- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
در تدریس و روشهای مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال مییابد.
تدریس ، آموزش ، یادگیری ، دانش آموز ، دینی ، عربی ، قرآن
نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه میشود:
الف. نکات عاطفی، روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری
ب. نکات علمی، تخصصی و مهارتهای تجربی
ج. نکات تدارکاتی و ابزاری و وسائل آموزشی.
هر یک از معلمان یکی از روشهای کلاسداری)مدیریت کلاس) را متناسب با روحیات و نوع نگاه خود به محیط و دانشآموز انتخاب کردهاند. روشکلاسداری علاوه بر معلم برای دانشآموزان هم بسیار مهم است اگر دانشآموزی در درک روش کلاسداری معلم اشتباه کند، احتمالا عواقب سوئی را باید تحمل بکند. به همین علت آنان در یکی دو جلسهی اول سعی میکنند روش کلاسداری معلم را حدس بزنند و رفتار خود را با آن متناسب کنند، معلم هم سعی میکند با شفافیت روش خود را چه با کلام و چه با اعمال خود برای دانشآموزان مشخص سازد.
تدریس علمی با ارتباط بسته: در این روش معلم، باسواد است، روش تدریس را میشناسد و به مبانی نظری حوزهی تدریس خود کاملا مسلط است. درس راکاملا علمی و حرفهای تدریس میکند، اما با مسائل حاشیهای کلاس کاری ندارد و ارتباط غیردرسی کمی با دانشآموزان دارد. بر خلاف تصور اکثر دانش آموزان که فکر میکنند این نوع معلمان ذاتا انسانهای درونگرا و خشکی هستند ممکن است آنان خارج از محیط کلاس و در جمع همکاران و دوستان بسیار بذلهگو و بانشاط باشنند اما آنان سعی میکنند بین محیط کاری و محیط غیرکاری تمایز قائل شوند. معمولادانشآموزان فعال و درسخوان این نوع معلمان را بسیار دوست دارند و سعی میکنند از اندوختهی علمی آنها حداکثر استفاده را ببرند. دانشآموزان ضعیف، این نوع معلمان را دوست ندارند چرا که در کلاس آنها حوصلهشان سر میرود ولی کمتر میتوانند دست به شیطنت بزنند چرا که فرهیختگی علمی معلم در جو کلاس حاکم است.
تدریس علمی با ارتباط باز: در این روش مانند روش بالا، معلم از نظر علمی باسواد است در عین حال سعی میکند کلاس را از حالت یکنواخت و کسلکننده خارج کند. این نوع معلمان متناسب با روحیات خودشان از روشهای مختلفی برای ایجاد تنوع در کلاس استفاده میکننند از طنز و جوک گرفته تا داستان گویی و مخصوصا بازگویی خاطراتی که شاید با اندکی اغراق آمیخته شده باشند. به هر حال جو این نوع کلاسها اکثر دانشآموزان قوی و ضعیف را راضی میسازد. حتی در این روش ممکن است دانشآموزان ضعیفی که اندک استعدادی در درس مربوطه داشته باشند به سبب توجه فردی معلم و علاقهی دانشآموز به شخص معلم، پیشرفت محسوسی داشته باشند. این نوع تدریس بسیار سختتر از روش بالا است و ممکن است در برخی موارد دانشآموزان روش معلم را درک نکنند و از جو غیردرسی رها نشوند و یا تمایل بیشتری داشته باشند که در آن حال و هوا باقی بمانند. معلم باید مهارت کافی داشته باشد تا بتواند بین این دو نوع رفتار، تعادل ایجاد کند و این موضوع را به دانشآموزانش تفهیم کند که کنترل کلاس همیشه باید در دست معلم باقی بماند.
تدریس غیرعلمی با ارتباط بسته: در این روش یا معلم از نظر مبانی نظری و علمی در درس مورد تدریس وضع مناسبی ندارد یا واجد مبانی علمی مناسبی است اما روش انتقال (ظرف انتقال) را نمیشناسد، چرا که روش انتقال و ارتباط، خود یک هنر و فن است. در این روش معلم تا حد امکان از تعاملات رفتاری عیردرسی پرهیز میکند و ارتباط او با دانشآموزان محدود به چهارچوب کتاب و کلاس درس است. در این روش هم شاگردان ضعیف و هم شاگردان قوی ناراضی هستند. قویترها ناراضی از اینکه نتوانستهاند چیزی بیاموزند و ضعیفترها ناراضی از اینکه هم چیزی یاد نگرفته اند و هم نتوانستهاند شوخی و بازیگوشی کنند. بستر این نوع کلاسها استعداد آشوب و بینظمی نه تنها از طرف دانشآموزان ضعیف بلکه از طرف دانشآموزان خوب را هم دارد.
تدریس غیرعلمی با ارتباط باز: در این روش معلم فاقد معلومات کافی یا در حیطهی مبانی علمی یا در حیطهی انتقال است با توجه به این مسئله عمدا یا به اجبار تن به ایجاد جو آزاد و ارتباط دوستانه و غیررسمی میدهد. در این نوع کلاسها دانشآموزان ضعیف راضیتر هستند و در پایان وقت کلاس با خود میگویند، درس که نتوانستیم بخوانیم اما تفریح خوبی کردیم! محیط این نوع کلاسها پر سر و صدا و پرآشوب است و امکان کنترل کلاس به وسیلهی معلم بسیار کم است.
به هر حال باید توجه کرد که تدریس کاری فوقالعاده پیچیده و پر از ریزهکاریهاست و یک نگاه و رفتار معلم ممکن است سرنوشت فردی را تغییر دهد. جمع بین یاد دادن مطلب و ایجاد جو دوستانه و ارتباط صمیمی سخت دشوار است و مابین این دو فاصلهای بسیار کم وجود دارد. با اندک لغزش یا خطایی ممکن است مخاطبان پیام را درک نکنند یا به نفع حال خود (لذتهای شیرین بازیگوشی) تعبیر کنند. اما به هر روی مخاطبان معلمان، کودکان و نوجوانان هستند، نمیتوان از آنان انتظار داشت که مثل ما بیندیشند و مثل ما عمل کنند و مثل ما به جهان نگاه کنند. گاهی باید خودمان را جای آنان نشسته بر روی نیمکتهای نه چندان راحت و پشت میزهای نه چندان فراخ تصور کنیم که مجبوریم روزی شش ساعت به سخنان شاید یکنواخت چندین معلم گوش فرادهیم در حالی که همگی از ما انتظار دارند ساکت باشیم و گوش کنیم و یاد بگیریم و دم نزنیم.
استفاده از روشهای فعال یاددهی مبتنی بر IT:
معلمین گرامی باید به شناسایی و ارتقای مهارتهای خود در کاربرد فناوریهای نوین نظیر ICT و IT در آموزش بپردازند. به این ترتیب نه تنها میتوانند از راهبردهای گوناگون در آموزش استفاده کنند، بلکه امکان پاسخگویی به نیازها و تفاوتهای فردی، یاد گیرنده را فراهم میسازند و باا استفاده از جذابیتهای فناوریهای در جهت ایجاد انگیزه، کلاس موفقتری را خواهند داشت و شور و نشاط بیشتری در کلاس ایجاد میکنند.
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1619
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...