- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چکیده
در سال تحصیلی اخیر که بطور تمام وقت در روستا مشغول خدمت شدم، شاهد مسألهٔ بی انضباطی بچهها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران میشد، بودم.
تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران مینالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر میشد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس دوم مینالیدند و آنها را دانش آموزانی نفهم و بی انضباط میخوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آنها هیچ احساس مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه میآیند و هیچ ارزشی برای زحمات معلمهایشان قائل نیستند.
خوشبختانه با راه کارهایی که در این پژوهش هم به آنها پرداخته شده، توانستم تا حد زیادی این رفتارها را کنترل کنم و مانع تکرار مجدد آنها توسط دانش آموزان گردم.
کلید واژه: بی انضباطی – علوم اجتماعی – دوم راهنمایی
مقدمه
توصیف مسئله و وضعیت موجود
اینجانب ………. دارای مدرک تحصیلی ……….. در سال ……. به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمدم و سالهای نخستین خدمتم را در روستاهای دور و نزدیک و همراه با دانش آموزانی گذراندم که اغلب دارای شخصیتهای پر تحرک و در عین حال سر شار از فهم و نجابتی شایستهه یک دختر ایرانی بودند شاید نحوه زندگی آنها سبب شده بود بزرگتر از سنشان رفتار کنند. آنها بچههایی آرام و منضبط بودند و مشکلی برایم ایجاد نمیکردند فقط به فکر درسشان بودن چون در خانههایشان وظایف زیادی را باید انجام میدادند. پس در منزل فرصت کمتر میداشتند و سعی میکردند از همه لحظات کلاس برای برطرف کردن مشکلات درسیشان استفاده کنند. امادر سال تحصیلی اخیر که بطور تمام وقت در روستا مشغول خدمت شدم، شاهد مسألهٔ بی انضباطی بچهها و مشکلات مدرسه که باعث آزار برخی همکاران میشد، بودم. من در مدرسه راهنمایی شهید احمد نظری قره بلاغ، مشغول به کار شدهام و نسبت به دیگر مدارس که درس داشتهام کلاسهایی پر جمعیت دارد.
اکثر دانش آموزان دارای وضعیت اقتصادی وفرهنگی متوسطی واغلب آنها در خانوادهای با باورهای دینی قوی رشد کردهاند. وطبق پرسشنامه ای که از والدین داشتهایم. بیشتر با مشکلات اقتصادی وخانوادگی دست وپنجه نرم می کردنددر عین حال تعدادی از والدین به لحاظ اجتماعی از رتبه خوبی برخوردار بودند.
البته من در مدارس پرجمعیت دیگری هم تدریس داشتهام که میتوان گفت در آن مدارس هم این مشکل احساس میشد البته خود من از جهت برقراری ارتباط با بچهها راحت هستم و مشکل چندانی نداشتم اما از تنشهایی که بین بچهها و سایر معلمان، مدیر و معاون و ... ایجاد میشد بسیار رنج میبردم تقریباً هفته ای سه بار و هر هفته یکی از همکاران مینالید در حالی که از شدت عصبانیت گر گرفته بود از کلاسش وارد دفتر میشد و معمولاً هم از دانش آموزان کلاس دوم مینالیدند و آنها را دانش آموزانی نفهم و بی انضباط میخوانند که به همه چیز توّجه دارند مگر درس و تکالیفشان و اینک آنها هیچ احساس مسئولیتی در قبال وظایف تحصیلی و مدرسه خود ندارند و تنها برای گذراندن وقت به مدرسه میآیند و هیچ ارزشی برای زحمات معلمهایشان قائل نیستند.
من به آنها حق میدادم حضور چند دانش آموز اخلال گر باعث شده بود دیگران را تحت تأثیر قرار داده با خود همراه سازند و بجه ها این کلاس مرا هم با وجود اینکه علاقه بسیار زیادی به بچهها دارم و دوست دارم همیشه آنها را شاد ببینم تا سرو صدا و حرف زشت زدن به یکدیگر، تحریک کردند و نزدیک بود قانون مخصوص خودم را فراموش کنم اختیار و نفوذ اخلاقیم را رها کرده و وارد گود رقابت با آنها شدم اما به سرعت خودم را کنترل کردم و اجازه ندادم خشم و غصب بر من چیره شود و من هم به کسی توهین کنم و یا اینکه بخواهم کسی را تنبیه کنم وقتی محیطهای آموزش مختلف را مقایسه میکردم مثل روز برایم روشن بودکه تفاوت رفتار و آرامش و انضباط و متقابلاً ارزشی که دانش آموزان برای خود قائل بودند مستقیماً در نحوه آموزش و یادگیری آنها مؤثر بود و امر آموزش و تسهیل میکرد و مهم تر اینکه در کلاسهای منظم از زمانیکه با یکدیگر میگذراندیم لذّت میبردیم امّا امسال باید همیشه در یک حالت کاملاً هوشیار میبودم تا اینکه مشکلی پیش نیاید که مانع آموزش شود. خیلی خسته میشدم و جالب اینکه بچهها همیشه نا آگاهانه سعی داشتند بلکه فرصتی پیدا کنند تا مساله ای ایجاد کرده و وقت کلاس را تلف کنند و من همیشه سعی میکردم حسن روابط را با آنها حفظ کنم و آنها را زیر نظر بگیرم. نمیگذاشتم موفق شوند و من گواه و مهر تائیدی بر محکومیتهایی باشم که به رفتار منفی بزرگترها نسبت میدهند به هر حال به سختی فشار بی انضباطی و به قول برخی همکاران بی ادبی و بی فرهنگی بچهها را تحمل میکردم و بر خلاف خلقیاتی که داشتم و با بچهها به شوخی طبعی و لطافت بر خورد میکردم حالا باید خیلی با احتیاط رفتار کنم و سنگینی گذشت زمان را احساس میکردم که بسیار برایم ملال آور بود و میترسیدم این حالت به بچهها منتقل شود این مسأله بسیار فکرم را مشغول کرده و بود و تصمیم گرفتم با دیگر همکاران در این باره صحبت کنم با تعجب دیدم بیشتر آنها اظهار میکنند دانش آموزان این کلاس را رها کنید اینها به هیچ وجه قابل کنترل نیستند باید برویم کلاس درسمان را بدهیم و خارج شویم به آنها رو ندهید و خارج از حیطه درسی با آنها صحبت نکنید که کارتان پس معرکه است آنها معتقد بودند باید از روشی خشک استفاده کرد که بچهها به خود اجازه ندهند کلاس را شلوغ کنند و یا اینکه از همان تدابیری استفاده کند که سعی دارند آن را ریشه کن کنند مثلاً برای اینکه سرو صدای بچهها را آرام کنیم خودمان صدایمان را بلند کنیم و یا وقتی میخواهیم دعوایی را خاتمه دهیم از زور استفاده کنیم در مقابل بی ادبی دانش آموز بی ادب باشیم. اگر بد دهن است بد و بی راه بگوییم و قبل از همه اینها اینقدر خشن و خشک رفتار کنیم و مقررات سخت وضع کنیم که جرأت حرف زدن نداشته باشند.
اما آنها به این توّجه نداشتند که با این روشهای انعطاف ناپذیر آرامش را هم از خود و هم از بچهها میگیرند و آنها را به حضور در کلاس و مدرسه بی علاقه میکنند و در تمام زمان باید سنگینی نگاه تنفر آمیز بچهها را تحمل کنند و بدون هیچ لذّتی از این ارتباط مقدس کلاس را به پایان برسانند.
به امید خداوند متعال برای بهبود نظم دانش آموزانم سعی شده با استفاده از درس طراحی مسائل یادگیری و اقدام پژوهی به پرسشهای زیر پاسخی داده شود:
۱) چگونه میتوانم با افزایش روحیه نظم در دانش آموزان اتلاف وقت در کلاس را کاهش دهم؟
۲) چگونه میتوانم با ایجادانگیزه در دانش آموزان انضباط را در حین تدریس افزایش دهم؟
۳) چگونه میتوانم با تغییر چیدمان کلاس و استفاده از روشهای فعال انضباط را در حین تدریس افزایش دهم؟
با توجه به آنچه گفته شد بر آن شدم با مشاهده مصاحبه پرسشنامه ومطالعه کتابها مقالات وسایت های مختلف دلایل بی انظباطی دانش آموزان پایه دوم راهنمایی را پیدا کنم وبرای بهبود آن اقدام نمایم.
حجم:7005KB | بازدید :1287
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1610
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1072
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2097
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1555
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1406
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1296
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...