- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چکیده :
هدف از این مقاله شناسائی راه های بهبود مدیریت آموزشگاهی و توانمندسازی مدیران در سطح مدارس انجام می گیرد یا به عبارت دیگر میخواهیم بدانیم که مدیریت باید واجد چه شرایطی باشد تا در فرآیند آموزشی از بالاترین کارآئی و اثربخشی لازم برخوردار باشد. در این مقاله راهکارهای بهبود و توانمندی مدیریت آموزشی بررسی و پیشنهاد میشود.
مقدمه :
در جهان امروز گسترش علم و فناوری تمام فعالیت های اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. از مشخصات بارز این عصر، که آن را عصر فراصنعتی نامیدهاند، جایگزین شدن دانایی، پژوهش و سرمایه انسانی با عوامل دیگر تولید است. در نتیجه همه سازمانها در پی آن میباشند که با استفاده از انسانیترین، کارآمدترین و انعطافپذیرترین شیوهها برای بقای خود تلاش کنند. در این میان نیروی انسانی ماهر و کارآزموده با ارزشترین ثروت هر کشور و مهمترین شاخصهای برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است.
نظام آموزش و پرورش از این امر مستثنی نیست همانطوریکه میدانیم بهبود آموزش و پرورش بدون مدیریت صحیح، درست و توانمند امکانپذیر نیست. بهبود شرایط کار، افزایش رضایت و ایمنی خاطر کارکنان و هماهنگ ساختن تلاشها در شکلدهی به امکانات و منابع موجود جهت تحقق اهداف و در نتیجه تقویت روحیه کارکنان و آمادگی برای شکوفایی، خلاقیت و نوآوری استعدادهای بالقوه دانشآموزان از جمله وظایف مدیران مدارس است(محمدرضا برنجی)
در این مقاله شاخصها، و مولفهها و راههای موثر در فرآیند بهبود مدیریت آموزشگاهی و توانمندی آنها شناخت را و بکار بست.
مسأله:
با توجه به مطالعات نظری و توجه به وظایف مدیران مدارس بعضاً مشکلات و موانع در فرآیند آموزشی قابل مشاهده است که از جمله کمرنگ بودن روابط دوستانه بین مدیران و کارکنان، عدم تخصص بعضی از مدیران مدارس، کاهش انگیزه در میان مدیران، عدم توجه به مبانی روانشناسی و جامعهشناسی و علوم ارتباطات الگوهای فعال تدریس و پژوهش از جمله مسئلههای مقاله است.
اهداف :
آیا مدیران آموزشی و مدارس در حوزه آموزش و پرورش آیا از آگاهی و بینش لازم برخوردارند. و همچنین از تجریه و سابقه آموزشی بهرهمند هستند و میتوانند زمینهساز خلاقیت و نوآوری در میان دانشآموزان و معلمان باشند و دارای چهارچوب نظری و تئوریکی لازم در حوزه مدیریت میباشند؟
مبانی نظری، تئوری های مدیریت
الف)تئوری های کلاسیک
1)مدیریت علمی :
بانی مدیریت علمی تیلور است بر فلسفه بازده کار بیشتر از قدرت بدنی استوار بوده و در آن سرعت زیادتر در کار و بازده بیشتر موردنظر است. فلسفه این تئوری فلسفه ایست مادی و دنیوی، معنوی بودن کار انسان را تا حدود زیادی نادیده گرفته است. ایدئولوژی پیروان تئوری مدیریت علمی بر اساس انگیزههای خودآگاه میباشد و جنبههای بازدهی کار فرد را تنها به داشتن قدرت بدنی و همچنین سرعت زیادتر و زمان کوتاهتر با در نظر گرفتن نیازهای مادی که انسان ترس و هراس از گرسنگی دارد بوجود آمده است. فلسفه مدیریت تئوری مدیریت علمی برای برطرف ساختن نیازهای مادی، انسان را بر آن میدارد که تلاش بیشتر برای سود و منفعت زیاد بنماید. در این تئوری جنبههای معنوی پاداش بجنبههای مادی گرایش پیدا نموده و بازده فکری و عقلی و بدنی انسان را با همان اندازه از شیئی و یا ماشینی که انتظار دارند میسنجند و آنوقت پاداش و مزدی دهند.
2)نظریه اداری :
دومین جزء از تئوریهای کلاسیک سازمان و مدیریت بشمار میرود از میان مدیران صنعتی و صاحب منصبان دولتی و اداری که سعی کردهاند تجربههای خود را کمابیش با بینش و آگاهی توصیف کنند، هنری فایول فرانسوی شهرت یافته و تحلیل او از فعالیت سازمانها و فراگرد مدیریت تأثیر پایدار در قلمرو فکری مدیریت بر جا گذاشته است.
3)نظریه بوروکراسی :
اوایل قرن بیستم دنیای صنعتی شاهد پیدائی و توسعه سازمانها و موسسات بزرگ و پیچیده بود. به موازات توسعه سازمانهای صنعتی موسسات دولتی و بازرگانی نیز روز به روز بزرگتر و پیچیدهتر میشوند. نظام اداری برخاسته از این تحول و توسعه، نظامی است که به بوروکراسی(دیوان سالاری) معروف است و ماکس وبر، جامعهشناس آلمانی، اولین نظریهپردازی است که عمیقاً به مطالعه آن همت گماشت. بوروکراسی، نظام اداری با سازمان بزرگ و گسترده است که با عده کثیری ارباب و رجوع سروکار دارد.
نهضت مدیریت علمی و اصولی که تبلیغ میکرد، در اوایل قرن، علاوه بر موسسات صنعتی و کارخانهها، در نظامهای آموزشی کشور ایالات متحده موثر واقع شدهاند. دورهای از تاریخ مدیریت آموزش و پرورش آن کشور به نام عصر پرستش کارآئی معروف است، که طی آن، هواداران مدیریت علمی در نظامهای آموزشی، به کاربرد اصول آن همت گماشتند. بطور کلی، نهضت مدیریت علمی اگر قرار بود که اصول و قواعدی برای مدیریت آموزشی توصیه نماید طبعاً در درجه اول بر فعالیتهای سطح عملیاتی نظام آموزشی، یعنی کلاس درس و مدرسه تمرکز میکرد. آنگاه در این سطح، توصیه میکرد که از روشهای علمی به منظور تعیین استانداردهای مطلوب تولید (بازده آموزش و پرورش). شیوههای ویژه تولید، شایستگی و صلاحیت تولیدکنندگان (معلمان) و تربیت و نگهداری آنها استفاده به عمل آید و دستورالعملهای دقیق راجع به کار یا وظایفی که باید انجام شود، استانداردهایی که باید تحقق یابند، روشهائی که باید به کار برده شوند و ابزارها و ادواتی که باید مورد استفاده قرار گیرند فراهم گردد. بنابراین وظیفه مربی یا معلم منحصر میشد به اینکه با استفاده از روشها، فنون و مواد استاندارد فقط نتایج استاندارد تولید نماید.
تاثیر مدیریت اداری بر مدیریت آموزشی :
کاربرد مدیریت اداری جهان شمول بوده و در نتیجه، سازمانهای آموزشی نیز در همه کشورها، از اصول و قواعد آن عمیقاً اثر پذیرفتهاند. جوانب رسمی سازمان نظام آموزشی نظیر اهداف، خطمشی، سلسله مراتب، اختیار، تمرکز، عدم تمرکز و . . . عمدتاً به مفاهیم یا اصول نظریه فوق اشاره دارند. در زمینه مدیریت نیز توصیه و تجویز اصول به منظور اداره نظام یا مدرسه یا کلاس داری، تاثیر رهنمودهای تجویزی فایول و پیروانش را بخاطر میآورد.
تاثیر بوروکراسی در آموزش و پرورش :
ب)تئوری نئوکلاسیک (نهضت روابط انسانی) :
حجم:7005KB | بازدید :1291
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2108
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1560
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1411
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...