- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
آنچه میشنویم، فراموش میکنیم. آنچه میبینیم، به خاطر میسپاریم آنچه انجام میدهیم، یاد میگیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری» اتفاق میافتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.
هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود. خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل، هوش، دست، چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است. لذا این انسان است که بتواند استفادهٔ بهینه و تفکر عالی از آنها داشته باشد.
از آن لحظه که واقف کردیم محتوای حرفه و فن تغییر یافته و نیز بیشتر محتوای آن (60 درصد) بر مبنای حیطه مهارتی (روان – حرکتی) و عملی تدوین شده است، بسیار مسرور گشتم، زیرا پیوسته آرزوی دلم بود که روزی باشد ما دبیران حرفه و فن و دانش آموزان از محفوظات درس دور باشیم و به جانب تفکر و نوآوری، خلاقیت و مهارت عملی روی بیاوریم، بالاخره انتظار بسر رسید، اما، اما، اما ... با توجه حاصل تجربیات در طول دوران مدرسی، دبیری، سرگروه استانی، ناحیهٔ، مطالعات، بازدیدها، بحث و تبادل نظر با ابوالجمعی دبیران آموزش حرفه و فن به نظر میرسد اهداف آموزش محتوای کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن در مقاطع راهنمایی محقق نخواهد شد مگر این که موارد زیر مورد توجه خاص بیش از پیش قرار گیرد:
1- ما معلمان موانعی که موجب رشد و بروز بهانهها از جمله: ((کارگاه نداریم، فضای کارگاه با آزمایشگاه یکسان است، کارگاه متصدی ندارد، آموزش ضمن خدمت کافی نیست، کارگاه تجهیز نیست، مدیر و معاون در حد انتظار همکاری نمیکند، دانش آموزان به انجام کار عملی علاقه ندارند، اولیاء به اهمیت آموزش حرفه و فن کم توجه است و ...)) کنارگذاشته و دنبال ارائه راهکارهای ممکن باشیم.
2- جایگاه آموزش حرفه و فن مانند دروس زبان، علوم، عربی و ... در مقاطع راهنمایی تبیین گردد و کاملاً" شناخته شود.
3-انگیزش و زمینهٔ علاقمندی دانش آموزان نسبت به یادگیری محتوای آن، فراهم گردد.
4- دیدگاه و نگرش اولیاء نسبت به محتوای آموزش حرفه و فن تجدید نظر گردد.
باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات. تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیفترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق میشود و دوست دارد خود را درگیر مهارتهای عملی کند. باید بپذیریم که حرفه و فن دروازهٔ ورود به دنیای کار عملی است و موجب رفع خستگی روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است.
درس حرفه و فن است که به دانش آموزان یاد میدهد که چگونه نیازهای اولیهٔ خود را رفع نمایند و از ابزارهای بسیار ساده برای ساخت وسیلهٔ مورد نیاز، بهره مند شوند و تولید خلاقیت و تقویت استعداد فراگیران میگردد و روحیهٔ دوستی، تعامل در گروه، همکاری و احترام به یکدیگر، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمایان میسازد.
درس حرفه و فن است که به جنبهٔ کاربردی علوم مختلف میپردازد و در اکثر کشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقی شده است. بنابراین، این درس بدون حمایت و توجه خاص عوامل اجرایی بویژه مدیران مدارس، اولیاء، مسئولین ذیربط به اهداف غایی و مدنظر مؤلفین نخواهد رسید.
سئوال: آیا تاکنون کارهای عملی (دست ساخته) دانش آموزان را چون کتابهای درسی، ورقههای امتحانی و ... در گوشه و کنار مدرسه یا سطل زباله مشاهده کردهاید؟ (قضاوت دقیق بر عهدهٔ شما عزیزان میباشد) اما قطعاً" خواهید گفت خیر، یا بندرت، زیرا دانش آموزان به دست ساختههای خود عشق میورزند و آن را برای خودش محترم و دست رنج خود میداند. پس مدیر محترم، من معلم، متصدی کارگاه، مسئول محترم و زبده و عاشق به آینده نگری میهن خود، به این همه علاقه و عشق دانش آموزان چه فکر میکنیم یا فکر خواهیم کرد؟! و برای توسعه آن و بهره برداری صحیح، در جهت پرورش همه جانبهٔ شخصیت دانش آموزان چه برنامه ریزی میکنیم و یا برنامه ریزی کردهایم؟!
اکنون چند سال است از تألیف کتب جدید التالیف آموزش حرفه و فن سپری شده است ولی گام اساسی از منظر رویکرد محتوای آن، برداشته نشده است و تعاملات مثبت که باید در رفع مشکلات، موانع و توسعهٔ رویکرد مشارکتی و فعال به طور جدی و عملی باید انجام گیرد، صورت نگرفته است!!!
شاغل اين پست بارعايت موازين شرعي واسلامي ومطابق مقررات اداري ومالي زير نظرمدير مدرسه عهده داروظايف مشروحه زيرخواهدبود :
1- كوشش و اهتمام در به وجود آوردن محيطي كاملاً آموزنده و پرورش دهنده دركلاس منطبق با موازين و معيارهاي اسلامي به طوري كه زمينه ي شكوفاشدن استعداد هاي فطري وخدا دادي دانش آموزان ازهرجهت فراهم باشد .
2-نظارت كامل بررفتاروكرداردانش آموزان وارشادآنان باتوجه به اصول وشيوه هاي تربيتي اسلامي.
3-كوشش درايجادروحيه ي نظم وترتيب ودقت وهم كاري وتعاون دردانش آموزان وعلاقه مند نمودن آنان به تحقيق وتفحص .
4-اجراي برنامه هاي آموزشي-پرورشي مصوب(تدريس به موقع كليه ي موادبرنامه طبق جدول ساعات كارهفتگي(تقويم اجرائي) وزمان بندي سالانه واهتمام دربهبودكيفيت آموزشي ازطريق به كارگرفتن شيوه وروش جديدتدريس بااستفاده ازوسايل كمك آموزشي وتهيه ي طرح درس ) .
5-گروه بندي دانش آموزان به منظورپيشرفت تحصيلي آنان تادانش آموزاني كه به عللي پيشرفت تحصيلي مناسب نداشته اندبتوانندازدانش آموزان داراي پيشرفت تحصيلي بهره مندبشوند .
6-برقراري حفظ نظم دركلاس .
7-آماده كردن وسايل لازم براي تدريس وتشريح دركلاس درس متناسب باموضوعات درسي
8-مطالعه ي مداوم درزمينه ي آخرين روش هاي تدريس وكتب تربيتي وعلمي به منظوربالابردن سطح آگاهي هاومهارت هاي شغلي .
9-مشخص نمودن تمرينات وبرنامه ها(تكاليف)يي كه لازم است دانش آموزان جهت تفهيم بهتر دروس درمنزل انجام دهند .
10-رسيدگي مستمربه تكاليف وفعاليت هاي انجام شده جهت بهبودكارآنان .
11-حضوربه موقع دركلاس واهتمام دربالابردن كيفيت كارتدريس بااستفاده ازروش هاي جديدبا توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان .
12-بررسي ريزموادوكتب درسي وارائه ي پيشنهادهاي مناسب درجهت رفع نقايص احتمالي .
13-توجه به وضع بهداشتي دانش آموزان وهم كاري بامسئولين دراين زمينه .
14-شركت دركلاس هاي كارآموزي وبازآموزي كه ازطرف مسئولين آموزش ضمن خدمت و اداره ي آموزش وپرورش منطقه ابلاغ مي گردد .
15-فراهم كردن موجبات ارزشيابي به موقع ازپيشرفت تحصيلي دانش آموزان وتجزيه وتحليل نتايج آنان . وشناسايي علل پيشرفت ياعدم پيشرفت تحصيلي وسعي درتقويت نقاط قوت واتخاذتدابيرلازم جهت رفع نقاط ضعف يادگيري دانش آموزان .
16- انجام ارزشيابي هاي تشخيصي،تدريجي وپاياني برابرآيين نامه هاودستورالعمل هاي مربوط .
16-دقت برامتحانات شفاهي وعملي دانش آموزان .
18-تصحيح دقيق اوراق امتحاني دانش آموزان درهرنوبت (داخلي) انتقال وثبت نمرات امتحاني درليست معلم وتسليم ريزنمرات به دفترمدرسه ظرف مدت مقرروبرابردستورالعمل هاي مربوط .
19-تبادل نظربامعلمان ومشاوران راهنماوشركت درشوراهاي آموزشي-پرورشي مدرسه وگردهمائي هاو ارائه ي پيشنهادهاي لازم
20-شركت فعالانه درگروه هاي آموزشي مربوط وتبادل نظرباسايرهمكاران دراجراي بهتربرنامه هاي درسي وارائه ي پيشنهادهاي لازم .
21- هم كاري وتبادل نظربااولياءدانش آموزان درمواردلازم به منظورآگاهي ازوضع رفتارو تحصيلات دانش آموزان وراهنمائي خانواده هابراي چاره جوئي دشواري هاومسائل تحصيلي دانش آموزان بااطلاع مديرمدرسه .
22-رسيدگي مرتب به كيفيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان وثبت نمرات آنان براساس مفادآيين نامه امتحانات .
23-انجام آزمايش هاوكارهاي عملي لازم باتوجه به محتواي كتب درسي مربوط .
24-ثبت خلاصه اي ازآزمايش هاي انجام شده ونتايج آن توسط دانش آموزان يامعلم دردفترمربوط .
25-دقت ومراقبت دروضع پوشش دانش آموزان وتذكرلازم به آنان دراين زمينه .
26-شركت فعال درجلسات شوراي معلمان واظهارنظروارائه ي پيشنهادهاي لازم .
27-توجه لازم موردي به دانش آموزاني كه دريادگيري نارسائي هايي دارندوياديرآموزهستند .
28-سعي درشناسائي ناهنجاري هاي رفتاري ونارسائي هاي اخلاقي ومشكلات خانوادگي دانش آموزان وهم كاري بامديروديگرمسئولين واوليا درجهت اصلاح مشكل آنان .
29-هم كاري ومساعدت لازم بامسئولين وحضوربه موقع درمدرسه درجريان برگزاري امتحانات داخلي ويانهائي كه به عنوان ناظر،مراقب يامسئول حوزه معرفي مي گردند .
30-رسيدگي مرتب به حضوروغياب دانش آموزان وارائه ي گزارش هاي لازم به اولياء مدرسه -هم كاري درتشكيل وتنظيم پرونده هاي تحصيلي دانش آموزان .
31-انجام سايرامورارجاعي مربوط
مهمترین مقوله در تدوین محتوای آموزش حرفه و فن 60% فعالیتهای عملی و رویکرد مشارکتی و فعال وآشنایی با مشاغل مختلف موجود در محیط زندگی میباشد، این امر تحقق نمییابد مگر این که عوامل اجرایی در این امر در محقق آن اهتمام ورزند:
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2107
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...