منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> ادبیات فارسی و عرب

مقاله عبيد زاکانی



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 57     کد محصول :4849      حجم فایل:39,8 KB      نوع فایل :rar



 

 

فایل ورد قابل ویرایش

توضیحی مختصر از متن فایل  :

 

عبید زاکانی از شعرا و نویسندگان فارسی‌زبان قرن هشتم هجری قمری است.

عبیدالله ملقب به نظام‌الدین از صاحبان صدور خاندان زاکان قزوین است و اشعار خوب دارد و رسائل بی نظیر.

عباس اقبال در مقدمه دیوان عبید می‌نویسد:

از شرح حال و وقایع زندگانی عبید زاکانی بدبختانه اطلاع مفصل و مشبعی در دست نیست. اطلاعات ما در این باب منحصر است به معلوماتی که حمدالله مستوفی معاصر عبید و پس از او دولتشاه سمرقندی در تذکره خود، تألیف شده در قرن ۸۹۲ ه.ق.، در ضمن شرحی مخلوط به افسانه در باب او به دست داده و مؤلف ریاض العلماء در باب بعضی از تألیفات او ذکر کرده‌است. معلومات دیگری نیز از اشعار و مؤلفات عبید به دست می‌آید. از مختصری که مؤلف تاریخ گزیده راجع به عبید نوشته‌است مطالب زیر استنباط می‌شود: ۱. اینکه او از جمله صدور وزرا بوده، ولی در هیچ منبعی به آن اشاره نشده‌است. ۲. نام شخص شاعر نظام الدین بوده‌است، در صورتی که در ابتدای غالب نسخ کلیات و در مقدمه‌هایی که بر آن نوشته‌اند وی را نجم الدین عبید زاکانی یاد کرده‌اند. ۳. نام شخصی شاعر عبیدالله و عبید تخلص شعری او است. خود او نیز در تخلص یکی از غزلهای خود می‌گوید: گر کنی با دگران جور و جفا با عبیدالله زاکانی مکن ۴. عبید در هنگام تألیف تاریخ گزیده که قریب چهل سال پیش از مرگ اوست به اشعار خوب و رسائل بی نظیر خود شهرت داشته‌است. در تذگرة دولتشاه سمرقندی چند حکایت راجع به عبید و مشاعرات او با جهان خاتون شاعره و سلمان ساوجی و ذکر تألیفی از او به نام شاه شیخ ابواسحاق در علم معانی و بیان و غیره هست. وفات عبید زاکانی را تقی الدین کاشی در تذکرة خود سال ۷۷۲ دانسته و صادق اصفهانی در کتاب شاهد صادق آن را ذیل وقایع سال ۷۷۱ آورده‌است. امر مسلم این که عبید تا اواخر سال ۷۶۸ ه.ق. هنوز حیات داشته‌است.... و به نحو قطع و یقین وفات او بین سنوات ۷۶۸ و ۷۶۹ و ۷۷۲ رخ داده‌است. عبید در تألیفات خود از چندین تن از پادشاهان و معاصرین خود مانند خواجه علاءالدین محمد، شاه شیخ ابوالحسن اینجو، رکن الدین عبدالملک وزیر سلطان اویس و شاه شجاع مظفری را یاد کرده‌است. وی از نوابغ بزرگان است. می‌توان او را تا یک اندازه شبیه به نویسنده بزرگ فرانسوی ولتر دانست. از تألیفاتی که از او باقی است معلوم است که بیشتر منظور او انتقاد اوضاع زمان به زبان هزل و طیبت بوده‌است. مجموع اشعار جدی که از او باقی است و در کلیات به طبع رسیده‌است از ۳۰۰۰ بیت تجاوز نمی‌کنند.

عبيد زاکانی طنزنويس مشهور ايرانی است که در قرن هشتم هجري/ چهاردهم ميلادی همزمان با حافظ در شيراز می زيست. وی از خانواده ای بزرگ و صاحب نام اهل قزوين بود. در جوانی به دربار شاهان و بزرگان روزگار راه يافت و به عنوان شاعری توانا و نويسنده ای استاد و صاحب سبک مشهور شد. شاه شيخ ابواسحاق اينجو، سلطان اويس جلاير و شاه شجاع از آل مظفر از جمله کسانی بودند که عبيد زاکانی ايشان را در اشعار خود ستوده و برخی از آثارش را به نام ايشان کرده است.
اما شهرت عبيد زاکانی به سبب چند منظومه و رساله کوچک است که در آن ها با طبع ظريف و نکته ياب خويش، اوضاع اجتماعی و نابسامانی های اخلاقی زمان را در لباس طنز و نيشخند به مسخره گرفته. وی در اين آثار نشان می دهد که نويسنده ای دانا و آشنا بر بسياری از ترفندهای بدکاران ظاهر صلاح است. لطيفه های عبيد، با نثری بسيار هنرمندانه، در کمترين کلمات بيشترين معنا را می رساند و از چنان عمق و تيزبينی برخوردار است که گاه شنونده و خواننده هوشيار را همزمان به خنده و گريه وامی دارد.
مجموعه آثار طنز عبيد زاکانی از يک منظومه به نام موش و گربه و چند رساله کوچک به نام های صدپند و دلگشا و تعريفات و اخلاق الاشراف تجاوز نمی کند. قسمت قابل ملاحظه ای از رساله های او نيز به واسطه زشتی کلام و هزل تند و اشاره به مطالبی که با عفت عمومی تناسب ندارد، معمولا ناديده گرفته می شود و در جمع از آن ها سخن نمی رود. با اين همه عبيد زاکانی در بين عموم مردم ايران از شهرت بسيار برخوردار است.
زشتی و تندی بخشی از هزليات او بيشتر نتيجه اوضاع روزگار است. در قرن چهاردهم ميلادی بر اثر حمله مغول نظام پيشين اخلاقی و اجتماعی درهم ريخت و کسانی که از آن پس روی کار آمدند بيشتر مردمی فرصت طلب بودند که در انديشه منافع خود از هيچ ستمی بر فرودستان خودداری نمی کردند. ظاهرسازی و رياکاري، بخصوص در پوشش دين و مذهب، رواج کامل داشت و غريزه شهوت پرستی و غلامبارگی بر صاحبان زروزورچيره بود.
در چنين احوال که کسی را يارای چون و چرا نبود، بعضی به صراحت و شدت انتقاد می کردند و بعضی ديگر چون عبيد زاکانی مسخرگی پيشه ساختند. فضلا و دانشمندانی بزرگ و انديشه ور با همه بلندی مقام در علم و احترامی که نزد ايلخانان داشتند در حلقه شعبده بازها و معرکه مسخره ها و دلقک ها می نشستند و با آنان به همان شيوه ای رفتار می کردند که با بزرگان و قدرتمندان. آنان به اين طريق نه تنها رفتار متکبرانه صاحبان حشمت و جاه را به چيزی نمی گرفتند بلکه با نيشخند و شوخی پليدی ها و رياکاری های ايشان را نيز به ديگران می نمودند. عبيد زاکانی در هزليات و طنزهای خود از همين نکته ها سخن می گويد. وی در رساله تعريفات طبقات مردم زمانه را چنين معرفی می کند " العسس: آن که شب راه زند و روز از بازاريان اجرت خواهد؛ البازاري: آن که از خدا نترسد؛ الطبيب: جلاد؛ دارالتعطيل: مدرسه؛ الجاهل: دولتيار؛ القاضي: آن که همه او را نفرين کنند."
رساله صد پند را عبيد زاکاني، به تمسخر، در مقابل نوشته های مدعيان اخلاق آورده است که در آن زمان سخن درباره آن را به ابتذال کشيده بودند. گمان می رود که بيشترين طنز عبيد در اين رساله متوجه خواجه نصيرالدين طوسی مولف اخلاق ناصری است. زيرا در مقدمه می نويسد که اين پندها چکيده گفته ها و نوشته های افلاطون، ارسطو و خواجه نصير است. آنگاه پند می دهد که: " تا توانيد سخن حق مگوئيد تا بر دل ها گران نشويد و مردم بی سبب از شما نرنجند. مسخرگی و دف زنی و گواهی به دروغ و دين به دنيا فروختن پيشه سازيد تا عزيز باشيد و از عمر برخوردار گرديد."
در رساله اخلاق الاشراف روی سخن با طبقات ممتاز است. عبيد زاکانی در اين رساله از مرگ مردمی و مردانگی و عزت و شهرت مسخرگی و بی آبرويی در دستگاه حکومتی سخن می گويد و با نثری سنگين و فضل فروشانه از تاريخ نمونه می آورد که: " چنگيز خان که امروز به کوری اعداء در درک اسفل مقتدا و پيشوای مغولان اولين و آخرين است تا هزاران هزار بی گناه را به تيغ بی دريغ از پای درنياورد، حکومت روی زمين بر او مقرر نگشت و... ابوسعيد بيچاره چون دغدغه عدالت در خاطر افتاد و خود را به شعار عدل موسوم گردانيد، در اندک مدتی دولتش سپری شد."
اما منظومه موش و گربه، که مشهورترين اثر عبيد زاکانی است، داستان توبه گربه از خوردن موش است. گربه ادعا می کند که از اين پس موش ها را نخواهد خورد. موش ها هم با همه زيرکی در مقابل ظاهر آراسته گربه، که به مقدسات قسم خورده، فريب می خورند و هدايا و پيش کش ها برايش می آورند. اما گربه ناگاه حمله می آورد و:
اين زمان پنج پنج می گيرد چون شده زاهد و مسلمانا
درباره عبيد سخنی رساتر از اين گفته استاد غلامحسين يوسفی نيست که: " من در ميان ظلمات قرن هشتم هجري، سيمای تابناک عبيد زاکانی را می بينم با دو چشم روشن و ژرف بين. وجود او و سعدی و حافظ، در آن روزهای سخت و طاقت گداز، دليل بارزی است برجوهر لياقت ملت ايران، ملتی رنج ديده و پرطاقت و زنده و پايدار."

 

 



  • پس از پرداخت موفق لینک دانلود هم نمایش داده می شود هم به ایمیل ارسال می گردد
  • ایمیل را بدون www وارد کنید و در صورت نداشتن این قسمت را خالی بگزارید
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خرید میتوانید با پشتیبانی تماس بگیرید گزارش تخلف

برچسب ها:  عبيد-زاکانی  عبید-زاکانی-بدون-سانسور  عبید-زاکانی-طنز  عبید-زاکانی-بدون-سانسور-Pdf  عبید-زاکانی-موش-و-گربه  عبید-زاکانی-رساله-دلگشا  عبید-زاکانی-اشعار  عبید-زاکانی-هزلیات  عبید-زاکانی-حکایت  عبید-زاکانی-دانلود  اشعار-عبید-زاکانی-موش-و-گربه  موش-و-گربه-عبید-زاکانی-دانلود  کتاب-موش-و-گربه-عبید-زاکانی  حکایت-موش-و-گربه-عبید-زاکانی  كتاب-موش-و-گربه-عبيد-زاكاني  داستان-موش-و-گربه-عبید-زاکانی-به-نثر  قصه-موش-و-گربه-عبید-زاکانی  تفسیر-موش-و-گربه-عبید-زاکانی  طنز-موش-و-گربه-عبید-زاکانی  عبيد-زاكاني-رساله-دلگشا  عبید-زاکانی-رساله-دلگشا-Pdf  دانلود-کتاب-عبید-زاکانی-رساله-دلگشا  رساله-دلگشای-عبید-زاکانی  رساله-دلگشا-عبید-زاکانی-دانلود  عبيد-زاكاني-اشعار  عبید-زاکانی-اشعار-طنز  عبید-زاکانی-شعر  عبید-زاکانی-شعر-موش-و-گربه  عبيد-زاكاني-شعر  اشعار-عبید-زاکانی-بدون-سانسور  اشعار-عبید-زاکانی-Pdf  اشعار-عبید-زاکانی-دانلود  عبيد-زاكاني-حكايت  عبید-زاکانی-دانلود-کتاب  عبيد-زاكاني-دانلود  كليات-عبيد-زاكاني-دانلود  کلیات-عبید-زاکانی-دانلود  آثار-عبید-زاکانی-دانلود  صد-پند-عبید-زاکانی-دانلود  حکایت-های-عبید-زاکانی-دانلود  
محصولات مرتبط
نخستین مجموعه آرشیو جامع و کامل آثارو رباعیات خیام نیشابوری

نخستین مجموعه آرشیو جامع و کامل آثارو رباعیات خیام نیشابوری

قیمت: 100,000 ريال کد فایل:30288
نخستین مجموعه آرشیو جامع و کامل آثارو رباعیات خیام نیشابوری به سه زبان فارسی، انگلیسی، عربی، هم در قالب آفیس word هم pdf باسلام. دوستان عزیز یکی دیگر از پرفروش ترین محصولات نادر دانشگاه زنجان در خدمات دانشجویی با عنوان نخستین مجموعه ی آرشیو کامل و جامع آثار و رباعیات خیام نیشابوری به سه زبان فارسی، انگلیسی، عربی، هم در قالب آفیس word هم pdf با مجموع 150 صفحه بر روی فروشگاه به روز پروژه بارگذاری شد. دوستان خرید این محصول پرفروش بر همگان توصیه...
اقدام پژوهی بهبود انظباط دانش آموزان دختردر تدریس علوم اجتما

اقدام پژوهی بهبود انظباط دانش آموزان دختردر تدریس علوم اجتما

قیمت: 39,000 ريال کد فایل:28299
چکیده در سال تحصیلی اخیر  که بطور تمام وقت در روستا مشغول خدمت شدم، شاهد مسألهٔ بی انضباطی بچه‌ها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران می‌شد، بودم. تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران می‌نالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر می‌شد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس دوم  می‌نالیدند و آن‌ها را دانش آموزانی نفهم و بی انضباط می‌خوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و...
مقاله ا بوریحان بیرونی

مقاله ا بوریحان بیرونی

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:26785
  فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : ا بوریحان بیرونی : ابوریحان محمد بن احمد بیرونی تولد:12ذالحجهُ362هجری كاث،خوارزم(شهركاراـكلپاكسكایاكنونی واقع درازبكستان ) وفا ت : 4 رجب 440 هجری غزنه ( غزنه كنونی در افغا نستان ) ابو ریحان بیرونی در خوارزم ،منطقه ای كه در مجاورت دریا ی آرال قرار دارد و امروزه همه آن را به نام كارا كلپاكسكایا می شناسند ، به دنیا آمد . كاث و جورجانیه دو شهر بزرگ این منطقه به شمار می رفتند ....
مقاله آثار ادبي يك سرزمين يا يك زبان

مقاله آثار ادبي يك سرزمين يا يك زبان

قیمت: 49,000 ريال کد فایل:26784
  فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  :   مجموعه آثار ادبي يك سرزمين يا يك زبان يا يك دوره از تاريخ است كه به وسيله شاعران و نويسندگان يك قوم يا ملت پديد آمده باشد . اثر ادبي سخني است كه انديشه و احساس و تجربه گوينده يا نويسنده را آميخته با تخيل هنرمندانه بيان كند . وسيله آفرينش اثر ادبي كلمه ها و جمله ها ؛ يعني زبان است . پديدآورنده اثر ادبي ، شعر يا نثرش را با خيال و عاطفه و انديشه و تجربه خود مي آميزد تا آن را به...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1287

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1610

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1072

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2097

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1555

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1406

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1296

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...