- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
پژوهش در عمل یک روش بسیار مفید برای حل مشکلات در امر آموزش و پرورش میباشد به همین خاطر در این روش معلم نقش محوری دارد. معلمان باید سعی کنند خودشان مشکلاتشان را با دانش آموزان حل نمایند. زیرا آنها هستند که با دانش اموزان مواجه هستند و روحیات و استعداد آن را میشناسند و با تلاش خود و به کارگیری روشهای مختلف میتوانند مشکلات موردی یا کلی خود را با دانش آموزان رفع نمایند. تحقیق حاضر حاصل تلاش اینجانب در حل مشکل کلی کلاس دوم ریاضی دبیرستان امامت در درس فیزیک در سال تحصیلی 89 ـ 88 میباشد. که آنها علاقه ای به مطالعه در منزل نداشتند و حتی فعالیتهای کلاسی را نیز پشت گوش میانداختند و یا واضحتر اینکه انگیزه ای برای درس خواندن نداشتند.
آنها اظهار داشتند؛ در سالهای گذشته معلمان خودشان درس میدادند و مسئلهها و تمرینها را حل میکردند و ما به همین شکل درس خواندیم. در واقع این دانش آموزان علم فیزیک را خودشان لمس نکردهاند. اینجانب با بکار گیری روشهای مختلف در نهایت موفق به ابداع روشی شدم که آنها با مطالعهٔ کم در منزل و تلاش بیشتر در کلاس توانستند نتیجهٔ مطلوب بگیرند. بطوری که همهٔ آنها از این روش رضایت کامل داشتند حتی خانوادههای آنها نیز از این وضعیت خشنودند. چرا که انگیزه برای درس خواندن خصوصاً درس فیزیک در آنها تقویت شده بود. و نمرات امتحانی آنها نیز دلیل روشن و واضح این مسئله است.
در نظام آموزش و پرورش هر هدف تربیتی و آموزش در نهایت به وسیله معلم تحقق مییابد.
روشهای آموزش، محتوای دروس موضوعهای علمی، الگوهای تربیتی و رفتارها همه و همه به وسیله معلم به دانش آموز منتقل میشود. و از این رو در هر تحول آموزشی معلم از جایگاه و نقش کلیدی بــرخــوردار است. بنـابراین میتوان گفت که آموزش و پرورش پویا در جهان متحول و مملو از دگرگونیهای سریع، نیازمند وجود معلمانی است که مسائل و مشکلات را ببینند و درک کنند و به جستجوی علل آن پرداخته و راهکار ارائه نمایند و به تحقیق و تغییر و نوآوری رغبت و تمایل داشته و قالبهای کهنهٔ آموزشی را رها کنند و در یک کلام میتوان گفت:
معلمان، معماران اصلی بنای آموزش و پرورش هستند و مصالح اصلی آن نیز کنجکاوی، تفکر، پژوهش و نوآوری و ابداع در روشها و آموزشهاست. معلم پژوهشگر معلمی است که مشکلات کلاس خود را مشاهده کرده و پژوهش خود را با وجود مشکل آغاز کند و علت یابی آن مشکلات موجبات پویایی نظام آموزشی را فراهم نماید. بنده نیز با مشاهدهٔ وجود مشکل در کلاس درسی خودم [ کلاس فیزیک سال دوم ریاضی] در پی حل آن برآمدم. چرا که در کلاس تنها به روش سخنرانی توسط من تدریس میشد. [البته لازم به ذکر است که خود دانش آموزان تمایل زیادی به این نوع آموزش داشتند «طبق عادت».] دانش اموزان در نیم ساعت اول گوش میکردند و سپس خسته میشدند و با توجه به حجم زیادی که کتاب فیزیک سال دوم دارد این نحوه برای من معظل شده بود. این گزارش دربارهٔ نحوهٔ مقابله با این مشکل است. امید است با ادامهٔ این روشها موجبات پویایی روند آموزشی را فراهم نماییم.
جهان همواره در حال تغییر و تحول است و افکار و اعتقادات و رفتار انسان نیز به تبع آن دچار دگرگونیاند و این تحولات تا حدی است که به جرأت میتوان گفت: علوم بعد از تولید، قبل از اینکه به دست مصرف کننده برسند کهنه میشوند. و قوانین و نظریههای جدیدی مطرح میگردند.
اما عجبا! که نظام آموزش و پرورش ما از این امر مستثنی است و همچون سدی در برابر تحولات ایستاده و هیچ نشان و اثری از تغییر و نوآوری در آن به چشم نمیخورد. اکثر معلمین روشهای کهن تدریس (سخنرانی صرف معلم) را که از گذشتگان آموختهاند را دنبال میکنند.
نتایج تحقیقات نشان دادهاند که روش سخنرانی، غیر مفید بوده و مانع شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیتها در افراد میشود و آنها را تبدیل به افرادی مینماید که مغز خود را از محفوظات پر نمودهاند و هیچکدام از علوم را نمیتوانند در عمل بکار گیرند. با این همه هیچ تغییر قابل توجهی در روش تدریس معلمان مشاهده نشده است. چند سالی است که جهت تغییر این شیوه قدمهایی برداشته شده است. از جمله برگزاری جشنوارهها و همایشها و دورههای آموزشی ضمن خدمت، تحت عنوان الگوهای برتر تدریس و اقدام پژوهی و ... و به دلیل مداوم نبودن برنامهها و نداشتن ضمانت اجرایی و عدم تفاوت معلمین مبدع و نوآور با معلمین دیگر و عادت معلمین به روش سخنرانی، دشواریهای بکار گیری روشهای جدید و صدها دلایل دیگر هنوز تغییر قابل توجهی در روشهای تدریس معلمان مشاهده نشده است.
فهرست
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1609
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2097
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...