- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
اين سؤال كه آموزش رياضيات چه تأثيري روي شخصيت فكري و منشهاي حل مسئله و شيوههاي يادگيري دانشآموزان ميگذارد به ساختارشناختي آنان مربوط ميشود. مسلماً پيشينه فكري و مهارتهايي كه در ذهن دانشآموزان نهادينه شده اجازه نميدهد كه نظام يكساني كه دانشآموزان با آن مواجهند ساختارهاي شناختي يكساني را به دست دهد. اين تنوع ساختارهاي شناختي كه تحت تربيت نظام آموزشي يكساني بودهاند نه تنها ناخواسته نيست، بلكه مورد تأكيد است. ذهن دانشآموزان همچون گلهاي رنگارنگي كه از يك آب و خاك و خورشيد بهره گرفتهاند اما با يكديگر در رنگ و بو تفاوت دارند كه در برابر نظام آموزشي يكسان مهارتهاي مختلفي را به بار ميدهند و ثمرات گوناگوني را نتيجه ميدهند. اين تنوع زمينههاي يادگيري دانشاموزان را ميتوان در سبكهاي يادگيري و در ساختار انسانشناختي دانشآموزان خلاصه نمود.
در مورد سبكهاي يادگيري و تفكر و شناخت دانشآموزان تئوريهاي گوناگوني وجود دارد بعضي از اين تئوريها رفتارگرايانه، بعضي روانشناسانه و برخي ديگر مجردتر هستند. تئوريهاي رفتارگرايانه از ساير اين نظريهها ملموستر و سادهفهمتر هستند. از اين رو ما يكي از همين نظريهها را برميگزينيم. مجاري شناخت حسي دانشآموزان به پنج حس محدود ميشود كه از ميان آنها حس بينايي، حس شنوايي و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و يادگيري بر ديگر حسها غلبه دارند. حس بينايي مبناي تفكر تصويري و حس شنوايي مبناي تفكر كلامي و حس لامسه مبناي تفكر دستورزي و ساختني را پايهريزي ميكنند. اينطورنيست كه تفكر كلامي، تصويري و دستورزي ذهن دانشآموزان را به طور يكسان درگير كنند. هرچند مهارتهاي تفكر دانشآموزان طيفي بين اين سه مهارت تفكر است اما معمولاً در اكثر دانشآموزان يكي از اين سه سبك يادگيري بر ديگران غلبه دارد. اين سه مهارت تفكر سه سبك يادگيري كلامي، تصويري و دستورزي را به دست ميدهند. البته به ندرت ممكن است در دانشآموزي دو تا از سبكهاي يادگيري و يا حتي هر سه سبك غلبه داشته باشند.
آموزش عدد
عدد يك كلمه قرآني است. از آيه كل شيء احصيناه عدداً برميآيد كه معناي آن بر پاية معني احصاء و شمارش بنا ميشود. اما هم از اين آيه و هم از معناي شمارش در رياضيات عالي برميآيد كه معناي عدد به معناي بسيار تعميم يافتهتر از آنچه در اين پايه مورد نظر است تعميم مييابد. لذا لازم است مفهوم عدد چنان در برابر دانشآموزان مطرح شود كه مقدمه را براي آموزش تعميمهاي آن فراهم نمايد. براي مثال عدد به عنوان كارديناليستي مقدمه مناسبي براي معرفي اعداد حقيقي نيست و عدد به عنوان طول پيشينه مناسبي براي معرفي اعداد مختلط در دانشگاه نيست اما عدد به عنوان جواب معادله پيشنيه مناسبي براي معرفي اعداد مختلط فراهم ميكند. لذا بايد گذر از كارديناليستي به طول و گذر طول به جواب يك معادله جبري به طور طبيعي اتفاق بيافتد تا ذهن دانشآموزان براي تعميمهاي عدد كه در آينده با آن موااجه ميشود آماده گردد.
عدد و دانشآموزان كلامي
عدد به عنوان كارديناليستي و عدد به عنوان ناوردا مفهومي متناسب با سبك يادگيري دانشآموزان كلامي است. نزد دانشآموزاني با اين سبك يادگيري اعداد نمادهايي هستند كه مفاهيمي پشت صحنه را خلاصه و كدگذاري ميكنند. ساختار محاسباتي اعداد نيز از همين مفاهيم كارديناليستي عدد استخراج ميشود تا بعد به اعداد گويا تعميم پيدا كند. همچنين است مفاهيم ضرب و تقسيم كه از كارديناليستي مجموعهها استخراج ميشوند. دانشآموزان كلامي با مفهوم عدد به عنوان طول به صورت استدلالي و با كمك مفهوم »بين» ارتباط برقرار ميكنند وبا مفهوم عدد به عنوان جواب معادله به خوبي ارتباط برقرار ميكنند. چرا كه زبان معادله خود يك زبان نمادين براي معرفي اعداد است كه با سبك يادگيري كلامي و نمادين دانشآموزان هماهنگ است. در صورتي كه عدد به عنوان طول يك مفهوم تصويري است و بايد به صورت كلامي به طور غير مستقيم درك شود. هر چند سبك شناخت دانشاموزان طيفي بين سه سبك يادگيري ياده شده است و ممكن است براي يك دانشآموز كلامي عدد به عنوان طولي نيز به طور مستقيم درك شود.
عدد و دانشآموزان تصويري
عدد به عنوان طول مفهومي متناسب با سبك يادگيري دانشآموزان تصويري است. لذا بر خلاف دانشآموزان كلامي، اين دانشآموزان عدد به عنوان طول را مبنا براي يادگيري ساير مفاهيم عدد قرار ميدهند. درك محور اعداد در بين دانشآموزان تصويري بسيار اهميت دارد. اين دانشآموزان مسئلهها را با محور بهتر حل ميكنند تا اينكه مثلاً از اشياء ملموس استفاده كنند. حركت از اعداد طبيعي به اعداد گويا و حركت از اعداد گويا به اعداد حقيقي روي محور به سهولت انجام ميپذيرد. در صورتي كه براي دانشآموزان كلامي اين حركتها بايد به صورت منطقي و ذهني صورت بگيرد. مثلاً اعداد حقيقي به عنوان حد دنبالهاي از اعداد گويا درك ميشوند تا به عنوان نقطه اي از محور اعداد.درك اعداد منفي براي دانش آموزان تصويري به كمك محور راحتتر است اما براي دانشآموزان كلامي بايد به صورت منطقي و استدلالي صورت بگيرد. درك اعداد منفي براي دانشآموزان دستورز بسيار مشكلتر از دو سبك يادگيري است. چرا كه ايشان با دستورزي و ساختن مفاهيم رياضي را ياد نيگيرند كه براي اعداد منفي ممكن نيست.
عدد و دانشآموزان دستورز
نزد دانشآموزان دستورز عدد به عنوان كارديناليستي و عدد به عنوان طول هر دو مبناي يادگيري مفهوم عدد قرار ميگيرد به شرط آنكه آموزش با اشياء ملموس و همراه با دستورزي صورت گيرد. چينهها اين فرصت را پديد ميآورند كه همه دانشآموزان دستورز با مفهوم طول و هم با مفهوم كارديناليستي در كنار هم دستورزي كنند و اين فرصتي است كه براي دانشآموزان كلامي يا دانشآموزان تصويري فراهم نيست. از طرف ديگر درك مفهوم عدد به عنوان ناوردا و عدد به عنوان جواب معادله براي دانشآموزان دستورز مشكلتر است. هر چند همانطور كه ذكر شد دانشآموزان طيفي بين سبكهاي مختلف يادگيري هستند و نميتوان فرض كرد دانشآموز كاملاً فاقد زيرساختهاي يك سبك خاص يادگيري ميباشد. حركت از ملموس به مجرد براي دانشآموزان دستورز با حركت از تصوير به مجرد براي دانشآموزان تصويري و با حركت از كلام به مجرد براي دانشآموزان كلامي جايگزين ميشود. بنابراين اصل حركت از ملموس به مجرد به همة سبكهاي يادگيري اختصاص ندارد.
عدد و انسانشناسي
سؤال اين كه خاستگاه عدد در ساختار شناختي انسان كجاست. نزد فيلسوفان كلامي عدد يك مفهوم ذهني است كه ساخته ذهن بشر است و پس از ارتباط با ملموس و تجربه اين مفهوم تجريد مي شود. اما نزد فيلسوفان تصويري عدد يك ساختار رياضي است كه توسط عقل ساختار ساز و ساختارشناس تجربه ميگردد. بعد به نوبه خود در ذهن و فكر نيز تجلي ميكند كه در لاية تجريد نفس قرار دارد نه در لاية تجريد عقل. نزد فيلسوفان دستورز يا همان مخترعين كاربرد عدد است كه اهميت دارد. لذا عدد همان چيزي است كه براي اندازهگيري به كار ميرود و تا جايي كه مفهوم اندازهگيري تعميم پيدا كند مفهوم عدد نيز ميتواند تعميم پيدا كند. اين سؤال افلاطون پاسخ نداده باقي ميماند كه آيا عدد تجلي حقيقتي بالاتر است كه در ساختارشناختي انسان تجلي پيدا كرده است و يا ساخته خود بشر است؟ كانت و ساير فيلسوفان غربي كه زير ساية او قرار دارند عدد را مفهومي پيشيني و ساخته ذهن بشر ميدانند. اما افلاطون عقيدة حكما را دارد كه عدد تجلي حقيقتي برتر است كه از پيش توسط خداوند خلق شده و بعد به انسان آموزش داده شده است.
حجم:7005KB | بازدید :1293
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1622
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1080
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2115
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1563
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1415
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1302
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...