- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فایل ورد قابل ویرایش
1 تجارت الکترونیکی :تعاریف و مفاهیم
اجازه دهید کار را با نقطه نظر 7(پیتر دراکر) در مورد تجارت الکترونیکی شروع کنیم:تاثیر واقعی انقلاب اینترنت این بود که نقطه شروع را مشخص کرد.اما فقط "اطلاعات" نیست که باعث این تاثیر می شود."هوش مصنوعی" هم نیست. تاثیر کامپیوتر ها و پردازش داده در تصمیم گیری ٬تعیین راهبردها یا استراتژی هم نیست. بلکه چیزی است که کسی آن را پیش بینی نمی کرد و ده تا پانزده سال پیش واقعا صحبتی از آن به میان نیامده بود: این مورد "تجارت الکترونیکی" مهم ترین دستاورد اینترنت به عنوان مجرای جهانی توزیع کالا ٬خدمات و حتی مشاغل مدیریتی و تخصصی است. این پدیده تاثیر عمیقی بر اقتصاد ٬ بازارها و ساختار صنعت ٬ محصولات و خدمات ; بخش های مربوط به مصرف کنندگان ٬ تعداد آن ها و رفتارشان و حتی مشاغل و بازارهای کار داشته است. اما شاید این تاثیر بر اجتماع و سیاست ٬ بر نگرش ما به این دنیا و حتی خود ما عمیق تر باشد.(Drucker ,2002,pp.3-4)
تعریف تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی 1(EC)به روند خرید ٬ فروش ٬ انتقال یا تبادل محصولات ٬ خدمات و یا اطلاعات از طریق شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت گفته می شود . تجارت الکترونیکی را می توان از دیدگاه زیر تعریف کرد:
ü ارتباطات :از دیدگاه ارتباطات٬تجارت الکترونیکی به معنای تحویل کالا ٬ خدمات ٬ اطلاعات ٬یا پرداخت ها از طریق شبکه های کامپیوتری یا به هر وسیله الکترونیکی دیگر است.
ü تجارت :از دیدگاه تجارت٬ تجارت الکترونیکی قابلیت خرید و فروش محصولات ٬خدمات و اطلاعات را در اینترنت و از طریق سایر سرویس های online ارائه می دهد.
ü فرآیند های کسب و کار :از دیدگاه فرآیند های کسب و کار ٬ تجارت الکترونیکی تجارت را به صورت الکترونیکی و با انجام فرآیند های کسب و کار در شبکه های الکترونیکی از طریق جایگزینی اطلاعات به جای فرآیندهای کسب و کار انجام می دهد.(Weill and vitale)
ü خدمات :از دیدگاه خدمات ٬ تجارت الکترونیکی ابزاری است که در جهت اهداف دولت ها ٬ موسسات ٬ مصرف کنندگان و مدیران عمل کرده ٬ هزینه های خدمات را کاهش داده و در عین حال کیفیت خدمات به مشتریان را افزایش داده و زمان تحویل آن را تسریع می کند.
ü آموزش : از دیدگاه آموزشی ٬ الکترونیکی یادگیری online را ممکن ساخته و به آموزش در مدارس ٬ دانشگاه ها و سایر سازمانها از جمله سازمانهای تجاری کمک می کند.
ü مشارکت : ازدیدگاه مشارکت ٬ تجارت الکترونیکی چارچوبی برای همکاری چه در داخل سازمان و چه بین سازمان های مختلف است .
ü اجتماعی : از دیدگاه اجتماعی ٬ تجارت الکترونیکی محلی برای گردهم آیی اعضا برای آموزش ٬ انجام معاملات و همکاری است.
موفقیت های تجارت الکترونیکی
در چند سال اخیر شاهد تاسیسات موفقیت آمیز شرکت های مجازی تجارت الکترونیکی مانند eBay٬ Google٬Yahoo!٬VeriSign٬AOL وCheckpoint بوده ایم. شرکت های click-and –mortar مانند Cisco٬General Electric٬IBM٬Intel و Schweb نیز با موفقیت های زیادی روبرو بودند(رجوع کنید به Carton2002٬Farhoomand and loveloke 2001٬Mullaney 2004٬Jelassi and Enders2005).داستان موفقیت شروع هایی مانند Alloy.com٬drugstore.com٬ FTD.com٬PTSweb.com و Campusfood.com را نیز حتما شنیده اید.
شکست های تجارت الکترونیکی
از سال 1999 تعداد زیادی از شرکت های تجارت الکترونیکی ٬ به خصوص آنهایی که از مدل e-tailing استفاده می کنند ٬ باشکست روبرو شدند.(رجوع کنید به Useem 2000;disobey.com/ghostsites٬carton 2000٬Perkins and perkins 2001 وKaplan 2002). شکست های معروف B2C عبارتند از eToys٬Xpeditor٬MarchFirst٬Drkoop.com٬Webvan.com٬ و Boo.com در مورد شکست های معروف B2B می توان به Chemdex.com٬Ventro.com ٬Verticalnet.com اشاره کرد.( مستندات مربوط به تاریخچه این شرکت ها را در آرشیو برنامه های تجاری [businessplanarchive.org/] می یابید.که توسط دیوید کریچ در بخش تجارت دانشگاه مری لند تهیه شده است). در فصول بعد در مورد دلایل این شکست ها و نمونه های دیگری از این قبیل توضیحات بیشتری خواهیم داد.
آیا تعدا بیشمار این شکست ها نشان می دهد که تجارت الکترونیکی روزهای خوش کوتاهی داشته است؟ اصلا این طور نیست. اول اینکه میزان شکست وب سایت ها به سرعت رو به کاهش است. دوم این که حوزه تجارت الکترونیکی رو به رشد است٬زیرا شرکت ها دائما در حال آزمایش مدل های مختلف تجاری و ساختارهای متفاوت سازمانی هستند.سوم این که بیشتر شرکت هایی که صرفا فقط در زمینه تجارت الکترونیکی فعالیت دارنداز جمله Amazon.com هنوز سود کلانی عاید خود نکرده اند٬با این وجود همچنان در حال توسعه عملکرد ها و افزایش فروش خود هستند.برخی تحلیل گران پیش بینی می کنند که تا چند سال آینده بیشتر شرکت هایی که صرفا از تجارت الکترونیکی استفاده می کنند ٬ سود های فوق العاده ای نصیب خود کنند
اکنون که با مفاهیم تجارت الکترونیکی آشنا شدید٬ بهتر است ببینیم چه عواملی باعث بوجود آمدن آن شده اند.
همچنین می توانید برای دریافت خلاصه کتاب تجارت الکترونیک وارد لینک روبرو شوید: لینک دانلود
حجم:7005KB | بازدید :1292
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2109
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1412
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...