- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
در سالهاي 1890 و اوايل قرن بيستم تا آغاز جنگ جهاني اول، آنچه بر انديشه دولتمندان و صاحبنظران سايه افكنده بود، اين احساس بود كه آينده ازآن علم و تفكر علمي است و اين گرايش فكري و وابستگي به علم در روشها و كاربردهاي بعضاً نظريش،خلاصه نمي شد بلكه دستاوردها كاربردهاي صنعتي آن از طريق غمل و تجربه، مهمترين ويژگيهاي آن محسوب مي گردد و معتقد بودند كه علم نه تنها بايد روندها و درونمايه فلسفه اجتماعي را تغيير دهد بلكع سرشت جامعه و اقتصاد را نيز دگرگون سازد.آلمان احتمالاً از همه كشورهاي اروپايي به اين روند نزديكتر بود و ستايش علم و سر سپردگي به آموزش فني و حرفه اي لازمه علم براي عمل را بسيار كسان يكي از دلايل اصلي پيشرفت صنعتي اين كشور دانسته اند.در بريتانيا، نويسندگان تربيتي بيش از پيش مي گفتند كه منابغ زيادي بايد به آموزش حرفه اي اختصاص يابد و اين آموزش به عنوان تكيه گاه آموزش مسائل علمي مناسب براي توسعه صنعتي گسترش پيدا كند .در ربع قرن مزبور، آنچه بيش از هر چيز ديگر مورد توجه كشورهاي اروپايي قرار گرفت، پديد آوردن نظام آموزشي با هدف بازدهي اجتماعي و اقتصادي همسو با انقلاب صنعتي بود. براي دستيابي به اين هدف، آموزشگران بايد به اين مي انديشيدند كه چگونه مدارس را با بازدهي بيشتري در خدمت جامعه صنعتي قرار دهند و چگونه مناسب بهتري ميان برنامه هاي درسي مدارس و زندگي حرفه اي و شغلي ايجاد كنند.
بدين منظور، تلاشهايي صورت گرفت و افزايش محتوي فني دروس نيز مورد توجه بيشتر واقع شد و آموزشگران بدو ن استثناء در ارزيابي كفايت تدارك آموزشي در كشوذرهاي اروپايي، اهميت زيادي براي سطح و وسعت آموزش فني و حرفه اي، قائل شدند. آنها در اين ارزيابي همچنين رابطه آن را با سرعت پيشرفت صنعتي و تجاري و كيفيت توليد در ملل مورد مقايسه، مهم دانسته اند.تا سال 1900 در كشورهاي صنعتي اروپا سه سطح شغلي با نوع آموزش مربوطه نمايان شده بود. سطوح عالي مديريت و پژوهشهاي علمي و فني از خصوصيات ريشه كرده عرصه صنعت بود و مشاغلي داشت كه نيازمند سطوح بالايي از آموزش بودند و اين آموزش معمولاً يا بايد در دانشگاه گرفته مي شد و يا در مؤسسه اي وابسته.مديريت و مهارت فني در سطح متوسط مي رفت كه جزء مهمي از ساختار صنعت را در آغاز قرن بيستم تشكيل مي دهد. در گروه بندي، اين سطح داراي دو رده بود يكي بالا و ديگري پايين. رده بالا شامل مديران كل و عامل بودند و رده پايين شامل سركارگران و سرپرستها. آموزش براي سطح متوسط و هر دو رده زيرين آن از طريق دوره هايي ارائه مي شد كه هم مقدمه و. هم فني و حرفه اي مكمل و تجربه كاري بود.سطح سوم، بيشترين نيرو را تشكيل ميدادند كه صاحبان درجات مختلف مهارت بودند. براي اينان آموزش فني و حرفه اي از طريق نظام استاد شاگردي يا دوره هاي پاره وقت كوتاه تأمين مي گرديد كه در محل خدمت يا در آموزشگاههاي ويژه گذرانده مي شد.لذا به تدريج در اكثر كشورها مدارس عالي فني به تعداد ايجاد شد كه نياز كشور را به كاربرد پژوهش و آموزش عالي در رشته هاي فني و براي رشد صنعت برآورده مي ساختند." مدارس ادامه" كه به صورت نيمه وقت كار مي كردند و تلفيقي از آموزش فني و حرفه اي بصورت استاد- شاگردي و آموزش ابتدايي بوده به سرعت گسترش يافت.
اما نخستين حركت جدي براي حمايت از آموزش فني و حرفه اي در خلال جنگ جهاني اول باگذراندن قانون اسميت هيوز در سال 1917 در آمريكا انجام گرفت.(2) اين قانون بودجه اي از حساب دولت مركزي در اختيار ايالات گذاشت تا خرج آموزش كشاورزي، بازرگاني، اقتصاد خانگي و صنعت كنند و بخشي از آنرا هم صرف آماده سازي آموزگاران و مربيان فني و حرفه اي نمايند.همين قانون انگيزه برگزاري كنفرانسها و انجام بررسي هايي در مورد اهداف آموزش فني و حرفه اي و سياستهاي كلي شد. مدارس فني و حرفه اي تأسيس گرديد و تعداد اين مدارس پاره وقت براي ادامه تحصيل در حرف مختلف، فزوني گرفت.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...