی مانند شبکه های ارزش افزوده (VAN ها ; شبکه هایی که قابلیت های ارتباطی را به فعالیت های معمولی اضافه می کنند ) ٬ شبکه های محلی (LAN ها ) یا حتی در یک دستگاه تنظیم شده مستقل پیاده کرد. برای مثال خرید مواد خوراکی از دستگاه فروش الکترونیکی که باکارت هوشمند پرداخت می شود. یا تلفن همراه ماهواره ای را می توان فعالیت تجارت الکترونیکی به حساب آورد.
به عنوان نمونه ای از تجارت الکترونیکی غیر اینترنتی می توان به کارمندان شرکت (مانند متخصصین سفارش گیری) اشاره کرد که مجهز به کامپیوتر های سیار با قابلیت تشخیص دست خط هستند.بلافاصله پس از تماس تلفنی برای سفارش محصول ٬ فرد می تواند سفارش را به صورت یاد داشت وارد سیستم کند ( برای مثالی با جزییات بیشتر می توانید به بخش مثالی از دنیای واقعی در انتهای همین فصل مراجعه کنید) .
بازارهای الکترونیکی و سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی و درون سازمانی
تجارت الکترونیکی را می توان در بازارالکترونیکی مورد استفاده قرار داد که در آن خریداران و فروشندگان به صورت online ملاقات کرده و کالا ٬ خدمات ٬پول یا اطلاعات را با هم مبادله می کنند. بازارهای الکترونیکی توسط سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی یا درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند سیستم های اطلاعاتی بین سازمانی1 سیستم هایی هستند که در آن ها پردازش معاملات و تبادل اطلاعات بین دو یا چند سازمان صورت می گیرد. فعالیت های تجارت الکترونیکی که در درون یک سازمان صورت می گیرد توسط سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم ها را intrabusiness EC نیز می نامند.
بخش 2-1 : مروری بر سوالات
1. تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی را تعریف کنید؟
2. تجارت الکترونیکی خالص و ناخالص را مقایسه کنید.
3. سازمانهای click –and –mortar را تعریف کنید.
4. بازار الکترونیکی٬IOS و سیستم های اطلاعاتی درون سازمانی را تعریف کنید.
3-1 چارچوب تجارت الکترونیکی ٬ طبقه بندی ها و محتوا
در اینجا قصد داریم شما را با روش جدیدی برای انجام معاملات آشنا کنیم (ازنظر الکترونیکی٬ به کار بردن شبکه ها و اینترنت )شرکت Dell تنها شرکتی نیست که وارد دنیای تجارت online شده است .هزاران شرکت دیگر از شرکت های عمده فروشی گرفته تا بیمارستان ها به این سمت سوق پیدا کرده اند.
به طور کلی تجارت الکترونیکی یا به صورت B2C1است یا به صورت B2B2. در معاملات B2C٬ معاملات online بین تجار و فرد مصرف کنند گان انجام می گیرد. مانند زمانی که شخصی کامپیوتری را از dell.com خریداری می کند . در معاملات B2B٬ تجار معاملات online را باسایر تجار انجام می دهند. مانند زمانی که Dell به صورت الکترونیکی برخی قطعات را از تولید کنندگان آن ها خریداری می کند.در ضمن Dell به صورت الکترونیکی با سایر شرکای خود نیز همکاری داشته (تجارت الکترونیکی) و خدماتی را به صورت online برای مشتریان فراهم می کند (e-CRM) . انواع دیگر تجارت الکترونیکی را به زودی شرح خواهیم داد.
تجارت الکترونیکی هنوز به صورت کاملا جهانی مورد استفاده قرار نمی گیرد.(کمتر از پنج درصد تمام معاملات به این شکل انجام می گیرد. ).البته طبق پیش بینی های صورت گرفته در ده یا بیست سال آینده استفاده از آن مرسوم خواهد شد.(Druker2002) . محاسبات کامپیوتری شبکه ای زیر ساخت تجارت الکترونیکی را تشکیل می دهد. و به طور روز افزون به عنوان محیطی استاندارد برای کاربردهای تجاری ٬ منازل و دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.در این محیط چندین کامپیوتر به یکدیگر و به ابزارهای الکترونیکی دیگری متصل می شوند که در محل های دیگری قرار گرفته اند.برای این اتصال از شبکه های ارتباطی راه دور از جمله شبکه های بی سیم استفاده می شود.این اتصال به کاربران امکان می دهد تا به اطلاعاتی دسترسی یابند که در مکان های مختلفی ذخیره شده اند و با افرادی در مناطق دور دست جغرافیایی ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند.
هرچند برخی از افراد هنوز هم از کامپیوتر های مستقل استفاده می کنند٬ اما اکثر آنها از کامپیوتر هایی استفاده می کنند که به محیط شبکه ای بزرگی به نام اینترنت متصل است.در برخی از سازمان ها نیز از محیط شبکه ای کوچک تری به نام اینترانت استفاده می شود. منظور از اینترانت شبکه ای شرکتی یا دولتی است که از ابزار های اینترنت مانند مرور گر وب و پروتکل های اینترنت استفاده می کنند. محیط کامپیوتری دیگری نیز وجود دارد که اکسترانت3 نام داردو شبکه ای است که از اینترنت برای اتصال چندین اینترانت کمک می گیرد.(رجوع کنید به Fingar2000).
چارچوب تجارت الکترونیکی
گستره تجارت الکترونیکی بسیار متنوع بوده و فعالیت ها ٬ واحد های سازمانی و فناوری های بسیاری را در بر می گیرد.(رجوع کنید به shaw2000). بنابراین استفاده از چارچوبی خاص برای توضیح در مورد محتوای آن مفید است. در شکل 2-1 چنین چارچوبی معرفی شده است.
همانطور طور که در شکل می بینید ٬کاربرد های فراوانی برای تجارت الکترونیکی وجود دارد (بالای شکل) که برخی از آنها را قبلا توضیح داده ایم. و سایر کاربردها را در این فصل شرح خواهیم داد(رجوع کنید به Laudon and Traver 2005;Jelassi and Enders2005و Farhoomand and Lovelock 2001) . شرکت ها برای اجرای این عملکرد ها به اطلاعات ٬ زیر ساخت و سرویس های پشتیبانی صحیحی نیاز دارند. در شکل 2-1 کاربردهایی از تجارت الکترونیکی را می بینید که توسط زیر ساخت و با استفاده از پنج قانون پشتیبانی می شوند. این قوانین عبارتند از:
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...