- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
آنچه میشنویم، فراموش میکنیم. آنچه میبینیم، به خاطر میسپاریم آنچه انجام میدهیم، یاد میگیریم آموختن شنا بدون آب ممکن نیست، آیا آموختن محتوای آموزش حرفه و فن بدون انجام فعالیتهای عملی امکان پذیر است؟ 75 درصد یادگیری از طریق «حس دیداری» اتفاق میافتد. کارگاه ایده آل بازوی اصلی آموزش حرفه و فن است.
هر انسانی به طور طبیعی نیازهایی دارد که باید برآورده شود. خداوند تبارک و تعالی در هنگام خلقت، اسباب و وسایل مورد نیاز مانند عقل، هوش، دست، چشم و ... را برای تأمین آن نیازها در اختیار انسان گذاشته و از طرف دیگر منابعی را هم به طور طبیعی در دسترس او قرار داده است. لذا این انسان است که بتواند استفادهٔ بهینه و تفکر عالی از آنها داشته باشد.
باید کمر همت ببندیم که آموزش حرفه و فن درس زندگی و آموزش مهارت عملی و یدی است نه ذهنی و محفوظات. تجربه ثابت کرده است بی علاقه و ضعیفترین دانش آموزان در انجام فعالیت کار عملی موفق میشود و دوست دارد خود را درگیر مهارتهای عملی کند. باید بپذیریم که حرفه و فن دروازهٔ ورود به دنیای کار عملی است و موجب رفع خستگی روح و ذهن دانش آموزان از محفوظات است.
درس حرفه و فن است که به دانش آموزان یاد میدهد که چگونه نیازهای اولیهٔ خود را رفع نمایند و از ابزارهای بسیار ساده برای ساخت وسیلهٔ مورد نیاز، بهره مند شوند و تولید خلاقیت و تقویت استعداد فراگیران میگردد و روحیهٔ دوستی، تعامل در گروه، همکاری و احترام به یکدیگر، اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، وظیفه شناسی، دقت و ... خود به خود در وجود دانش آموز نمایان میسازد.
درس حرفه و فن است که به جنبهٔ کاربردی علوم مختلف میپردازد و در اکثر کشورها آموزش حرفه و فن ((محور توسعه)) تلقی شده است. بنابراین، این درس بدون حمایت و توجه خاص عوامل اجرایی بویژه مدیران مدارس، اولیاء، مسئولین ذیربط به اهداف غایی و مدنظر مؤلفین نخواهد رسید.
معلم درس آموزش حرفه و فن باید بتواند نیازهای اولیه برای اجرای درست درس را پیش از رسیدن زمان اجرا به مدیر مدرسه اعلام کند و دریافتن راههای ممکن برای دستیابی به لوازم اجرای درست درس نیز به او کمکهای مشورتی ارائه دهد. در صورت نیاز، برخی از راههای ممکن را با صلاح دید و مشورت مدیر خود بر عهده بگیرید و انجام دهد. بنابراین نیاز سنجی برای کار عملی از سوی معلم ضروری است.
در وهله اول، فراهم نمودن امکانات کارگاهی این درس، در گرو همت و تلاش مسئول آموزش و پرورش و اولیاء و دانش آموزان است برای تحقق این امر، مناسب است اولیاء محترم از محتوای درس حرفه و فن جدید التالیف اطلاعات کافی و لازم داشته باشند و متوجه بشوند که 60 درصد محتوای آن، بر مبنای کارگاهی و مهارتهای علمی تدوین شده است که دانش آموزان با انجام فعالیتهای علمی قادر خواهند بود، به طور واقع بینانه به اهداف زیر برسند.
1- ایجاد هماهنگی میان مغز با دست و چشم و سایر اعضای بدن از طریق انجام کارهای عملی
2- دست ورزی و کار با مواد مختلف و قابل دست رس در محیط زندگی
3- تقویت روحیهٔ انجام کار گروهی در دانش آموزان
4-ایجاد زمینه برای شکوفایی استعدادهای علمی، عملی و پرورش خلاقیت در دانش آموزان
5- آشنایی با فرآیند طراحی و ساخت و تولید
6- ایجاد تفکر سیستمی و درک فنی
7- آشنایی دانش آموزان با مشاغل مختلف موجود در محیط زندگی.
یکی از انواع روشهای آموزش انفرادی روش تدریس خصوصی است. این روش را میتوان در تمام سطوح تحصیلی به کار گرفت. اساس کار در این نوع آموزش توجه به زمینهها، علایق و تواناییهای شخصی شاگردان است و شاگرد فردی است که معمولاً نمیتواند در آموزشهای گروهی چندان موفقیتی کسب کند. در اکثر برنامههای آموزشی، به جای استفاده از معلم، معمولاً از شاگردان استفاده میشود. در این حالت، معلم خصوصی معلم متخصص و با مهارتی نیست، بلکه تنها ممکن است نسبت به شاگردان، چند سال تجربه آموزشی بیشتری داشته باشد یا ممکن است بزرگسالی باشد که قبل از دریافت برنامه، هیچ گونه آموزش خاصی در زمینه تعلیم و تربیت ندیده باشد. در این حالت، هدف از آموزش علاوه بر کمک به شاگرد، کمک به یاد دهنده نیز هست، زیرا با فعالیتهای تدریس در آموزش خصوصی، پاره ای از مهارتهای معلم نیز تقویت میشود.
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1610
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2097
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...