منو
  1. آخرین فایل ها
  2. پرفروشترین فایل ها
  3. پربازدیدترین فایل ها
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

دانلود مقاله حسابداری اجتماعی

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله حقوق و دستمزد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات  فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله توليد پسته در ايران، مشكلات فروش وراهكارهاي توسعه صاد

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

گروه محصول -> -> آموزش ابتدایی

مقاله رفتار سازمانی آموزش و پرورش



قیمت: ۴۹۰۰۰ریال     تعداد صفحات: 84     کد محصول :6066      حجم فایل:121,91 KB      نوع فایل :rar



مقدمه

 امروزه دانش رفتار سازماني در جست و جوي دانش همه جانبه رفتاردر محيط هاي سازماني از طريق مطالعه منظم فرد، گروه و فرايند هاي سازماني است . اهداف اصلي چنين دانشي دستيابي به اثربخشي سازمان و رفاه فرد در سازمان مي باشد. اكنون صاحبنظران رفتار سازماني بر اين باورند كه براي شناخت چرايي نگرشها و رفتارهاي افراد در محيط هاي سازماني بايد اطلاعاتي درباره واكنشهاي انها به عنوان افراد (ادراكات، انگيزه ها و...)،گروههايي كه به آن تعلق دارند(ارتباطات، هنجارهاي رسمي و غير رسمي موثر بر افراد) و سازماني كه در آن كار مي كنند( فرهنگ، ارزشها و ساختار و ...) به دست آورد.

 

رفتار سازماني در آموزش و پرورش

با اينكه فشار براي اصلاح و بهبود كيفيت تحصيل در مدارس رو به افزايش است اما تا كنون راه موفقيت آميزي كه بتواند ما را به آساني و با اطمينان به هدفي كه به تعالي آموزش و پرورش انجامد برساند مشخص نگرديده و اين باعث ياس ونا اميدي افراد زيادي شده است.

اين براي كساني مفيد است كه تمايل دارند به عنوان رهبر در آموزش و پرورش خدمت نمايند.ما در دوره اي زندگي مي كنيم كه قدرت قانوني مديران براي كنترل و هدايت ديگران به طور فزاينده اي هم از طريق قانون وهم از طريق عدم تمايل افراد به پذيرش اختيارات مطلق مديران محدود گرديده است.

در حال حاضر دو تحول عمده و متقابل، در ارتباط نزديك با يكديگر و در خط مقدم مديريت آموزشي در حال ظهور و توسعه است. يكي از اين تحولات استفاده فزاينده از روشهاي پژوهش غير كمي  و غير آماري نظير روشهاي مشاهده- اي ميداني مي باشدكه ديدگاههاي نوين  و بنيادي را در فهمم  رفتار سازماني فراهم آورده است و ديگري درك روزافزون اهميت فرهنگ سازماني در اعمال اصول رهبري آموزشي مي باشد.

موضوع جو و فرهنگ سازماني به عنوان زمينه اصلي درك رفتار سازماني در آموزش و پرورش همچنان باقي ميماند.فرهنگ و جو سازماني  نه تنها در فهم رقتار سازماني در آموزش وپرورش كاربرد دارد بلكه در زمينه اشكال مختلف اعمال مديريتي  نيز مثمر ثمر مي باشد.

مديريت آموزشي معمولا به عنوان يك رشته علمي در دانشگاه مورد توجه قرار نمي- گيرد. مديريت  آموزشي معمولا در دانشكده علوم تربيتي تدريس مي گردد و گاهي اوقات ضميمه دانشكده مي باشد، اما غالبا ساختار رسمي كمتري داشته و صرفا به عنوان  يك برنامه مجزا شناخته ميي شود.                                                                                                              1-مديريت سازمان بايد در زمينه مديريت ،از دانش فني بالايي برخوردار باشد. به عنوان مثال، فرض بر اين است كه فرد به عنوان  مدير مدرسه ابتدايي براي كسب موفقيت بايد از دانش چشمگيري درر زمينه آموزش كودكان برخوردار باشد. يا يك مربي ورزش براي تدريس تربيت بدني بايد شايستگي سطح بالايي داشته باشد.علاوه بر اين اعتقاد ماا آن است كه رئيس يك دانشگاه بزرگ علمي و صنعتي بايد خود يك دانشمند  شايسته يا يك فرد حرفه اي لايق باشد.

2-مديريت چه هنر باشد چه علم ،بهتر است با توجه به كاربرد علمي آن در موقعيتهاي خاص، تدريس و فرا گرفته شود

       اين ديدگاه تا حدود زيادي مبين آن است كه وظايف مديران در حوزه هاي تخصصي مختلف كاملا با يكديگر تفاوت دارد. براي مثال، وظايف وكار يك مدير بيمارستان كاملا با وظايف و كار مدير يك دبيرستان تفاوت دارد.

3- مديريت تنها يك رشته علمي مستقل يا يك حرفه نيست بلكه تركيبي از علم و عمل است.از اين ديدگاه محتواي علمي مديريت  و مظاهر حرفه اي  آن به صورت فعاليتهاي سازماني ، براي اثبات علمي بودن آن در ميان مشاغل و رشته هاي علمي سازمان يافته بسيار نا كافي است.

اگر چه در قرن نوزدهم در ايالات متحده ((خدمات دولتي )) بيشتر متمايل به سيستمي بود كه در جهت درستي و صداقت امور دولتي به كار مي رفت اما ايده هايي نيز عزضه نمود كه موجبات رشد و پيدايش مديريت دولتي را فراهم نمود. وودرا ويلسون فكر اوليه تخصصي شدن مديريت را با انتشار اثر مشهورش به نام (( مطالعه مديريت))در سال 1887 در اذهان تبلور بخشيد. او احساس مي كرد كه بهبود تكنيك هاي مديريت بستگي به مطالعه علمي و كنجكاوانه رشته تخصصي مديريت دارد.

او بيان مي كند كه (( موضوع مورد مطالعه مديريت )) رهايي شيوه هاي اجرايي از اختلال، بي نظمي مطالعه تجربي هزينه ها و بنا نهادن آن بر اصول محكم است.ويلسون استاديار 31 ساله به هنگام چاپ اين مقاله براي وارد كردن بحث مطالعه مديريت در دوره هاي دانشگاهي به عنوان موضوع مناسب براي مطالعه جدي در دانشگاه ها از زمان خود بسيار جلوتر بود. چهل سال گذشت تا او توانست اولين كتاب خود با نام (( اصول مديريت عمومي )) را به چاپ برساند(1927).  جستجو براي كشف اصول مديريت به منظور توسعه علم مديريت كه با عقايد و آداب و رسوم فعاليتهايي  اداري تفاوت داشت ضروري به نظر مي رسيد.

تاثير انقلاب صنعتي

حدود اواخر قرن نوزدهم، يعني همزمان با كمك هاي وودرا ويلسون تجار وبازرگانان اروپاي  غربي و آمريكا  در حال افزايش فعاليتهاي خود به منظور استفاده بيشتر از صنعت  بودند. البته يكي از راههاي انجام اين كار افزايش ميزان توليد از طزيق به كارگيري ابتكاراتي همچون توليد انبوه بود.

هنري فورد يكي از افرادي بود كه به عنوان پيشگام اين پيشرفت هاي  تكنولوژيكي  شناخته شد. در عصر توسعه صنعتي، مهندسين و دانشمنداني بودند كه گرايش تكنولوژيكي داشتند. اين افراد قادر به ساختن ماشين ها، دستگاه ها و ملحق كردن آنها به واحدهاي خط توليد بودند. اين دوران،   عصر مشاوره مهندسي و حركت در راستاي كارايي بود.

فردريك دبليو. تيلور نامي آشنا برايبسياري از دانشجويان رشته مديريت است. او اواخر سالهاي دهه 1800 مهندس كمپاني هاي فولاد ميدويل و بتلهم بود و اوايل دهه 1900 يكي از مشاوران مهندسي رده بالاي صنايع آمريكا گرديد. تيلور مقاله ويلسون را مطالعه كرده و تحت تاثير آن قرار گرفته بود. او حدود سالهاي 1900 تا 1915 ضمن تلاش براي حل مشكلات عملي توليد كارخانه هاي سراسر آمريكا انچه را كه بعدها به عنوان اصول چهارگانه مديريت علمي شناخته شد، بسط و گسترش داد. اين اصول عبارت بودند از:

1-از ميان برداشتن شيوه هاي حدسي و حساب هاي سرانگشتي تصميم گيزي در مورد اينكه چگونه هر كارگر با انتخاب ابزارهاي علمي و تقسيم كار دسته اي  از وظايف مرتبط به هم را انجام دهد.

2-استفاده از شيوه هاي علمي تر و منظم تر براي انتخاب كارگران  و آموزش آنها براي مشاغل ويژه.

3-تقسيم مسؤوليتها بين مديران و كارگران به نحوي كه مديران مسؤوليت اجراي وظايف مقرر را به عهده گيرند.

4-ايجاد نظامي كه مديران با مشاركت كاركنان راه رسيدن به  اهداف را هموار سازند.

در واقع  ايده هاي تيلور به مطالعه زمان وحركت، نظم و انظباط شديد در كار وتمركز بر وظايف اجرايي  با حداقل برخورد ميان كارگران وبه كارگيري نظام حقوق و پاداش  و انگيزش غير قابل انعطاف معروف گرديد.

 زماني كه ايده هاي تيلور  و كاربرد آ نها تاثير عظيم خود را در زندگي آمريكاييها بر جاي مي گذاشت، يك صنعتگر فرانسوي نسبت به توجيه عقايد  محكم حويش پافشاري مي كرد. هنري فايول زمينه اي متفاوت از تيلور داشت.

در اينجا ذكر پاره اي از ايده هاي فايول براي معرفي شمايي از كمكهاي او به رشد فكري مديريت ضروري به نظر مي رسد.

 1-برخلاف تيلور كه كارگران را به مثابه بخشي از نيروي ماشيني كارخانه مي نگريست، توجه فايول بيشتر روي مديريت متمركز بود نه كارگران.

2-فايول فرايندهاي مديريت را  از ساير فعاليتهاي سازمان همچون توليد كاملا جدا مي- نمود.

3-فايول روي عناصر مشترك فرايند مديريت در سازمانهاي مختلف تاكيد داشت.

فايول در برجسته تزين اثرش به نام (( مديزيت عمومي و صنعتي ))، خود را به عنوان اولين نظريه پرداز پيشرفته سازماني نشان داد. اين فايول بود كه مديريت را به صوزت پنج وظيفه : 1- برنامه ريزي، 2- سازماندهي ،3- فرمان دهي، 4- هماهنگي و 5- كنترل معرفي نمود. بايد خاطر نشان كرد كه منظور او از مفاهيم فرمان دهي و كنترل همان مفاهيمي است كه هم اكنون به عنوان رهبري و ارزشيابي مرسوم است.پس از گذشت بيش از شصت سال از انتشار اولين اثر او هنوز هم بسياري از افراد بينش عميق او را براي مديريت قابل اجرا و سودمند مي دانند.

فايول با پرهيز از به كارگيري عقايد خشك  و سوگيرانه درباره مديريت سازمانها بر اين نكته تاكيد مي ورزيد كه از مديران انعطاف پذير كه اصول وتعاريف را با موقعيت هاي خاص تطبيق مي دهند،  بر خلاف تيلور  كه طرفدار سخت كاربرد اصول بود حمايت مي كند.

سالهاي قبل از جنگ حهاني اول،  به خاطر بروز مداوم كشمكش ها از قبيل نا آ‌رامي هاي طبقه كارگر، انقلاب و ظهور كمونيست يك جامعه شناس آلماني به نام ماكس وبر مفيدترين ،با دوام ترين  و درخشنده ترين اثر خود را در مورد نظام اداري ارائه نمود. اين اثر در آن زمان نويد بخش به نظر ميي رسيد و از آن زمان تا به حال (( بوروكراسي))  شناخته شده است.

در زماني كه مردم و سازمانها تحت سيطره  هوي و هوسهاي صنعت گران قدرت طلب و نظام هاي سياسي پا بر جا بودنند وبر به بوروكراسي چشم دوخته  بود. اين اميدواري از اين جهت بود كه  در سازمان هايي كه بوروكراسي خوب اعمال شود كار سازمان منصفانه تر، بي طرفانه تر، قابل پيشش بيني تر  و به طور كلي عقلاني تر از سازمان هايي است كه در اختيار افراد قدرت طلب و جاه طلب قرار مي گيرند.

اصول يا ويژگيهاي سازمان و مديريت از نظر وبر:

فهرست
 
مقدمه...........................................................................................................................1
رفتار سازمانی آموزش و پرورش................................................................................2-4
تاثير انقلاب صنعتي....................................................................................................5-8
اصول يا ويژگيهاي سازمان و مديريت........................................................................8-9
پیدایش نظریه کلاسیک سازمانی..............................................................................9-13
نهضت رفتار سازمانی....................................................................................14-15
جنبش روابط انسانی و راهکار سازمانی.................................................................15
ظهور روش های تحقیق کیفی......................................................................16-19
نظریه های سازمانی......................................................................................20-27
نظریه نظام ها و رفتار سازمانی......................................................................28-32
انگیزیش......................................................................................................33-40
رهبری و مدیریت سازمانی...........................................................................41-47
آموزش و پرورش اثر بخش..........................................................................48-54
نظم در رفتار سازمانی.................................................................................55-73 
مشکلات نظام آموزش و پرورش و راهکارهای رفع آن.........................................74-78
چگونه در محیط کار با همکاران روابط خوبی داشته باشیم.....................................79-82
نتیجه گیری.......................................................................................................83
منابع..................................................................................................................84
 
محصولات مرتبط
پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

پیشنهاد ارزشیابی موضوع تلاش و کسب موفقیت مدیر

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35643
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقدمه   براساس نظریه موفقیت (انگیزش مبتنی بر موفقیت طلبی)، انسان ها هنگامی عملا به سطوح بالایی از بازدهی و کارآیی نائل می شوند که انگیزه کسب موفقیت و پیشرفت در آنان ایجاد شده باشد .به عبارتی دیگر، هر چه نیاز افراد به کسب موفقیت بیشتر باشد، کمیت و کیفیت فعالیت های آنها نیز در سطح بالاتری قرار خواهد گرفت . در چنین حالتی، پیوستگی شدید و نزدیکی میان انسانهایی که می...
پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

پیشنهاد ارزشیابی تقویت املایی دانش آموزان ضعیف

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35642
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ; در پایه اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) کلیدی هستند و بیشترین ساعات به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی...
پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

پیشنهادات ارزشیابی برای زندگی مشترک با هم اتاقی ها

قیمت: 19,000 ريال کد فایل:35641
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 4 صفحه قسمتی از فایل وقتی جوان ایرانی پس از سختی ها و دردسرهای کنکور، بالاخره در یک دانشگاه قبول و از القابی نظیر پشت کنکوری بودن خلاص می شود، تحولی بزرگ در زندگی اش رخ خواهد داد. به ویژه اگر این مسئله با غیربومی بودن فرد در شهر محل تحصیل همراه گردد و شخص برای ادامه تحصیل، ناگزیر به ترک خانواده و اقامت در یک خوابگاه دانشجویی شده باشد؛ او با چالش های متعددی مواجه خواهد بود. تجربه های منحصر به...
دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

دانلود پیشنهاد ارزشیابی دانش آموز پرخاشگر

قیمت: 15,000 ريال کد فایل:35640
فرمت فایل ورد و قابل ویرایش تعداد صفحات 6 صفحه قسمتی از فایل پیشنهاد ارزشیابی با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد کنیم ؟ (بیش فعال) هر معلمی در دوره تدریس خود ممکن است با دانش آموزان گستاخ برخورد داشته باشد. نکته ای که اکثر معلمان را آزرده می کند. تندی و بی ادبی این دانش آموزان طوری است که به نظر می رسد کنترل آن ها ممکن نیست. در این جا روش هایی را برای برخورد با دانش آموزان گستاخ پیشنهاد می کنیم. با دانش آموز گستاخ چگونه برخورد...
نام ونام خانوادگي:


پست الکترونيکي:


عنوان:


پيام:


ارسال پيام به صورت شخصي
کد امنيتي:

برگزیده ها

  • 1
  • 2

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

دانلود مقاله شهركهاي صنعتي

حجم:7005KB | بازدید :1292

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه: اصولاً امروزه شهركهاي صنعتي بستر و شالوده رشد و ايجاد صنايع كوچك را فراهم مي كند. سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران هم به ايجاد روبناها مي پردازد و نواحي ، شهركها و مدلهاي مختلف توسعه اقتصادي نظير خوشه...

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

طرح توجيهی توليد طناب نايلوني

حجم:4886KB | بازدید :1620

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : طرح مقدماتی کارخانه تولید طناب نایلونی هر شرکت تولیدی از سه بخش کلی تشکیل شده است که بترتیب زیر می‌باشند. 1-    بخش اداری 2-    بخش حقوقی 3-    بخش فنی و تخصصی و ما در این مجموعه به توضیح...

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

مقاله بررسی سیستم فروش در شرکت کارتن مشهد

حجم:4013KB | بازدید :1077

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : تاریخچه: شرکت کارتن مشهد(سهامی عام) در تاریخ 7/3/1363 تحت شمارة 3333 در ادارة ثبت شهرستان مشهد به ثبت رسید و در مرداد ماه سال 1368 بهره‌برداری آزمایشی و از ابتدای سال 1369 بهره‌برداری عملی از آن با ظرفیت 20.000 تن ورق و کارتن در...

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

مقاله كشاورزی واقتصاد روستایی

حجم:3511KB | بازدید :2109

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : منابع و عوامل توليد بخش كشاورزي   منابع اقتصادي روستاهاي ايران عمدتا شامل ؛ کشاورزي( زراعت، باغداري، دامداري ، شکار و صيد ) صنايع (دستي، روستايي، خانگي و کارگاهي) خدمات (عمومي، حمل و نقل و ...) ، دادوستد و پيله وري و...

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

تحقیق كشاورزي واقتصاد روستايي

حجم:2462KB | بازدید :1561

فایل ورد قابل ویرایش توضیحی مختصر از متن فایل  : اقتصاد روستايي اقتصاد روستايي شاخه اي از اقتصاد است که با اقتصاد کشاورزي وابستگي متقابل دارد و در کليت ، خود جزئي از اقتصاد ملي است. هر گونه تغييري در اقتصاد ملي باعث تغيير در اقتصاد روستايي خواهد شد. اقتصاد روستايي با...

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

دانلود مقاله کامل الگوريتم هاي مسير يابي

حجم:2131KB | بازدید :1412

فایل ورد قابل ویرایش 142 صفحه توضیحی مختصر از متن فایل  : مقدمه الگوريتمهاي مسيريابي در هريك از سه قرم گذشته فناوري خاصي رونق داشته باشد قرن هجدهم زمان توسعه سيستم هاي مكانيكي بزرگ به همراه  انقلاب صنعتي بود. قرن نوزدهم عصر موتور بخار بود. قرن بيستم زمان جمع آو...

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

مقاله گرم کردن آب با نیروی خورشیدی

حجم:959KB | بازدید :1300

تقريباً همه ي ما در زندگي روزمره به آب گرم شده توسط انرژي خورشيدي بر خورده ايم. تا به حال چند بار شيلنگ آب را باز كرده ايد و با آب بسيار داغ درون آن مواجه شده ايد؟ خورشيد بدون توجه به تمـايل شـما آب درون شيـلنگ را گـرم مي كند. سيستم هاي گرمكن آب خورشيدي غير فعال از قديمي ترين و...