- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
چکیده
انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند تا دانش آموزان دوره ي ابتدايي بتوانند توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند.شيوه ي آموزش براي رياضيات بخصوص در دوره ي ابتدايي بايد با کشاندن دانش آموز به راه کشف و شهود، آماده ساختن او به پژوهش ،عادت دادن او به تفکر منطقي، تشويق او به پرسشگري و جستجو گري و با خلاق ساختن ذهن او همراه باشد و از آن جا که کاربردهاي امروزي رياضيات، از چار چوب موضوع هاي درسي اين علم عدد و شکل هندسي ) پا فراتر گذاشته است ، مي توان مهارت هاي ذکر شده را با نمونه هاي جدي و آموزنده اي از کاربرد رياضيات تلفيق کرد و بعد آن ها را به دانش آموزان ياد داد .
مقدمه:
يکي ازعواملي که در فرايند هاي ياد گيري و درنتيجه در وضعيت آموزش رياضي دردوره ي ابتدايي تاثيرمي گذارد ، روش هاي ياد دهي و ياد گيري اين درس است . امروزه سرعت رشد علم هر ثانيه افزايش مي يابد ، به همين جهت ، روش هاي آموزشي متاثر از همين رشد و تحول تکنولوژي ، همچنين تغيير سلايق ، نياز ها و انتظارات دانش آموزان تغيير مي کند . بنابراين در عصر امروز يک معلم بايد روش هاي آموختن و تجربه کردن را به دانش آموزان ياد دهد نه اين که به انتقال اطلاعات و روابط بين خود و آن ها بپردازد . پس بايد روشهاي نوين و جديدي بر اين اساس پايه گذاري شود . رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ، يعني بسياري از مفاهيم رياضي ، تصوّر اتي از اشيا هستند رياضيات ، علمي با مفاهيم ذهني و انتزاعي است ، يعني بسياري از مفاهيم رياضي ، تصوّر اتي از اشيا هستند که ترجمان آن ها به همان صورت ذهني در دنياي واقعي ميسر نيست . انتزاعي بودن علم رياضيات امکان احساس مفاهيمش را دشوار و در نتيجه آموزش و ياد گيري آن را سخت کرده است به طوري که روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد . روش هاي آموزشي در ابتدا بايد حالت کاربردي داشته باشند تا دانش آموزان دوره ي ابتدايي بتوانند توانايي لازم براي درک آن ها را در خود ايجاد نمايند. با توجه به بررسي ها مي توان گفت که وابستگي شديدي بين روند هاي ياد گيري و روش هاي ياد دهي وجود دارد اما دقيقاً نمي توان مشخص کرد که رياضيات چگونه ياد گرفته مي شود. چون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيستچون ياد دهي – ياد گيري يک علم نيست ، معلم مي تواند روش هاي خاص خود را براي آموزش رياضيات در دوره ي ابتدايي به کار ببرد . اين روش ها بايد طوري برنامه ريزي و ابداع شوند که بتوان به وسيله ي آن ها تمام منابع دروني کودک در حال رشد را پرورش داد . به عبارت ديگر در آموزش رياضي در اين دوره ، بايد از روش هايي بهره برد که توانايي ذهني – رياضي دانش اموزان را تقويت کند ، باعث رشد فکر و ايده در ذهن آنان شود و در نتيجه ياد گيري فعال ايجاد نمايد .
شيوه ي آموزش براي رياضيات بخصوص در دوره ي ابتدايي بايد با کشاندن دانش آموز به راه کشف و شهود، آماده ساختن او به پژوهش ،عادت دادن او به تفکر منطقي، تشويق او به پرسشگري و جستجو گري و با خلاق ساختن ذهن او همراه باشد و از آن جا که کاربردهاي امروزي رياضيات، از چار چوب موضوع هاي درسي اين علم عدد و شکل هندسي ) پا فراتر گذاشته است ، مي توان مهارت هاي ذکر شده را با نمونه هاي جدي و آموزنده اي از کاربرد رياضيات تلفيق کرد و بعد آن ها را به دانش آموزان ياد داد .
ضرورت واهميت مسأله
به محض اينكه كودك به مدرسه پا ميگذارد با درسي به نام رياضي آشنا ميشود و معلم ميگويد: «درس رياضي را جدي بگيريد و براي فهميدن آن احتياج به تمرين بيشتري داريد». همين كلمهي جدي بگيريد براي دانشآموز مشكل آفرين است، زيرا يادگرفته است كه كارهاي سخت را جدي بگيرد در نتيجه با ترس به مسائل آن نگاه كرده و ترس از اين دارد كه ممكن است ان را خوب ياد نگيرد و اين امر مقدمهاي است براي دوري كردن و حتي به وجودآمدن نفرت از درس رياضي در كودكان در صورتي كه روژه گورساني در مورد رياضي ميگويد: «نخستين وظيفه رياضيات، ساختن و تحولدادن چيزي به جامعه است كه امروزه كمتر كسي خواستار آن است، يعني «انسان» انساني كه بيانديشد، انساني كه درست را از نادرست تشخيص دهد، انساني كه شناخت و انتشار حقيقت را بر بسي چيزها از جمله يك تلويزيون برتري دهد، انسان آزاد نه آدموارهاي آهني»
كساني كه ميخواهند در اين عصر يعني عصر حاكميت علم فعاليت كنند، لازم است ايدههاي تازه را طرح هاي نو را درك و آن ها را جذب و هضم كند و مسائل غير سنتي را حل كنند. رياضيات كليد مناسبي براي آمادگي جهت انجام اين مناسبي براي آمادگي جهت انجام اين فعاليت هاست لذا علوم رياضي تنها لازمه يكار متخصصان آينده نيست، بلكه جزء لاينفك تعليم و تربيت عموم مردم به شمار ميرود پس ما معلمان وظيفه داريم كه در مورد گسترش و جذابكردن اين علم در بين دانشآموزان و حتي مردم تلاش بيشتري انجام داده و به بررسي علل ضعفها و ارائه راه كارهاي لازم در اين خصوص بپردازيم كه اينجانب نيز بر حسب وظيفه خود به بررسي برخي از عللهاي ضعف آموزش رياضي و تلفيق آن باساير دروس در دورههاي ابتدايي پرداخته كه اميدوارم مورد استفاده شما بزرگواران قرار گيرد. هدف ازآموزش ریاضی در دوره ابتدایی،علاوه بر آموزش مفاهیم ریاضی و ومحاسبات،پرورش توانایی های ذهنی دانش دانش آموز وايجاد نظم فکری دراوست؛بنابراین،به هیچ وجه نباید دانش آموزرا به حفظ کردن قواعد ریاضی،بدون درک آن ها،واداشت براي حصول نتيجه ي مطلوب، كتاب وشيوه ي آموزش آن بايدبر مبناي،فعاليت دانش آموزتنظيم شودتا بتواند در جریان فعالیت،خود مفاهیم را فرا بگیرد،قواعد را کشف کند،درحدمناسبی به فکر کردن هدایت شود و بتواند آن چه را فراگرفته است، درحل مسائل پیرامونش به کار گیرد.بسیاری از افراد از همان دوران ابتدایی از ریاضی می ترسیدند و می ترسند بیشتر می ترسند بیشتر اوقات ریاضی راضرب و شتم و بی میلی و ترس یاد می گرفتند و می گیرند و هیچ گاه به این سوال پاسخ داده نشدهکه چرا ریاضی برای بچه ها مقوله ای سنگین و غول آسا جلوه داده شده براستی دلیل آن چیست؟شاید یک دلیل این باشدکه حیطه عاطفی در تدریس ریاضی بسیار ضعیف و نامطلوب اجرا می شود و یکنواخت تدریس شدن این درس مهم بدون استفاده از شیوه ها و وسایل کمک آموزشی را دلیل دیگر ان دانست و دهها دلیل دیگر ، درحالی که ریاضی یکی از مهم ترین دروس پایه،از ابتدایی تا دوره های تخصصی است تخصصی است شیوه های نوین تدریس می تواند کم توجهی وبی میلی نسبت به ریاضی را در جامعه رياضي را در جامعه كم رنگ كنندشيوه هاي سنتي ریاضی فقط در ساعات ریاضی و در برنامه هفتگی محدود می شد. اما در شیوه های نوین ریاضی را می توان با تمام دروس، تلفیق و کاربردی کرد . اهمیت فوق العاده ای که ریاضیات ، در جامعه ی امروزی و در فعالیت گوناگون ترین تخصص ها دارد، بر کسی پوشیده نیست . باوجود این ، خیلی زیاد نیستند کسانی که علاقمند به ریاضیات باشند. البته تنها کسانی که کار و فعالیتشان به ریاضیات مربوط می شود ، علاقمند به ریاضیات نیستندبلکه کم هم نیستند مشتاقانی که ساعت های فراغت خود را ، با ریاضیات می گذرانند. همه ی این ها چه حرفه ای ها و چه علاقمندان ، نه تنها فایده و اهمیت ریاضیات را می شناسند بلکه در ضمن ، به ریاضیات شوق می ورزند و می توانند زیبایی و ظرافتی که در مسأله ها ، قضیه ها و روش های ریاضی وجود دارد را احساس کنند .
احساس و منطق را با هیچ نیرویی نمی توان از هم جدا کرد و هر جدایی ساختگی منجر به تحریف هر دوی آنها می شود . هر احساس اگر احساس واقعی باشد، خردمندانه است چراکه احساس واقعی نمی تواند جدا از اندیشه و خرد آدمی پدید آید.
فهرست:
حجم:7005KB | بازدید :1292
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1620
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1077
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2109
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1561
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1412
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1300
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...