منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

روش تدریس و کلاسداری دینی ، عربی و قرآن



قیمت: ۳۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 59     کد محصول :5975      حجم فایل:68,06 KB      نوع فایل :rar



فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

چکیده

در تدریس و روش‌های مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال می‌یابد.

کلیدواژه

تدریس ، آموزش ، یادگیری ، دانش آموز ، دینی ، عربی ، قرآن

مقدمه

نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه می‌شود:

الف. نکات عاطفی، روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری

ب. نکات علمی، تخصصی و مهارت‌های تجربی

ج. نکات تدارکاتی و ابزاری و وسائل آموزشی. 

 

انواع روش کلاسداری

هر یک از معلمان یکی از روش‌های کلاس‌داری)مدیریت کلاس) را متناسب با روحیات و نوع نگاه خود به محیط و دانش‌آموز انتخاب کرده‌اند. روش‌کلاس‌داری علاوه بر معلم برای دانش‌آموزان هم بسیار مهم است اگر دانش‌آموزی در درک روش کلاس‌داری معلم اشتباه کند، احتمالا عواقب سوئی را باید تحمل بکند. به همین علت آنان در یکی دو جلسه‌ی اول سعی می‌کنند روش کلاس‌داری معلم را حدس بزنند و رفتار خود را با آن متناسب کنند، معلم هم سعی می‌کند با شفافیت روش خود را چه با کلام و چه با اعمال خود برای دانش‌آموزان مشخص سازد.

تدریس علمی با ارتباط بسته: در این روش معلم، باسواد است، روش تدریس را می‌شناسد و به مبانی نظری حوزه‌ی تدریس خود کاملا مسلط است. درس راکاملا علمی و حرفه‌ای تدریس می‌کند، اما با مسائل حاشیه‌ای کلاس کاری ندارد و ارتباط غیردرسی کمی با دانش‌آموزان دارد. بر خلاف تصور اکثر دانش آموزان که فکر می‌کنند این نوع معلمان ذاتا انسانهای درون‌گرا و خشکی هستند ممکن است آنان خارج از محیط کلاس و در جمع همکاران و دوستان بسیار بذله‌گو و بانشاط باشنند اما آنان سعی می‌کنند بین محیط کاری و محیط غیرکاری تمایز قائل شوند. معمولادانش‌آموزان فعال و درس‌خوان این نوع معلمان را بسیار دوست دارند و سعی می‌کنند از اندوخته‌ی علمی آنها حداکثر استفاده را ببرند. دانش‌آموزان ضعیف، این نوع معلمان را دوست ندارند چرا که در کلاس آنها حوصله‌شان سر می‌رود ولی کمتر می‌توانند دست به شیطنت بزنند چرا که فرهیختگی علمی معلم در جو کلاس حاکم است.

تدریس علمی با ارتباط باز: در این روش مانند روش بالا، معلم از نظر علمی باسواد است در عین حال سعی می‌کند کلاس را از حالت یکنواخت و کسل‌کننده خارج کند. این نوع معلمان متناسب با روحیات خودشان از روش‌های مختلفی برای ایجاد تنوع در کلاس استفاده می‌کننند از طنز و جوک گرفته تا داستان گویی و مخصوصا بازگویی خاطراتی که شاید با اندکی اغراق آمیخته شده باشند. به هر حال جو این نوع کلاس‌ها اکثر دانش‌آموزان قوی و ضعیف را راضی می‌سازد. حتی در این روش ممکن است دانش‌آموزان ضعیفی که اندک استعدادی در درس مربوطه داشته باشند به سبب توجه فردی معلم و علاقه‌ی دانش‌آموز به شخص معلم، پیشرفت محسوسی داشته باشند. این نوع تدریس بسیار سخت‌تر از روش بالا است و ممکن است در برخی موارد دانش‌آموزان روش معلم را درک نکنند و از جو غیردرسی رها نشوند و یا تمایل بیشتری داشته باشند که در آن حال و هوا باقی بمانند. معلم باید مهارت کافی داشته باشد تا بتواند بین این دو نوع رفتار، تعادل ایجاد کند و این موضوع را به دانش‌آموزانش تفهیم کند که کنترل کلاس همیشه باید در دست معلم باقی بماند.

تدریس غیر‌علمی با ارتباط بسته: در این روش یا معلم از نظر مبانی نظری و علمی در درس مورد تدریس وضع مناسبی ندارد یا واجد مبانی علمی مناسبی است اما روش انتقال (ظرف انتقال) را نمی‌شناسد، چرا که روش انتقال و ارتباط، خود یک هنر و فن است. در این روش معلم تا حد امکان از تعاملات رفتاری عیردرسی پرهیز می‌کند و ارتباط او با دانش‌آموزان محدود به چهارچوب کتاب و کلاس درس است. در این روش هم شاگردان ضعیف و هم شاگردان قوی ناراضی هستند. قوی‌ترها ناراضی از اینکه نتوانسته‌اند چیزی بیاموزند و ضعیف‌ترها ناراضی از اینکه هم چیزی یاد نگرفته اند و هم نتوانسته‌اند شوخی و بازیگوشی کنند. بستر این نوع کلاسها استعداد آشوب و بی‌نظمی نه تنها از طرف دانش‌آموزان ضعیف بلکه از طرف دانش‌آموزان خوب را هم دارد.

تدریس غیر‌علمی با ارتباط باز: در این روش معلم فاقد معلومات کافی یا در حیطه‌ی مبانی علمی یا در حیطه‌ی انتقال است با توجه به این مسئله عمدا یا به اجبار تن به ایجاد جو آزاد و ارتباط دوستانه و غیررسمی می‌دهد. در این نوع کلاسها دانش‌آموزان ضعیف راضی‌تر هستند و در پایان وقت کلاس با خود می‌گویند، درس که نتوانستیم بخوانیم اما تفریح خوبی کردیم! محیط این نوع کلاسها پر سر و صدا و پرآشوب است و امکان کنترل کلاس به وسیله‌ی معلم بسیار کم است.

به هر حال باید توجه کرد که تدریس کاری فوق‌العاده پیچیده و پر از ریزه‌کاریهاست و یک نگاه و رفتار معلم ممکن است سرنوشت فردی را تغییر دهد. جمع بین یاد دادن مطلب و ایجاد جو دوستانه و ارتباط صمیمی سخت دشوار است و مابین این‌ دو فاصله‌ای بسیار کم وجود دارد. با اندک لغزش یا خطایی ممکن است مخاطبان پیام را درک نکنند یا به نفع حال خود (لذت‌های شیرین بازیگوشی) تعبیر کنند. اما به هر روی مخاطبان معلمان، کودکان و نوجوانان هستند، نمی‌توان از آنان انتظار داشت که مثل ما بیندیشند و مثل ما عمل کنند و مثل ما به جهان نگاه کنند. گاهی باید خودمان را جای آنان نشسته بر روی نیمکت‌های نه چندان راحت و پشت میزهای نه چندان فراخ تصور کنیم که مجبوریم روزی شش ساعت به سخنان شاید یکنواخت چندین معلم گوش فرادهیم در حالی که همگی از ما انتظار دارند ساکت باشیم و گوش کنیم و یاد بگیریم و دم نزنیم.

استفاده از روش‌های فعال یاددهی مبتنی بر IT:

معلمین گرامی باید به شناسایی و ارتقای مهارت‌های خود در کاربرد فناوری‌های نوین نظیر ICT و IT در آموزش بپردازند. به این ترتیب نه تنها می‌توانند از راهبردهای گوناگون در آموزش استفاده کنند، بلکه امکان پاسخ‌گویی به نیازها و تفاوت‌های فردی، یاد گیرنده را فراهم می‌سازند و باا استفاده از جذابیت‌های فناوری‌های در جهت ایجاد انگیزه، کلاس موفق‌تری را خواهند داشت و شور و نشاط بیشتری در کلاس ایجاد می‌کنند.

Contents
روش تدریس و کلاسداری دینی ، عربی و قرآن 1
چکیده 1
کلیدواژه 1
مقدمه 1
چگونه تدریس کند؟ 4
نکات جنبی تدریس 5
چگونه رفتار کند؟ 6
مفهوم کلاسداری 8
عیوب کلاس داری 11
انواع روش کلاسداری 12
بررسی نحوه تدریس: 17
اهمیت ایجاد انگیزه در جلسه اول: 18
نحوه شروع تدریس: 19
علل لزوم پرسش درس از دیدگاه بچه‌ها و معلمین 22
بررسی لحن ادای مطالب از دیدگاه بچه‌ها و معلمین: 23
بررسی بهترین روش‌های تشویق و تنبیه 26
نحوه تشویق موفق از دیدگاه روانشناسان: 27
نحوه برخورد با شاگردان ناسازگار: 30
روش های نوین تدریس در درس قرآن 31
مهم ترین ویژگی های روش های تدریس فعال 34
علل تداوم شیوه ها ی تدریس سنتی 38
تعداد افراد هر گروه 42
سازماندهی کلاس درس در روش های نوین تدریس 42
کار برد اول 46
کار برد سوم 52
کار برد چهارم 53
کار برد پنجم 54
راهکارهای ممکن برای جلوگیری از افت یادگیری در درس عربی 55
نتیجه 57
منابع 58
 


  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

محصولات مرتبط
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35643
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقدمه   براساس نظریه موفقیت (انگیزش مبتنی بر موفقیت طلبی)، انسان ها هنگامی عملا به سطوح بالایی از بازدهی و کارآیی نائل می شوند که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در آنان ایجاد شده باشد .به عبارتی دیگر، هر چه نیاز افراد به کسب موفقیت بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فعالیت های آنها نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت . در چنین حالتی، پیوستگی شدید و نزدیکی میان انسانهایی که می...
پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35642
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی...
پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35641
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 4 صفحه قسمتی از فایل وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

قیمت: 15,000 ريال کد فایل:35640
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل پیشنهاد ارزشیابی با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم ؟ (بیش فعال) هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم. با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1291

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1619

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1077

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2108

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1560

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1411

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1300

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...