- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
فایل ورد قابل ویرایش
مقدمه
آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهای محسوب می شود که توجه به آن تأثیر شگرفی بر رشد ، توسعه و پیشرفت جامعه می گذارد. نقش بنیادین نظام آموزش در فرایند توسعه و تامین نیروی انسانی و گستردگی اهداف و رسالت خطیر آن در تعلیم و تربیت نو نهالان این مرز و بوم ایجاب می کند تا نظام های آموزشی تأکید بسیاری بر پرورش فکر و خلاق بار آوردن یاد گیرندگان، دانش آموزان و دانشجویان داشته باشند . زندگی پیچیده امروزی ، هر لحظه در حال نوشدن است خلاقیت ضرورت استمرار زندگی فعال به شمارمی رود . انسان برای خلق نشاط و پویایی در زندگی، نیاز به خلاقیت و ابتکار دارد تا انگیزه تنوع طلبی خود را ارضا کند و زمینه شکوفایی استعدادها و توانایی های خویش را فراهم سازد.
آموزش و پرورش به طرق مختلف می تواند بر خلاقیت موثر باشد که یکی از آنها داشتن مدیران خلاق و مبتکر است . مدیران باید بپذیرند که در عصردانش و اطلاعات و توسعه دانایی وخلاقیت ، مدیریت می کنند ولازمه موفقیت آنان در این برهه آن است که به مقوله خلاقیت بعنوان یک مساله وفرصتی برای پویایی و توسعه بنگرند و از حل مساله به روش های سنتی و معمول بپرهیزند ( به نقل ازروحانی ، 1388) ؛ زیرا در بین فاکتورهایی که بر روی خلاقیت کارکنان و عملکرد شان تأثیر گذارند ، مدیریت و رهبری است. این مطالعات نشان دادند که رهبری می تواند بطور مستقیم و غیر مستقیم بر خلاقیت کارکنان اثر بگذرد. در مورد تأثیر مستقیم ؛ رهبر می تواند با بالا بردن و حمایت انگیزه درونی کارکنان به سطوح بالاتر نیاز ها که بعنوان عامل اصلی و مهم خلاقیت شناخته شده اند ؛ خلاقیت را افزایش دهند علاوه بر این رهبران می توانند با ایجاد محیطی که در آن کارکنان دیدگاه های مختلف را بدون نگرانی در مورد مجازات شدن در خصوص عواقب آن اتخاذ نمایند ،تشویق کنند و بدین طریق بطور غیر مستقیم برخلاقیت تأثیر بگذارند. (بونگ و دیگران، 2009 ،ص : 52) (شریعتمداری و توانگر ،1390، ص:78-77)
نتیجه گیری و تفسیر نتایج
با به نتایج فرضیات اصلی و فرعی رابطه بین خلاقیت و مولفه های نشاط محیط آموزشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج آن بشرح زیر است :
بیشترین فراوانی سن پاسخ دهندگان درگروه 47- 38سال می باشند که 102 از پاسخ دهندگان زن و 86 نفر را مرد تشکیل می دادند. سطح تحصيلات تعداد بيشتري از افراد ( 105نفر) ليسانس می باشد.باتوجه به نتایج آزمونهای جمعیت شناختی (آزمون يومن ويتني ) مشخص شد بین نظر پاسخ دهندگان درگروه زنان ومرداندربرخی از مولفه های (ابتکار ونوآوری ، تنوع وانعطاف پذیری، وانگیزه و پشتکار ) تفاوتها بين زنان و مردان از نظر آماري معنادار مي باشد. ودر (آزمون كروسكال واليس )مشخص شد در سن و سطح تحصیلات تفاوتی بین زنان ومردان وجود ندارد.
باتوجه به مطالعه شناسایی متغیرها نتیجه گیری می شود که مولفه های تحمل و استقامت و فقدان عاطفه منفي بالاترین و ابتکار و نوآوری، و عاطفه مثبت پايين ترین میانگین را دارا می باشد.براساس بررسی آزمونهایی که رابطه را انجام می دهند حکایت از وجود همبستگی بین کلیه متغیرها در سطح آماری قابل قبول می باشد. ودر تمامی آزمونهای رابطه ای 05/0sig < محاسبه گردیده است.از آنجاییکه کلیه مولفه های خلاقیت با نشاط محیط آموزشگاهی و متغیر خلاقیت با مولفه های نشاط محیط آموزشگاهی رابطه دارند در آزمون نهایی به داشتن رابطه بین خلاقيت مديران و نشاط محيط آموزشگاهي مراکز استثنایی می توان با اطمینان در سطح آماری قابل قبول حکم داد.
پيشنهادات علمی وکاربردی
- براساس فرضیه 1 مدیران مراکز آموزشی باید همواره از دریافت برنامه های نوین آموزشی، ایده ها ی خلاق و ابتکاری کارکنان و دانش آموزان استقبال کنند .در زمینه ی توسعه تلاش ها و رقابتهای نوین علمی و آموزشی بین کارکنان و سایر مراکز اهتمام جدی بعمل آورند. و مشوق کارکنان به رفتارهای خلاقانه در محیط کار باشند.
- براساس فرضیه 2 مدیران مراکز آموزشی باید به تنوع در اجرای برنامه ها ی آموزشی –درمانی اهمیت دهند. درمدیریت و زمان فرایند اهداف آموزشی– اداری انعطاف پذیر باشند. همواره از بکارگیری اندیشه ها و برنامه های متفاوت و مثبت آموزشی استقبال کنند. مشوق کارکنان کارکنان به بکارگیری محرک های گوناگون آموزشی باشند. به مسایل پیرامونشان نگاه مثبت و واقع بینانه داشته باشند.
- براساس فرضیه 3 مدیران مراکز آموزشی در رسیدگی به پیگیری مشکلات کارکنان و سازمان استمرار و تداوم داشته باشند ، مشوق کارکنان خود به تلاش و انگیزه بیشتر درمحیط کار باشند. تلاش وجدیت مضاعفی تاحصول ایده های نو داشته باشند. میل به تلاش و تحصیل را درکارکنان ترغیب نمایند. درکار و فعالیت انگیزه بالایی داشته باشند. درمحیط کار بارفتارشان مروج تلاش وپیگیری باشند.
- براساس فرضیه 4 مدیران مراکز آموزشی باید درصورت بروز مساله یا مشکلی برای کارکنان و اداره امور مرکز خویشتنداری کنند.در مقابل موانع وچالشهای (اداری ،آموزشی) مقاوم و پایدار باشند . تحمل سختی های حین کار را داشته باشند و نسبت به تحقق اهداف درطولانی مدت استواری داشته باشند.مشوق تحمل واستقامت دربربر چالشها بین کارکنان باشند و باور داشته باشند مقاومت ، رمز غلبه بر مشکلات می باشد.
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1610
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2097
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...