- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
پدیده افت تحصیلی یکی از عواملی است که کارشناسان تعلیم و تربیت را به خود مشغول ساخته است . یکی از درس هایی که دانش آموزان در آن افت چشمگیری دارند درس عربی است در این گزارش ابتدا عوامل افت در این درس معرفی و سپس راهکارهایی برای کاهش و رفع آن ارائه می شود تا با به کار بستن این راهکارها و پیشنهادات شاهد پیشرفت و ایجاد انگیزه در دانش آموزان باشیم .
آموزش زبان عربی نه تنها در مدارس کشور جزو مواد درسی قرار دارد بلکه امروزه ادامه به تحصیل آن در تمام مقاطع دانشگاهی برای دانشجویان این رشته فراهم شده است . ولی به علل مختلف که بعدا" ذکر خواهد شد ٬ آموزش این درس در مدارس با مشکلات زیادی روبرو شده است و بی رغبتی و عدم علاقه دانش آموزان را در یادگیری عربی در پی داشت که باعث شد ما هر ساله شاهد افت شدید دانش آموزان در این درس باشیم . لذا برای بهبود وضعیت درس عربی و کاهش افت در این درس ابتدا به شناسایی عوامل افت پرداخته و سپس پیشنهادها و راهکارهای مناسب برای برطرف کردن این مشکلات و بهبود وضعیت درس عربی در مدارس کشور ارائه می شود .
عوامل افت تحصیلی :
بر اساس تجربیات این حقیر و بررسیهای انجام یافته مهمترین عوامل افت تحصیلی در درس عربی به شش دسته ذیل طبقه بندی می شوند :
الف : کتاب درسی
ب: دانش آموز
پ : معلم
ت : مدرسه و امکانات آموزشی
ث : آزمونها و ارزشیابیها
ج : جامعه و برنامه ریزان و مسئولین
الف : کتاب درسی
کتابهای عربی موجود یکی از مهمترین عامل بی رغبتی و افت دانش آموزان در این درس میباشد . مهمترین نواقص کتابهای عربی شامل موارد ذیل است :
1. حجم زیاد و خسته کننده مطالب و محتوای کتب درس عربی.
2. تاکید بیش از اندازه به قواعد با توضیحات طولانی باعث شد که دانش آموزان علاقه کافی برای یادگیری این درس نداشته باشند.
3. جذابیت و تنوع مطالب موجود در کتاب بسیار کم است . اغلب موارد آن آیات قرآنی و احادیث و ادعیه است که باعث یکنواختی مطالب درس عربی شده است اما می توان در لابه لای داستانهای متنوع و جذاب و لطیفه و حکایت پند آموز ٬ خیلی از لغات و اصطلاحات متون دینی را آموزشش داد .
4. استفاده نکردن از تصاویر جذاب و زیبا و بر عکس استفاده از تصاویر خشک و تکراری و بی کیفیت که هیچ نقشی در یادگیری ندارند .
5. نداشتن تمرینات مناسب و وجود تمرینهای خسته کننده و زیاد.
6. وجود مطالب نامناسب و غیر کاربردی که هیچ تناسبی با روحیات جوانان ندارد مثلا" دانستنیهای علمی و ورزشی ٬ لطیفه ٬ سرگذشت علما وو بزرگان دینی ٬ مسائل روز و ... در کتابهای درس عربی کمتر مورد توجه بوده است .
7. عدم توجه به مکالمه روزمره و توجه بیشتر به قواعد خشک و سنگین .
ب : دانش آموز
1. چون این درس در رشته های ریاضی و تجربی جز دروس تخصصی نیست دانش آموزان این رشته ها اهمیت چندانی برای این درس قائل نیستند و نمره خوبی از این درس نمی گیرند و نسبت به آن بی علاقه و توجه هستند .
2. اکثر دانش آموزان و خانواده هایشان نسبت به درس عربی دیدگاه خوبی ندارند و در واقع احساس عدم نیاز به این زبان و بیگانگی نسبت به آن دارند .
3. عدم انس دانش آموزان با کتب مذهبی عربی .
4. عدم توجه دانش آموزان به ارتباط نزدیک دستور زبان فارسی با قواعد عربی و اینکه تسلط به زبان عربی کمک زیادی به درک و فهم بیشتر متون فارسی می کند .
5. استفاده دانش آموزان از کتابهای راهنما ( گام به گام ) که پاسخ تمرینات در آن نوشته شده و فرصت تفکر و فهم این زبان را از دانش آموزان می گیرد .
6. انگیزه نداشتن بعضی دانش آموزان جهت تحصیل و درس خواندن به خصوص درس عربی .
پ : معلم
1. عدم استفاده از دبیران متخصص برای تدریس عربی
2. جدی نگرفتن دبیران و دانش آموزان دوره راهنمایی نسبت به درس عربی طوریکه دانش آموزان با نمرات بالا این دوره را تمام می کنند بدون اینکه یادگیری خوبی از این درس داشته باشند لذا ارفاقهای بی اندازه دبیران این دوره باعث شد که دانش آموزان با همان روحیه ( نمره گیری ) تربیت شوند و هیچ تلاش و سعی به عمل نیاورند .
3. عدم تکلم به زبان عربی و اهمیت ندادن به مکالمات روزمره عربی از طرف دبیران.
4. تدریس قواعد اضافی و خارج از مباحث کتاب درسی یاتدریس ناقص قواعد کتاب .
5. عدم استفاده بیشتر دبیران از طرح درس و روشهای متنوع تدریس و تاکید بر روشهای سنتی و نامناسب تدریس .
6. عدم آشنایی اکثر دبیران با اهداف یادگیری درس عربی .
7. عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی و وسایل سمعی و بصری نظیر پاورپوینت ٬ تخته هوشمند و ... .
8. عدم تعهد و دلسوزی بعضی از همکاران .
9. عدم آشنایی اکثر دبیران از انواع ارزشیابی و اصول طراحی سوالات مفهومی و استاندارد .
10. به روز نبودن اطلاعات علمی دبیران عربی در سطح کشور .
11. نداشتن انگیزه لازم برای تدریس و به دنبال آن عدم ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای یادگیری عربی .
12. بد آموزی بعضی از دبیران باعث شد دانش آموزان فقط به مطالب کتاب در حد حفظ کردن مطالب آن بپردازند و قدرت فهم و درک نداشته باشند به طوریکه بعنوان مثال در امتحانات هماهنگ و نهایی اگر سوالی عین کتاب نباشد نمی توانند به آن پاسخ دهند و نمره خوبی نمی گیرند .
13. عدم شرکت بعضی از دبیران در جلسات گروههای آموزشی و کلاسهای ضمن خدمت جهت آشنایی بیشتر با روشهای فعال تدریس و نحوه طراحی سوالات و نقد و بررسی کتب درسی .
حجم:7005KB | بازدید :1292
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2109
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1412
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...