منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> برق و الکترونیک

دانلود مقاله پتانسيلهاي نيروگاههاي برق آبي كوچك دراستان خوزس



قیمت: ۳۵۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 18     کد محصول :2641      حجم فایل:159,48 KB      نوع فایل :rar



 

فایل ورد قابل ویرایش

 

توضیحی مختصر از مقاله  :

چکيده:

نيروگاههاي برق آبي كوچك يك پتانسيل بزرگ جهاني توليد برق مي‌باشد كه مشكلات زيست محيطي كمي به همراه دارتد.اين نيروگاهها با وجود عدم آلوده سازي محيط طبيعي و زيست، پايان ناپذيري منبع تامين انرژي، توسعه مناطق و اشتغال‌زايي در بازار انرژي جهاني تنها نزديك به 4% ظرفيت كل نيروگاههاي برق آبي را تشكيل مي‌دهند. در كشور ما ايران بيش از 2500 منطقه جهت احداث اين نيروگاهها شناسايي شده و 944 نقطه با ظرفيت 1.4 ميليون كيلووات مناسب تشخيص داده شده است .كه حدود 49 منطقه از آن با ظرفيت 45756.44 كيلووات در استان خوزستان واقع است.احداث اين نيروگاهها در استان علاوه  بر اينكه كمك شاياني به اقتصاد منطقه مي‌نمايد، از مهاجرت روستاييان به نواحي جلگه‌اي نيز جلوگيري مي كندهمچنين اين تيروگاهها داراي هزينه سرمايه گذاري بالا و هزينه بهره‌برداري كم مي‌باشند كه چنانچه پتانسيل‌يابي محل با دقت كافي به عمل آمده و اثرات منفي آن تا حد امكان كاهش پيدا كند، در  نقاطي از استان كه به دليل ويژگي منطقه داراي امكانات بالقوه انرژي آب هستند، بسيار حائز اهميت مي‌باشند.

مقدمه:

فن بهره برداري از نيروي هيدروالكتريك به عنوان انرژي تجديدشدني از نظر تاريخي پيش ازبهره برداري ازسوخت هاي فسيلي وجود داشته ودر حال حاضر حدود 20 درصد برق جهان را توليدمي كند]1[.نيروگاههاي برق آبي كوچك يك پتانسيل بزرگ جهاني توليد برق مي باشد كه مشكلات زيست محيطي كمي به همراه دارد. اين نيروگاهها بر خلاف نيروگاههاي بزرگ كه معمولا با استفاده از سدهاي مخزني احداث مي گردند در مسير آبي كه از ارتفاعات كوهستاني به پايين جريان دارد قرار مي گيرند و به دليل اينكه منابع انرژي هاي طبيعي را مهاركرده ،سپس انرژي الكتريسيته را به برق تبديل مي كندوهيچگونه آلودگي به ازاي توليد الكتريسيته وارد اتمسفرنمي كنند.بنابراين چنانچه پتانسيل يابي محل با دقت كافي به عمل آمده و اثرات منفي آن تا حد امكان كاهش پيدا كند، در مناطق دور دست كوهستاني كه نياز به مخزن جهت ذخيره آب ندارد و نقاطي كه به دليل ويژگي منطقه از امكانات بالقوه انرژي آب برخوردارند و همچنين نياز به سرمايه گذاري كم براي تاسيسات زيربنايي (سد و كانال كشي و) دارند مي توان استفاده نمود.

 

انواع نيروگاههاي برق آبي كوچك :

نيروگاههاي برق آبي كوچك بر اساس ظرفيت آنها مطابق جدول (1) طبقه بندي مي شوند:

        

توان

نوع نيروگاه

كمتراز 100 كيلووات

ميكرو

1000-100 كيلووات

ميني

10000 -1000 كيلووات

كوچك*

 

 

اجزاي نيروگاههاي برق آبي كوچك :

نيروگاههاي برق آبي كوچك هيچگونه مخزني براي ذخيره آب نداشته و از آب تنها در هنگام جريان آن استفاده مي نمايند.اين نيروگاهها بدليل عدم وجود ذخيره آب ظرفيت ثابت فقط به كمترين شدت جريان آب محدود خواهد شد.نيروگاههاي جرياني و نيروگاه كانال انحرافي دو شكل متفاوت نيروگاههاي برق آبي كوچك مي باشند.

 اين نيروگاهها شامل اجزاي زير ميباشد

-      -      بند يا سد انحرافي

-      -      سازه‌هاي انحرافي (آشغالگير، دريچه،خروجي آب[1] ، خطوط لوله، كانل حفاري، تونل زيرزميني،پن استاك ،شيرهاودريچه‌هاي ورودي و خروجي توربين،راه ماهي)

-      -      سازه هاي اتاق كنترل

-      -      سيستم انتقال (ترانسفورماتورها، سوئيچ ياردها، كابلها )

-      -      تاسيسات الكتريكي و مكانيكي(اتاقك ژنراتور، توربين) كه انواع توربينهاي قابل كاربردشامل:

 

الف- توربينهاي عكس العملي

ب- توربينهاي ضربه‌اي

طی سالهای اخیر تلاشهای زیادی پیرامون ساخت توربینها و برخی از تجهیزات الکترومکانیکی مورد استفاده در نیروگاههای آبی کوچک در کشور صورت گرفته است که از آن جمله توربین پلتون کوچکی با قدرت تولید (HP-130-150)  و توربین آبی جریان محوری Agnew می‏باشد. بررسیهای بعمل آمده نشان می دهد که در مورد ساخت چنین توربینهای کوچکی تا 80 درصد ساخت اجزا آن در داخل کشور امکان‏پذیر است.

شمای کلی نیروگاه برق آبی کوچک:

در مناطق کوهستانی که شیب رودخانه‏ها زیاد است، در موقعیت مناسبی از نظر توپوگرافی و زمین شناسی بند انحرافی احداث می شود تا آب را از مسیرطبیعی منحرف کرده، وارد سیستم انتقال آب       ( کانال باز یا بسته، تونل ،سیفون و ...) بنماید. کانال پس از طی مسافتی در یک موقعیت مناسب به حوضچه تنظیم (Forbay) متصل می‏گردد. در این محل سیستم تحت فشار که عموماً لوله می‏باشد ،آب رابه پره‏های توربین رسانده و بدین شکل آب تحت فشار توربین را به چرخش درمی‏آورد. نتیجتا انرژی آبی تبدیل به انرژی مکانیکی می‏شود و از طریق پست به شبکه توزیع هدایت می‏شود (شکل (1)). چنانچه رودخانه دارای موقعیت مناسبی از نظر توپوگرافی باشد تعدادی از این نیروگاهها پشت سرهم قرار گرفته و بطوریکه خروجی پایاب نیروگاه اولی وارد کانال انتقال نیروگاه دومی شده و این سیکل تا نیروگاه آخری ادامه خواهد یافت که اصطلاحا این نیروگاه را زنجیره‌ای می‏گویند. 

 

مزایای نیروگاههای برق آبی کوچک:

اسفاده از پتانسیل های آبی کوچک در کشور ، بخصوص در مناطق دورافتاده و روستایی می تواند منشا تاثیرات اجتماعی – اقتصادی بسیاری باشد که برخی از این مزایا و تاثیرات شامل مناطق دورافتاده و برخی دیگر، اقتصاد کشور را متاثر خواهد نمود که عبارتند از:

1) پایان ناپذیری منبع انرژی ، که این انرژی بطور رایگان و همیشگی وجودخواهدداشت.

2) راندمان کلی این سیستم تولید انرژی بسیاربالا می‏باشد.

3) عمرطولانی بهره برداری و تعمیرات ساده، که در مقایسه بانیروگاههای دیزلی در مناطق دورافتاده از مزایای قابل توجهی برخوردار است.

4) بی نیازی به سوختهای فسیلی، که شرایط جغرافیایی ایران و هزینه فرصت این نوع انرژی که بسیار بالاست، مزیت دیگراین نوع نیروگاهها می باشد.

5) گسترش صنایع روستایی از طریق انتقال برق.

6) عدم پیچیدگی در طراحی و احداث این نوع نیروگاهها .

7) چند منظوره بودن نیروگاههای برق آبی کوچک، بعضا با توجه به شرایط جغرافیایی ، احداث این نیروگاههامی تواند در راستای استفاده مطلوب از آب منطقه و همچنین هدایت سیلابهای فصلی قرار گیرد.

8) امکان ساخت تجهیزات این نوع نیروگاهها در داخل کشور که با احداث و نمونه سازی آنها ، بیشتر و سریعتر از روشهای دیگر فراهم می باشد.

9) با توجه به مشکلات تولید انرژی در کشور ، استفاده از این پتانسیلها کمکی به شبکه تولید انرژی الکتریکی در کشورخواهد نمود.

10) در مقایسه با تولید الکتریسیته ازطریق نیروگاههای حرارتی ، عدم آلودگی محیط زیست توسط ان نیروگاهها را می توان از مزایای قابل ملاحظه آن در نظر گرفت.

11) استفاده از تاسیسات جنبی و یا مخازن ذخیره و غیره را می توان منبع درآمدی برای منطقه در بخش پرورش ماهی و غیره دانست.

12) انتقال این نوع تکنولوژی تولیدی انرژی می تواند بسیاری از بـاورهــای سنتـــی در زمینـه تـولیـد و بهره‌برداری از امکانات محلی را متحول نموده و نوع نگرش به منابع رادر مناطق دورافتاده دگرگون سازد.

13) استفاده از پتانسیلهای برق آبی کوچک در مناطق دورافتاده، از انهدام جنگلهایی که توسط روستاییان از چوب برای سوخت بهره برداری می شود جلوگیری نموده و از بهم خوردن تعادل اکولژیکی منطقه ممانعت خواهد شد.

14) بابکارگیری این نیروگاههای برق آبی کوچک می‌توان از تعداد بیشتری ایستگاههای پمپاژ برای انتقال آب به زمینهای بالادست استفاده نمود و از این طریق زمینهای زراعی را گسترش و تقویت نمود و مقاومت آن را در برابر خشکسالی افزایش داد.

15) این نیروگاهها دارای هزینه بهره‌برداری و نگهداری

 
محصولات مرتبط
پاورپوینت انر‍ژي خورشيدي

پاورپوینت انر‍ژي خورشيدي

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:29999
این پاورپوینت شامل27 اسلاید  می باشد. این محصول هم اکنون با پرداخت تنها 6900 تومان قابل دانلود خواهد...
پاورپوینت تولید پراکنده

پاورپوینت تولید پراکنده

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:29998
این پاورپوینت شامل65اسلاید  می باشد. این محصول هم اکنون با پرداخت تنها 6900 تومان قابل دانلود خواهد بود.   برخی از موضوعات مورد توجه در این فایل: تاريخچه و ضرورتهای توليد متمرکز ويژگی های DG نقش DG پس از بهره برداری معرفی و دسته بندی منابع انرژی منابع انرژی تجدید پذیر منابع انرژی وابسته به خورشید، زمین و ماه ویژگیهای منابع انرژی تجدید پذیر مزایا و معايب کاربرد DG پیک سایی Peak Shaving تکنولوژی های DG انواع نیروگاه...
پاورپوینت rfid

پاورپوینت rfid

قیمت: 69,000 ريال کد فایل:29986
این پاورپوینت شامل22 اسلاید  می باشد. این محصول هم اکنون با پرداخت تنها 6900 تومان قابل دانلود خواهد...
پاورپوینت ایمنی برق

پاورپوینت ایمنی برق

قیمت: 29,000 ريال کد فایل:29982
این پاورپوینت شامل14 اسلاید  می باشد. این محصول هم اکنون با پرداخت تنها 2900 تومان قابل دانلود خواهد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1287

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1609

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1072

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2096

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1555

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1406

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1296

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...