منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> روانشناسی،علوم تربیتی، مشاوره

دانلود مقاله وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان



قیمت: ۵۰۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 24     کد محصول :2597      حجم فایل:41,69 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چكيده:

هدف اصلی این مطالعه بررسي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان دانشگاه محقق اردبيلي بود. حجم نمونه مطالعه حاضر 400 نفر دانشجوي دختر و پسر در 4 گروه دانشجويان (سال اول، دوم، سوم و چهارم) به نسبت هر دانشكده بود که به روش نمونه‌گيري چند مرحله‌اي از بین كليه دانشجويان دختر و پسر دوره كارشناسي در رشته‌هاي مختلف تحصيلي در سال تحصیلی 89-1388 انتخاب شدند. این پژوهش به روش پیمایشی از نوع مقطعی انجام یافته و داده‌های تحقیق با استفاده از پرسشنامه‌ي تدوين شده براساس 22 شاخصه‌ی برآیندی در ذیل 5 استاندارد مندرج در «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» (ای سی آرال، 2000) و پرسشنامه محقق ساخته گرداوری شده است. براساس یافته‌های پژوهش  میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان در پنج استاندارد اندازه‌گیری شده بالاتر از متوسط است. نیزنتايج آزمون مانووا  نشان داد میانگین نمرات دو گروه دانشجویان دختر و پسر در استانداردهای سواد اطلاعاتی به گونه معنادار با هم متفاوت است. همچنین بین ورودی‌های مختلف تحصیلی از نظر استاندارد سواد اطلاعاتی تفاوت معنی داری وجود دارد. اما این تفاوت بین دانشکده‌های ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی و فنی مهندسی در استانداردهای سواد اطلاعاتی معنی‌دار نبود.

واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجو، استاندارد، آموزش عالی

مقدمه  

«سواد اطلاعاتی» اصطلاح نسبتا جدیدي است که با ظهور ارتباطات رقومی، همایند است. به نظر می رسد که نخستین بار در سال 1974 بود که پی. جی. زورکوفسکی عبارت سواد اطلاعاتی را براي توصیف افرادي ابداع کرد که فنون و مهارت هاي لازم براي به کارگیري  طیف گسترده ي ابزارهاي اطلاعاتی و نیز مآخذ ردیف اول را، به منظور حصول راه حل هاي اطلاعاتی براي مسائل خود، آموخته اند (بودن، 2001).  به هر روي، از زمان نخستین ظهور اصطلاح سواد اطلاعاتی، پانزده سال طول کشید تا « انجمن کتابخانه هاي امریکا» تعریف دقیقی از سواد اطلاعاتی ارائه دهد. تعریف انجمن کتابخانه هاي امریکا  (2000) از سواد اطلاعاتی بدین قرار است: فرد باسواد اطلاعاتی باید بتواند دریابد که چه زمانی به اطلاعات نیاز است و توانایی مکانیابی، ارزیابی و استفادة کارآمد از اطلاعات موردنیاز را داشته باشد. نهایت این که افراد باسواد اطلاعاتی کسانی هستند که آموخته اند که چگونه یاد بگیرند. آنان می دانند چگونه یاد بگیرند زیرا می دانند که اطلاعات چگونه سازماندهی می شود، چگونه می توان اطلاعات را یافت، و چگونه می توان به شیوه اي از اطلاعات استفاده کرد که دیگران نیز بتوانند از آنان بياموزند.

از چند سال گذشته بتدریج مفهوم فناوري اطلاعاتی در میان متخصصان و دست اندرکاران رده بالاي مملکتی رواج یافت. از آنجا که عمدتاً این مفهوم با تفسیر متخصصان رایانه مورد توجه قرار می گیرد، سواد اطلاعاتی را نیز در بیش تر موارد و مواقع به عنوان مهارت هاي فناوري اطلاعات تفسیر و تعبیر می کنند. در هر حال رواج مفاهیم مرتبط با سواد اطلاعاتی نویدبخش آینده ي بهتري براي روشن تر شدن این مفهوم در میان متخصصان و مسئولان است. در این رابطه، طرح تکفا (توسعه و کاربرد فناوري اطلاعات) که به موجب آن دولت خود را متعهد به برپایی دولت الکترونیکی می داند و می کوشد در راه تحقق جامعه ي اطلاعاتی پیش برود، بسیار قابل توجه است. این طرح موجب شده است که اقدامات گسترده اي در سطح دولتی براي ترویج مهارت هاي فناوري اطلاعات اتخاذ شود. اما اقداماتی که مستقیماً به مفهوم سواد اطلاعاتی مربوط شود، چندان زیاد نیست. شاید اقداماتی را که به نوعی به آموزش کاربران کتابخانه مربوط می شود (مانند اصلاني ملايي، 1383) و طرح ها و پروژه هایی را که در پی تسهیل این امر یا تدارك و تدوین ابزارهاي آموزشی براي این مهم بوده اند بتوان با سواد اطلاعاتی در ایران مرتبط دانست، اما این گونه اقدامات به دلیل آن که نگرش جامعی بر آن ها حاکم نبوده است، در زمره ي سواد اطلاعاتی نمی گنجند- هرچند که یقیناً  (همچنان که در کشورهاي توسعه یافته نیز بدینگونه بوده است) بستر مناسب براي تبلیغ و ترویج سواد اطلاعاتی را فراهم کرده اند.

    آنچه که در باب آموزش سواد اطلاعاتی قابل توجه می باشد اينست كه در برخی دانشگاه ها درس هایی با عنوان سواد اطلاعاتی یا عناوین مشابه ارائه می شوند، ولی انسجام و برنامه ریزي لازم در این امر جود ندارد و نیز برخلاف نحوه ي عمل در باب این گونه درس ها در کشورهایی همچون امریکا و استرالیا و انگلستان، نقاط دسترسی همگانی روشنی براي این درس ها ارائه نشده.است. تلاش هایی براي تصویب و تثبیت آموزش هایی که در چارچوب سواد اطلاعاتی ارائه می شوند به عمل آمده که بخش بسیاري از این تلاش ها از سوي فعالان و اساتید کتابداري و اطلاع رسانی بوده است. در عین حال، اقدامات پراکنده در دانشگاه هاي گوناگون در حال اجرا است که مورد مذکور در بالا نمونه اي از آن است.

تقوي (1377) ضمن ارائه ي تعاریفی از سواد اطلاعاتی و سواد رایانه اي، به وجود کاستی ها و مشکلات فراوان در این رابطه در کشور ایران اشاره نموده است. وي در آزمون داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی ارشد مشاهده کرده که 60 درصد از شرکت کنندگان نتوانسته اند نام حتی یک کتاب مرجع رشته ي تحصیلی خود را ذکر کنند. پریرخ  (1378 به نقل از پريرخ، 1383) در گزارشی از پژوهش خود در باره ي سواد اطلاعاتی دانشجويان نشان داد که اکثر افراد مورد آزمون، فاقد این مهارت ها هستند، ولی معتقدند که باید این توانایی را به دست آورند. محمدي و فضل الهي (1383) در پژوهشی نشان دادند كه آشنايي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي قم با بخش مرجع و منابع كافي نيست و بين آموزش ديده ها و آموزش نديده ها در اين مورد تفاوت وجود دارد. قاسمي و همكاران (1386) در مطالعه اي وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان تحصيلات تكميلي چهار دانشگاه فردوسي، تهران، شيراز و چمران را بررسي كردند. نتايج مطالعه آنان نشان داد كه اگرچه نمرات كسب شده در سطح قابل قبولي (ميانگين بالاتر از 7/3) قرار دارد، اما بين دانشجويان رشته هاتي علوم انساني و غيرانساني، بين دانشجويان مناطق مختلف دانشگاهي، بين دانشجويان دختر و پسر، و بين دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتري تفاوت معنادار مشاهده مي شود و ميانگين كسب شده براي دانشجويان رشته هاي علوم انساني، براي دانشجويان دختر، و براي دانشجويان دوره هاي دكتري بالاتر از همتايان مورد مقايسه با آنان است.

در مطالعات خارجي نيز يافته ها بدين صورت بوده است؛ کاراولو ، هرچمن و ميتچل (2001) در گزارشی از پروژه ي پیمایش قابلیت هاي اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا، اظهار می دارند که کتابداران همواره شواهد بسیاري در دست دارند حاکی از آن که دانشجویان فاقد سواد اطلاعاتی لازم براي گذراندن برخی از دروس خود هستند، چه رسد به این که بتوانند به یادگیرندگان مادام العمر تبدیل شوند. ويكري و كوپر (2002) نشان داند که اکثر دانشجویان سال اول علیرغم اعتماد آنان به توانایی خود در یافتن و به کارگیري منابع ، از سطح مهارت هاي اطلاعاتی بسیار متفاوتي برخوردارند. نتیجه ي پیمایش کارکنان نیز حاکی از آن بود که نوع و سطح مهارت هاي اطلاعاتی موجود دانشجویان با آنچه که انتظار می رود داشته باشند تفاوت چشمگیري دارد و غالبا نیز به ضرورت هاي خاص محتواي درسی وابسته است. در سندي که دانشگاه مریلند از پیمایش دانشجویان از نظر سواد اطلاعاتی منتشر کرده (2004، UMBC)، نشان داده شده که برآورد دانشجویان از توانمندي هاي خود، بالاتر از حد واقعی است؛ مثلا ابراز رضایت بالاي آنان از راهبردهاي خود در کاوش منابع. در حالی است که با مفاهیم اولیه ي آن مانند کاوش بولی غریبه اند. همچنين پژوهش هاي انجام گرفته نشان مي دهد كه دانشجويان تمايل زيادي به جستجوي عمومي اينترنت داشته و از بانك هاي اطلاعاتي و مقالات مجلات به ميزان كم استفاده مي كنند (اوركهارت و همكاران، 2005).

سيستم آموزش در حال تحول سريع ناشي از افزايش توليد اطلاعات و دانش و پيشرفت هاي سريع مربوط به فن آوري است (والاس، 1999). براي همگامي با اين تحولات، دانشجويان نيازمند دانش، مهارت و منابعي براي ارتباط و مديريت اطلاعات به صورت موثر و كارآمد در محيط الكترونيكي و به طور كلي نيازمند سواد اطلاعاتي مي باشند. بنابراین با توجه به نقشی که دانشجویان در حین تحصیل و پس از تحصیل در حوزه های پژوهشی و آموزشی برعهده دارند، تعیین سطح سواد اطلاعاتی برای این گروه، نقطه ی کانونی مناسبی برای آغاز آموزش سواد اطلاعاتی می باشد. دانشجويان بايد توانايي انتخاب ابزارهاي مناسب را براي جستجوي اطلاعات داشته و از راهبردهاي مناسب جستجو نيز براي دستيابي سريع به اطلاعات مورد نياز برخوردار شوند. پس مجهز شدن آنان به سواد اطلاعاتی موجب خواهد شد که بهتر بتوانند به انتظارات پیش گفته، جامه ی عمل بپوشانند.

بنابراین مطالعه حاضر درصدد پاسخگویی به این  سؤال است که وضعيت سواد اطلاعاتي دانشجويان چگونه است؟

 

 

 

محصولات مرتبط
 بررسی سوء رفتار با کودکان درایران

بررسی سوء رفتار با کودکان درایران

قیمت: 250,000 ريال کد فایل:30293
 بررسی سوء رفتار با کودکان درایران و جهان (پدیده شوم  کودک آزاری ) باسلام. دوستان عزیز بار دیگر یکی از کاملترین و عظیم ترین پروژه ها یا بهتر بگوییم پایان نامه های علوم انسانی و رشته های مشابه با موضوع بررسی سوء رفتار با کودکان یا همان کودک آزاری در ایران و جهان، درسایت به روز پروژه قرار گرفت از دوستان بازاریاب و خریدارن عزیز خاهشمندیم در فروش این محصول و معرفی آن برای دیگران حتما تلاش نمیاند تا این مطالعه ی عظیم در اختیار اکثرا...
پروژه ی بینظیربررسی  یک بسته کامل برای  مدیریت ( NTTACPLUS

پروژه ی بینظیربررسی یک بسته کامل برای مدیریت ( NTTACPLUS

قیمت: 200,000 ريال کد فایل:30290
پروژه ی بینظیربررسی  یک بسته کامل برای  مدیریت کنترل دسترسی و اطلاعات حسابداری ( NTTACPLUS ) به دوزبان اگلسی و فارسی باسلام. دوستان عزیز بار دیگر یکی از به روز ترین.نادرترین. کاملترین و بینظیر ترین دستاوردهای کارشناسان فروشگاه به روز پروژه با عنوان پروژه یا پایان نامه بررسی یک بسته کامل برای  مدیریت کنترل دسترسی و اطلاعات حسابداری ( NTTACPLUS ) به دوزبان اگلسی و فارسی، در فروشگاه بارگذاری شد. دوستان عزیز این پایان نامه نادر  فوق العاده...
مقاله ايدز و نوجوانان

مقاله ايدز و نوجوانان

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:30243
  فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  :   ايدز چيست ؟ هنگامي که دنيا برنامه بهداشت براي همه تا سال ۲۰۰۰ را پيگيري مي کرد و زمانيکه جهانيان ريشه کني آبله را جشن مي گرفتند و غلبه بر بسياري از بيماريهاي عفوني مانند فلج اطفال ،‌ ديفتري ، سرخک و کنترل بيماريهاي واگير را نويد مي دادند ، ناگهان در سال ۱۹۸۱ نوعي بيماري عفوني ناشناخته در آمريکا ، اروپا ، آفريقا ،‌ استراليا ، به نام ايدز گسترش يافت . با گذشت حدود ۲۰...
مقاله رابطه آماری بین  وزن کودک در هنگام تولد و سن مادر

مقاله رابطه آماری بین وزن کودک در هنگام تولد و سن مادر

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:30194
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  :                                  مقدمه : وزن وسن کودک از نظر سازمان جهانی بهداشت از مهمترین شاخص های سنجش سلامت محسوب می شود .از سوی سازمان جهانی بهداشت وزن نرمال برای کودکان در زمان تولد وزنی بالای 5/2 کیلو گرم تعیین شده است .ما معتقد هستیم بین سن مادر ووزن کودک در زمان تولد رابطه وجود دارد و این یک فرض برای مطالعه ما می باشد .سن نرمال برای مادران در...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1291

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1620

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1077

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2108

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1561

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1411

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1300

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...