- آخرین فایل ها
- پرفروشترین فایل ها
- پربازدیدترین فایل ها
معلمان برای کسب موفقیت در ارتقای کیفیت اجرای برنامههای درسی، به دانش و اطلاعاتی گسترده نیاز دارند؛ دانش و اطلاعاتی که از منابع موثق و معتبر قابل حصول باشد. مدارس و کلاسهای درس امروز، بسیار ناهمگنتر و پیچیدهتر از مدارس و کلاسهای گذشتهاند. بهدلیل وجود تفاوتهای فردی و فرهنگی، چهدر جامعهی دانشآموزی و چهدر جامعهی معلمان و کارکنانمدارس، و نیز بهدلیل چندوجهیبودن فرهنگ و محیط مدارس و کلاسها، معلمان و مدیران مدارس بهعنوان رهبران آموزش و سکانداران چرخهی یادگیری، با چالشهای متعدد و متنوع رو به رو هستند.
چگونگی رویا رویی با معضلات و چالشها، بدون شک در کیفیت اجرای برنامههای درسی، بهعنوان مهمترین مؤلفه ی مسئولیتی و کاری مؤثر است. در این دوره از انتشار مجله (دورهی بیست و پنجم) کوشش بر این است که در هر شماره چند نکته یا توصیهی کلیدی ارائه شود که بهطور عام راهگشای ارتقای کیفیت اجرای برنامههای درسی در مدارس و کلاسهای درس باشد؛ نکتههایی که حاوی اصول و بایستهها در جهت تحقق هدفهای برنامههای درسی باشد و در نهایت به کسب درجات بالای کیفیت اجرا در مدارس بینجامد.
دلایل ضرورت وجود ضوابط و روش کار مشخص برای دانشآموزان بحث میکنیم.
1- برای کاهش حس عدم امنیت در میان شاگردان، باید ضوابط و مقررات مشخص باشد و به روشنی بیان شود تا پیشبینیپذیر بودن مسائل کلاس، از عدم امنیت و نگرانی دانشآموزان کاسته شود. زیرا بخش تحتانی مغز مسئول اعمال حیاتی انسان است و چون این بخش از مغز در هنگام ترس فعال میشود، برای یادگیری واقعی باید این بخش از مغز در آرامش باشد.
2- احساس ترس و عدم امنیت، یکی از موانع یادگیری است.
3- وقتی معیارها به طور پیوسته به اجرا درآید، از بروز رفتارهای آزارنده و مخرب غیراجتماعی جلوگیری میکند. زیرا این رفتارها در فرآیند یاددهی – یادگیری مطلوب اختلال ایجاد میکند.
4- خود معلم با وجود ضوابط از ابتدای کلاس و در مراحل مختلف، میداند از کلاس چه میخواهد و برنامه مشخصی دارد.
5- با وجود ضوابط مشخص به طور غیرمستقیم به دانشآموزان نظم را آموزش میدهیم.
حال که با وجود ضرورت ضوابط آشنا شدیم، برای تنظیم آن چه کار باید کرد...
1- برای تنظیم ضوابط مورد نیاز کلاس باید وقتی را برای تفکر در مورد آنها بگذرانید و مشخص کنید برای مراحل تدریس زیر چه ضوابط مشخص و تعریفشدهای دارید.
- وقتی دارید حضور و غیاب میکنید؛
- وقتی شاگردان در گروههای کوچک با هم کار میکنند؛
- وقتی همه کلاس در مورد موضوعی واحد بحث میکنند؛
- وقتی شاگردان امتحان میدهند؛
- وقتی شاگردان کنفرانس میدهند؛
- وقتی شاگردان وارد کلاس میشوند یا از کلاس خارج میشوند؛
- وقتی شاگردان فعالیتی را تمام میکنند و به سراغ فعالیتی دیگر میروند؛
- وقتی شاگردان کارهای فردی خود را انجام میدهند؛
- وقتی شاگردان رفع اشکال میکنند؛ یا
- وقتی که دارید در جلو کلاس؛ درسی را مستقیماً ارایه میکنید.
2- اداره کلاس شما باید براساس ویژگیهای شخصی خودتان باشد و از کپیبرداری صرف که با روحیه شما سازگار نیست، اجتناب کنید.
3- در مورد ضوابط کار در کلاس، صراحت و قاطعیت داشته باشید.
4- به شاگردان باید تفهیم کنید که چه انتظاری دارید و منطق این ضوابط را نیز برای آنها بیان کنید.
برای روشن شدن مطلب مثالهایی از وقت حضور و غیاب و ورود شاگردان به کلاس را در اینجا میآوریم.
مرحله اول:
از سه تا یک آهسته آهسته و بلند میشماریم. با این کار به شاگردان هشدار میدهم که انتظار این است که ساکت باشند و در ضمن این شمارش، صحبت شان را تمام کنید.
مرحله دوم:
به همه کلاس نظری میاندازم تا مطمئن شوم شاگردان همه رو به من نشستهاند.
مرحله سوم:
نام شاگردان را یک به یک میخوانم.
مرحله چهارم:
تذکراتی که مسئولین مدرسه دادهاند به بچهها اطلاع میدهم.
مرحله پنجم:
حجم:7005KB | بازدید :1293
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...
حجم:4886KB | بازدید :1622
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر میباشند. 1- بخش اداری 2- بخش حقوقی 3- بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...
مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد
حجم:4013KB | بازدید :1080
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهرهبرداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهرهبرداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...
حجم:3511KB | بازدید :2115
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...
حجم:2462KB | بازدید :1563
فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...
دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي
حجم:2131KB | بازدید :1415
فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...
مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی
حجم:959KB | بازدید :1302
تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...